Цялостно забавяне по системата на наказателното производство констатира докладът изготвен по мониторинга на европейските прокурори. Това означава, че забавяне има не само в работата на прокуратурата, но и на останалите участници в наказателното производство, включително и съдилищата.

"При връщане на обвинителния акт на прокуратурата това не означава непременно, че работата на прокурора е с лошо качество. То може да се дължи и на твърде процедурен подход към детайлите, възприет от съдиите в някои съдилища", пише в анализа.

От Министерство на правосъдието съобщават, че препоръките на европрокурорите се отнасят както работата на прокуратурата, така и за съда, ВСС и Инспектората, включително и за самото министерство.

В доклада се препоръчва да се доразвие отчетността на Главния прокурор пред Народното събрание чрез редовни заседания на комисия в НС с участието на ръководството на прокуратурата. Контролът от страна на парламента обаче не може да включва конкретни дела.

Препоръки на европрокурорите връщали съдебната реформа с крачка назад според Цацаров

Препоръки на европрокурорите връщали съдебната реформа с крачка назад според Цацаров

Обвинител №1 е частично доволен от доклада

Експертите считат, че в името на това да се поддържа общественото доверие в прокуратурата на Република България, особено с оглед на безпокойството, породено от делото "Колеви", е необходимо да се създаде прозрачна процедура, в случай че в бъдеще главен прокурор бъде обвинен по време на мандата си в извършването на тежко престъпно деяние.
Припомняме, по делото "Колеви" става въпрос за убийството на прокурор Николай Колев през 2002 година, за което имаше подозрения, че е заради противоборството му с тогавашния главен прокурор Никола Филчев.

Анализът констатира, че "повечето прокурори работят по повечето от делата си със съвсем малка или без никаква намеса отгоре". В допълнение към това експертите препоръчват "главният прокурор — който отговаря за прокуратурата — или друг опитен висш служител да се включи пряко в работата по делата.

Според европрокурорите информацията за чувствителните дела трябва да се подава нагоре по веригата, така че главният прокурор да бъде наясно с работата на служителите си по дела, по които от него може да бъде поискано да обясни действията на прокуратурата.

Друга препоръка в доклада предлага проактивна роля на административните ръководители.

Посочва се и че принципът на случаен подбор при разпределение на делата трябва да бъде променен, за да се гарантира, че работата по делата се извършва от и под надзора на лица с подходящите опит и компетентност, както и че натоварването е разпределено по подходящ начин между служителите".

Според доклада делата за корупция по високите етажи на властта на национално равнище трябва да се прехвърлят от СГС към специализирания съд, особено при изразените съмнения относно други практики в първия съд.

Европрокурорите препоръчват въвеждане на "работата в екип", която е дала добри резултати в Специализираната прокуратура, както и да се обърне внимание на заплатите на прокурорите, които работят по дела срещу корупция или организирана престъпност.

Сред препоръките е и реформа в Инспектората на ВСС - той да бъде отделен и напълно независим от структурата на ВСС. Отправя се и съвет Главният инспектор да бъде пенсиониран висш национален съдия или прокурор с общопризнат опит. Препоръчват се и други форми и начини за осъществяване на независим контрол над работата на прокурорите, както и да се увеличат правомощията на действащия Инспекторат към проверка на качеството на работа на прокурорите.

В тази връзка и по повод практиката на делата в Европейския съд по правата на човека експертите съветват Инспекторатът и ВСС да бъдат по-активни при вземането на дисциплинарни мерки при неспазване на дадените от съда указания.

Прокурорите, изготвили анализа, препоръчват още да се премахне възможността за прекратяване на наказателно производство от съда по искане на обвиняемия след изтичане на определен срок.

Предвижда се възможност за съдебно обжалване на отказите от образуване на досъдебно производство след изчерпване на йерархичния контрол в прокуратурата. Предлага се и друга мярка за защита на пострадалите - да могат да повдигат и поддържат обвинения пред съда за престъпления от общ характер.

"Министърът на правосъдието следва да инициира при необходимост приемането на ново законодателство за ограничаване на неприемливи закъснения от страна на съдиите при излагането на мотивите им за оправдателна присъда, срещу която е подаден протест от прокуратурата, и да гарантира, че съдиите предоставят пълни мотиви на прокуратурата. ВСС следва да образува дисциплинарни производства с възпиращо въздействие срещу съдии, които не изпълняват тези изисквания", пише още в анализа.

Според експертите трябва да бъде намален ненужният формализъм, който се изисква при изготвяне на обвинителни актове - те да бъдат по-опростени, като във възможно най-кратка форма се излагат обстоятелствата, свързани с престъпленията.

Включена е и препоръка Главният прокурор да настоява пред ВСС и министъра на правосъдието да се дават практически указания на съдиите за намаляване на процедурни забавяния, свързани с връщането на обвинителни актове поради ненужни технически причини. Може да се помисли да предоставяне на указания на съдиите относно еднаквото прилагане на закона и по други въпроси, пише в анализа.

Европейските прокурори подкрепят и идеята за изготвянето на съдебна карта, която да осигури по-бързо и по-качествено правосъдие: Всяка районна прокуратура има свой собствен административен персонал, който я подпомага независимо от натоварването, въпреки че това може и да не е най-оптималното използване на ресурсите.

Европрокурорите дават препоръки и за използването на СРС-та над 6 месеца само след одобрението на административния ръководител на прокуратурата и то за допълнителен срок от 3 месеца. Те предлагат по всяко дело да се произнася само един съд.

Прокурорите подкрепят последните изменения в Закона за съдебната власт (ЗСВ) във връзка с определянето на срокове за извършване на предварителните проверки, и допълнително препоръчват при следващи изменения в НПК да се обсъди дали въобще да се запазят те, или ако останат, изготвените в хода на проверките доклади да се ползват като доказателство.
Следва да се създаде и централизирана система, за да не се допусне водене на предварителна проверка и досъдебно производство за едно и също нещо срещу едно и също лице.

В доклада се съдържат още редица препоръки по отношение назнаначаването, подбора и кариерното развитие на прокурорите, на публичността, международната дейност, човешките ресурси, отчетността и прозрачността.

Докладът бе изготвен от петима независими международни експерти - прокурори от Великобритания, Испания, Германия и Нидерландия. Мисията им бе организирана от Службата за подкрепа на структурната реформа - орган на пряко подчинение на Европейската комисия, по искане на българските власти.

Те имаха 7 продължителни посещения в България, по време на които интервюираха над 200 души - прокурори, следователи, полицейски служители, съдии, адвокати, разследващи журналисти, експерти и представители на неправителствени организации.
Прокурорите се запознаха и с няколко хиляди страници документи. През цялото време мисията им бе координирана от Министерството на правосъдието и Службата за подкрепа на структурната реформа, които работеха в тясно сътрудничество.

Препоръките и докладът ще бъдат подложени на внимателен анализ от Министерството на правосъдието, заявяват от ведомството.