През август и септември 2022 г. жертвите от пътно-транспортни произшествия са 96 души, като за същия период на миналата година те са 94. Това отчитат от Института за пътна безопасност.

Посочва се, че при ранените от ПТП тенденцията да се увеличава пътнотранспортният травматизъм е изразена още по-силно, като те са повече за последните два месеца на тази година - 69 тежко ранени лица.

Анализът на ИПБ изследва последните два месеца, за да се добие реална представа за ефективността на извънредните действия от страна на МВР за противодействие на високия пътнотранспортен травматизъм.

От Института отбелязват, че същевременно има множество обществено известни случаи на корупция от страна на служители на Охранителна полиция.

Те припомнят, че мерките на МВР за противодействие на войната по пътищата са били огласени в средата на август.

ИПБ: Акциите на МВР намаляват жертвите по пътищата, но засилват корупцията

ИПБ: Акциите на МВР намаляват жертвите по пътищата, но засилват корупцията

С 25% по-малко са жертвите на катастрофи у нас от началото на септември

Една от мерките беше в контрола и регулирането на движението по пътищата да се включат и служителите от Охранителна полиция - близо 14 000 души.

Според ИПБ на пръв поглед звучи логично, че колкото повече служители контролират движението, толкова по-малко нарушители ще има на пътя. Статистиката обаче показвала, че жертвите и ранените се увеличават въпреки многократно увеличения контрол.

Допусната е стратегическа грешка от страна на професионалното ръководство на МВР, че не са изследвани причините за ограничаване на Охранителна полиция да извършва контрол на движението по пътищата, смятат от Института и допълват, че още през 2012 г. е установено, че ефективността по контрола на движението по пътищата е незначителна, но корупцията сред Охранителна полиция се увеличава многократно.

ИПБ: В МВР е кипял безсмислен труд, и в акция и без акция жертвите са все същите

ИПБ: В МВР е кипял безсмислен труд, и в акция и без акция жертвите са все същите

От Института за пътна безопасност се съмняват, че институции ще започнат да се реформират сами

Констатира се, че МВР не разполага с достатъчен капацитет да осъществява постоянен контрол върху толкова много служители. В същото време увеличената корупция на пътя подбужда извършването на тежки нарушения на правилата за движение по пътищата.

От 2012 г. са правени многократни опити служителите на Охранителна полиция да бъдат включвани в контрола, но всеки път те са приключвали след множество корупционни скандали, отбелязват от ИПБ. Причината според тях е, че служителите от Охранителна полиция не възприемат безопасността на движението по пътищата като свой ангажимент. Основните задачи, които те изпълняват са свързани с охраната на обществения ред.

"Координацията между отделните служби на МВР при контрола на движението не съществува. Изграждането на такава координация изисква структурни промени", изтъкват от Института.

По тази причина те предлагат на министъра на вътрешните работи да ограничи работата по контрол и регулиране на движението по пътищата от страна на Охранителна полиция, като тези служители бъдат използвани единствено при прилагане на широкообхватния метод за контрол. Това бил доказан метод, при който е невъзможно да се прилагат корупционни практики.

Покровителството на нарушители на Закона за движение по пътищата руши авторитета на цялата полиция и създава условия за разрушаване на дисциплината сред всички останали участници в движението, категорични са от Института.