На 7 юли 2022 г. след тежката катастрофа на бул. "Черни връх" държавата обяви "война" на рецидивистите по пътищата на България. Основно войната се състоеше в увеличаване на проверките за употреба на алкохол и наркотици. Всеки ден по медиите ни се внушаваше колко много шофьори употребяват наркотици и алкохол. Стигна се до там, че представители на МВР съобщиха гръмко, че всеки трети шофьор употребява наркотици. Това се казва в становище на Института за пътна безопасност (ИПБ) във връзка с обявената от вътрешния министър в кабинета "Петков" Бойко Рашков безсрочна ударна акция срещу дрогирани водачи, след като Георги Семерджиев уби две пешеходки на 5 юли.

От организацията посочват, че за 48 дни от началото на акцията до сега били констатирани 1023 случая с наркотици или средно по 21,3 случая на ден. За този период проверените водачи били повече от 42 000, което оето прави средно на ден 875 проверени МПС. Според ИПБ тези данни показват, че около 2% от всички проверени водачи са управлявали МПС след употреба на наркотични вещества, но предстои да се види при колко от тях кръвните проби ще покажат разминаване с данните от дрегерите.

От Института за пътна безопасност оценяват ползата от акцията, сравявайки данни от публични източници на МВР за загиналите в катастрофи през тази и предходните години.

През 2020 година загиналите при ПТП са били 463, като в 6 от произшествията със загинали е констатирано наличие на наркотици или алкохол, което прави 1,3% от всички случаи. През 2021 година загиналите при катастрофи са били 561, като в 5 от произшествията със загинали е установена употреба на наркотици или алкохол (в 0,9 % от всички случаи".

Катаджиите ще търсят сини лампи в неполицейски коли

Катаджиите ще търсят сини лампи в неполицейски коли

Причината са зачестили случаи на използването им без право за това

"Ако сравним месец август 2021 г. с месец август 2022 г. (това е месецът, през който са предприети най-много действия от страна на МВР) ще видим че загиналите са 53-ма през август 2021 и 54-ма през август 2022 г. Изводът от тази статистическа информация е, че в МВР е кипял безсмислен труд или е имитиран такъв. И в акция и без акция жертвите са все същите. Броят на заловените шофьори с наркотици е правопропорционален на броя извършени проверки. Ако МВР продължи с този подход ще са необходими около 30 години за да се въздейства на всички водачи да спрат да управляват МПС след употреба на наркотици", се подчертава в становището.

От ИПБ заявяват, че за да се намали броят на жертвите на ПТП с 20% само за една година е нужно ново ниво на координация и комуникация между институциите, а държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП) да спре да се държи като НПО, занимаваща се с информационни кампании, организиране на срещи, участие в масови мероприятия др. подобни.

От 2014 висши полицаи осигурявали чадър на Семерджиев

От 2014 висши полицаи осигурявали чадър на Семерджиев

Някои от случаите са с изтекла давнност

Според организацията ДАБДП трябва да започне да управлява риска от ПТП като създаде:

- отворена информационна система, чрез която да осъществява мониторинг върху всички отговорни за БДП институции;

- методология за идентифициране и приоритизиране на риска от ПТП;

- законодателна инициатива за допускане на извънсистемния контрол;

- ново законодателство насочено към промяна на административно-наказателния процес, създаване на верига от отговорности между институциите и стандарти за управление;

- нова методология за контрол и регулиране на движението по пътищата. МВР незабавно да преразгледа протоколите за действие на полицията и да започне обучение на състава. Усилията да бъдат пренасочени към наркоразпространението и трафика на наркотици. Ограничаването на използването на цигари без бандерол беше постигнато именно така, а не след преследване на хората, които пушат такива цигари.

От КАТ написали 2180 фиша и 790 акта на шофьорите за проверката след Семерджиев

От КАТ написали 2180 фиша и 790 акта на шофьорите за проверката след Семерджиев

Проверени са над 8000 автомобила, отчитат от МВР

От Института за пътна безопасност настояват Агенция "Пътна инфраструктура" незабавно да бъде преструктурирана и всички зависимости между служителите и строителните фирми да бъдат преустановени. Създаване на нови норми за проектиране, надзор и контрол е единственото решение за изграждане на безопасна пътна инфраструктура.

Искат също Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" незабавно да създаде нова организация на шофьорския изпит, като го направи прозрачен и честен и да включи изисквания, с които да се повиши качеството на обучение.

"Експертите на Института за пътна безопасност дълбоко се съмняват, че държавните институции ще започнат да се реформират сами без силен обществен натиск и наличието на политическа воля. В момента ни управлява служебно правителство, назначено от президента Румен Радев. Напомняме му, че всички действия и бездействия водещи до увеличаване на пътнотранспортния травматизъм се превръщат в заплаха за националната ни сигурност и отговорността за това е негова и на правителството му", изтъкват от ИПБ.