От началото на септември жертвите на пътно-транспортни произшествия са намалели с 25% спрямо същия период на 2021 г. Това показва анализ на Института за пътна безопасност.
Отбелязва се, че основната причина за значителното намаляване на пътнотранспортния травматизъм е нестабилната външна среда, в която функционира транспортната система на България.
При анализ на данните от пътнотранспортни произшествия се констатира, че за кратки периоди от годишния цикъл има резки амплитуди на покачване и спадане на броя загинали в катастрофи.
От юли до средата на август тази година е установено рязко покачване на загиналите от ПТП, което е достигнало до 50% спрямо същия период на 2021 г.

Източник: ИПБ
Като вторични причини за тази нестабилност от ИПБ посочват непостоянството в контролирането и регулирането на движението по пътищата; промените в климата; промените в натовареността на движението по пътищата; промените в политическата среда.
От Института отбелязват, че в периода 15 август - 22 септември 2022 г. МВР е предприело реална промяна на методологията на контрол, като от статичен е преминало към динамичен. Тази промяна обаче изисква допълнителен финансов и човешки ресурс, с който МВР не разполага. Следователно се очаква тази промяна да бъде временна.
ИПБ допълва, че Министерството на транспорта и съобщенията основно се занимава с доставките на газ, а транспортните политики към този момент не са приоритет.
МРРБ също основно се занимавало със строежа на газовите връзки, както и с продължаване на корупционните практики от предишното ръководство.
"Държавната агенция по безопасност на движението по пътищата продължава да се държи като неправителствена организация, занимаваща се основно с пиар кампании, семинари и обучения. Управлението на риска от ПТП е оставено за други години", посочват още от Института.
Според ИПБ изводът от действията на служебното правителство са, че чрез МВР за кратко време са повлияли положително на пътнотранспортния травматизъм и по този начин са създали условия в другите две водещи министерства да се приложат корупционни практики.
По тази причина Институтът предупреждава служебния премиер Гълъб Донев, че ако не започне незабавни структурни и кадрови промени в Държавната агенция по безопасност на движението по пътищата и не разпореди на министрите си да представят краткосрочен план за действие, с които да се въздейства устойчиво върху пътнотранспортния травматизъм, отново ще има нарастване на жертвите от ПТП.