Конституционният съд допусна за разглеждане по същество искането на 49 народни представители от 51-вото Народно събрание за установяване на противоконституционност на решенията на 51-вото Народно събрание за избиране на министър-председател на Република България, за приемане на структура на Министерския съвет на Република България и за избиране на Министерски съвет на Република България, приети на 16.01.2025 г. (обн. ДВ, бр. 5 от 2025 г.). Това съобщиха от пресцентъра на съда.

Решението е взето единодушно. В заседанието участваха всички конституционни съдии.

В началото на октомври "Величие" сезира КС във връзка съз законността на правителството и легитимността на Номинационната комисия за КПК. Народни представители от "Възраждане" и "МЕЧ" също подписаха искането.

Освен това КС отклони искането на 49 народни представители от 51-вото Народно събрание за даване на задължително тълкуване на разпоредбите на чл. 1, ал. 2, чл. 67, ал. 1 и чл. 84, т. 8 от Конституцията на Република България по следните въпроси:

  1. Считат ли се за валидни решенията на Народното събрание, приети с гласовете на народни представители, чийто избор е признат за незаконен от Конституционния съд?
  2. Могат ли такива решения да породят правни последици, ако без тези гласове не е налице изискуемото по Конституцията мнозинство за избор на министър-председател, структура и състав на Министерския съвет?
  3. Следва ли решенията за избор на министър-председател, структура и състав на Министерския съвет от 16.01.2025 г. да бъдат обявени за невалидни?

Конституционните съдии отбелязват, че очертаният правен проблем в първoто тълкувателно питане поставя не въпроса за необходимост от тълкуване на посочените в искането конституционни разпоредби, а въпроса за правното действие във времето на решенията на Съда по чл. 149, ал. 1, т. 7. от Конституцията.

КС образува дело по жалбата за легитимността на кабинета Желязков

КС образува дело по жалбата за легитимността на кабинета Желязков

За докладчик по делото бе избрана Десислава Атанасова

Съдът приема, че вторият въпрос не е мотивиран с твърдяна неяснота на конституционна разпоредба като една от предпоставките за даване на задължително тълкуване.

Според КС с третия въпрос по тълкувателен път се търси отговор дали посочените решения на Народното събрание са противоконституционни и какъв би бил правният ефект на решение на Конституционния съд, което е в правомощията му по чл. 149, ал. 1, т. 2 от Конституцията. Поставеният въпрос не е за тълкуване на Конституцията, а относно евентуални последици при упражняването на друго правомощие на Конституционния съд.

Съдът намира, че контролът за конституционосъобразност на приетите от Народното събрание актове, който се осъществява от Конституционния съд на основание чл. 149, ал. 1, т. 2 от Конституцията, не може да се реализира чрез правомощието му за даване на задължително тълкуване по чл. 149, ал. 1, т. 1 от Конституцията, каквото е искането на вносителя.

На своето заседание днес заседание Конституционният съд допусна до разглеждане по същество правилата за дейността на Номинационната комисия и провеждане на процедура по номиниране, разглеждане на кандидатури и избор на членове на Комисията за противодействие на корупцията, прието от 51-вото Народно събрание на 11 юли 2025 г.

През септември "Величие", с подкрепата на "Възраждане" и МЕЧ внесоха искане до КС да разгледа промените в Закона за противодействие на корупцията и по-специално - легитимността на номинационната комисия на КПК.

Тогава от "Величие" определиха промените за избор на нови членове на антикорупционния орган като "грубо посегателство върху разделението на властите".

КС: Председателят на НС не може еднолично да отклонява предложение за провеждане на референдум

КС: Председателят на НС не може еднолично да отклонява предложение за провеждане на референдум

Решението е взето с 11:1 гласа и подписано с особено мнение от съдия Борислав Белазелков