Поредицата от тежки катастрофи в страната със загинали млади хора приковаха вниманието на депутати. Представители на държавните институции, отговарящи за пътната безопасност, народни представители и семейства, загубили децата си при тежки катастрофи се събраха на кръгла на тема "Работещи законодателни решения за справяне с пътния травматизъм с фокус върху новите водачи".

Организаторът на кръглата маса и депутат от коалицията ПП/ДБ Настимир Ананиев откри кръглата маса и изрази съболезнования на семействата, загубили близките си вследствие на катастрофи. Той посочи, че пътната безопасност се формира от три главни герой: водач, автомобил и път. За съжаление и институциите, и държавата реагират малко постфактум, когато се случи някое събитие, което да привлече общественото внимание, изтъкна Ананиев.

По думите му карането с придружител, карането на магистрала, шофирането през нощта са все теми, които са обсъждани, но няма законодателна промяна.

След като завърши експозето си, Ананиев даде думата на Петя Иванова, майка на 17-годишно дете, загинало на пътя. Тя сподели пред представителите на държавните институции, отговарящи за пътната безопасност, но и пред депутатите, че детето ѝ винаги ще остане на 17 години заради това, че друг млад шофьор на 18 години, който е образован и със 101 нарушения на пътя, все още има книжка, защото прокуратурата, МВР и КАТ- Хасково си прехвърлят отговорност. "Убиецът на Явор и Ани също е много добро дете и съжалява за случилото се. Техният убиец съжалява и той ще излезе, но нашите деца няма да излязат повече", каза през сълзи жената.

Шофьорът, убил двама души на столичен булевард, имал книжка от два месеца
Обновена

Шофьорът, убил двама души на столичен булевард, имал книжка от два месеца

18-годишният водач е задържан за 72 часа

Иванова настоя да се криминализира отказът за взимане на алкохол и наркотици от страна на извършителя на престъплението. "Направете нещо, независимо от коя партия сте, за да не се налага всяка друга майка да лежи върху ковчега на детето си и да не може да му каже, че го обича. Никой не е застрахован, че утре нито едно дете няма да е неговото, нито един депутат не е застрахован", предупреди тя.

Впоследствие думата взеха представители на държавни институции, касаещи пътната безопасност. Председателят на Българска асоциация на пострадалите Владимир Тодоров заяви, че всички са длъжници и трябва да обединят усилия по темата с пътната безопасност. Той настоя за въвеждане на дигитализация в обучението на младите шофьори. През годините са давани различни предложения за подобряване подготовката на водачите и последващ контрол, като по-малък брой контролни точки или до 18-годишна възраст да се шофира с придружител, открои Тодоров.

Той настоя още по някакъв начин чрез софтуер да се вържат системите на ТОЛ и на общините към видеонаблюдението на пътя.

Румен Дунев от сдружение "Автотехнически експерт по пътна безопасност" подкрепя идеята на Тодоров за въвеждане на дигитализация на обучението на младите водачи. Според него новият Закон за движение по пътищата не е по-маловажен от бюджета. Сега е моментът за приемане на новия Закон за движение по пътищата. С новия закон много водачи, които влачат глоби ще забравят за чувството за безнаказаност. В новия закон има предложение за камери за средна скорост, които са свързани чрез системи помежду си чрез софтуер. С тях ще има много по-добър ефект от една мярка за намаляване на скоростта за магистралата. Ако се направи и приеме новият Закон за движение по пътищата, правилата ще се спазват 100%, сигурен е Дунев.

Румен Дунев предложи още да се направи затворено трасе, в което водачите да използват машините си или полигон за екстремно шофиране, за да бъдат подложени на ситуации, които да ги направи по-добри и внимателни шофьори.

Семерджиев шофирал с 166 км/ч при фаталния инцидент на булевард Черни връх

Семерджиев шофирал с 166 км/ч при фаталния инцидент на булевард Черни връх

В Софийска градска прокуратура е образувано дело срещу полицаите, разпъвали чадър над Семерджиев

Ангел Попов от Европейския център по транспортни политики е обнадежден, че може да се направят промени, които да се спазват. Време разделно дойде, но не да се делим, а да се съберем, настоя Попов, който е и бивш зам.-министър на транспорта. Според него, когато експертите по пътна безопасност предложат промени, всички 240 депутати трябва да гласуват "За". Направете всичко възможно да бъдете заедно, призова Попов.

Генко Станчев, представител на автошкола, добави, че 80% от курсантите в учебните центрове отиват не да се научат, а да вземат шофьорски книжки. Следващият проблем е, че има некоректни преподаватели, които петнят професията си. Наредбата за обучение на младите шофьори и документацията към наредбата, която е от миналия век - при положение, че се работи с хартиени картони и дневници подлежат на всякакви манипулации и поправки. Оттам нататък контролът е нулев, посочи Станчев.

Той изтъкна, че масово могат да се манипулират учебните картончета и да не се дават всички 31 практични моточаса. "Водачите излизат крайно неподготвени", призна Станчев и настоя, че трябва да се направи така, че младият водач трябва да изкара книжка с мисълта да се научи, а преподавателите да нямат възможността да поправят дневниците и картончетата.

Адвокат Георги Тодоров, подзащитник на родителите на загиналата Ани при тежката катастрофа на бул. "Сливница" заяви, че има конкретни предложения, за да може войната на пътя да спре. 14 институции само си прехвърлят топката, посочи адвокат Иванов. Той настоя за завишаване на санкциите и каране с над 50 км/ч следва да се криминализира, да не се шофира без шофьорска книжка, денонощни камери, денонощен патрул, който ефективно да следи нарушителите на пътя и да ги глобява и анализ за проблемите на бул. "Сливница" в София. "Да шофираш без шофьорска книжка е все едно да се правиш на хирург", сравни адвокат Тодоров.

Светофарите на столичния бул. Сливница ще работят денонощно

Светофарите на столичния бул. Сливница ще работят денонощно

Това разпореди кметът Йорданка Фандъкова след трагичния инцидент, при който загинаха двама младежи