Напрежението между медиците и обслужващите тел. 112 обсъдиха в сутрешния блок на БНТ началникът на Районния център на 112 инж. Цветомир Цеков и председателят на Асоциацията на работещите в спешната помощ д-р Десислава Кателиева.

Припомняме, от „Спешна помощ" поискаха да се върне тел. 150, тъй като медиците имали сериозни проблеми с адресите, които се приемат от операторите на телефон 112. Тези оператори пък от своя страна не можели да разграничат кои повиквания са наистина спешни и кои не са, което водело до загуба на ресурс и сериозни конфликти с пациентите.

„Някои се опитват да прехвърлят вини", категоричен бе Цветомир Цеков. По думите му, след като е стартирал, през 2008 година, тел. 112 е изпълнил всички препоръки на директивата на Европейския съюз.
„Много е некоректно от изведените единични случаи да се правят изводи за състоянието на една система или работата на едно ведомство", възмути се Цеков. „Точно обратното", увери той, „тел.112 помогна за качественото обслужване. Аз няма да взема отношение. Ние сме инженери и работим със статистики".

Инж. Цеков обясни, че едно от водещите предимства, залегнало в закона за 112, е, че телефонът е защитен от закона за информацията, тя се записва и може да се използва евентуално и в съда. Записват се включително и обратните връзки.

Цеков не отрече да е имало сгрешените адреси, но, по думите му, това е нещо, което го е имало винаги и то е минимален процент. Той направи кратка справка, която сочи, че всички излезли от центровете в окръжните градове коли от обаждания на тел. 150 са близо 850 000, а за 2012 година обажданията на тел. 112 са 843 000, което според него е „горе-долу съизмеримо". Изпълнените адреси през 2010 са 840 000, а през 2012 - 648 000, допълни още той.

„Не съм съгласна, че ако върнем тел. 150, ще се върнем с 30 години назад", аргументира се д-р Десислава Кателиева. По думите й, докато в други държави, където се ползва този телефон, той се вдига от екип с готови за реакция пожарникари, полицаи и други експерти, тук той се оперира само от служители без нужните знания и медицинско образование, които не подават достатъчно изчерпателна информация за адреса и състоянието на пациента. Така се изчерпват спешните поръчки и по този начин се губи ресурс, тъй като много често обявените са „спешни случаи", се оказват хронични заболявания, консултативни и т.н.

Освен това, Кателиева сподели, че веднага след свързване със 112, обадилият се става част от конферентна връзка, която често пропада. Също така медиците са задължени да бъдат максимално кратки в тези връзки, тъй като блокирали системата. Това налага нуждата от повторни обаждания за доуточняване на мястото и състоянието на пациента и се изпада в скандални ситуации, подчерта д-р Кателиева.

Инж. Цеков обаче се извини с факта, че в Районния център на тел. 112 се работи по правила, спуснати от Здравното министерство и проблемът е предимно в град София. „Може би там трябва да се променят (правилата, б.р.), но трябва да се спусне заповед от Министерство на здравеопазването, категоричен бе инж. Цеков.