Не се искани, разрешавани и прилагани СРС по отношение на магистрати през 2024 година. Това се посочва в годишния доклад на Националното бюро за контрол на специалните разузнавателни средства (НБКСРС).
През изминалата година СРС са използвани по отношение на 2410 лица. За сравнение през 2023 г. лицата са били 2493. През 2022 г. са използвани СРС по отношение на 2325 лица, през 2021 г. - по отношение на 2632 лица, през 2020 г. - по отношение на 3042 лица.
НБКСРС отчита, че за изминалата година са постъпили 48 сигнала от граждани с твърдения, че спрямо тях са прилагани неправомерно СРС. От тях по 14 сигнала НБКСРС не е извършвало проверка поради несъответствие с Вътрешните правила за работа по сигнали. По 34 сигнала проверките са приключили.
Все пак според данните в доклада се забелязва намаляване на броя на лицата, спрямо които са били използвани СРС в сравнение с 2023 г. През 2024 година относителният дял на заявителите към общия брой инициирани процедури е следният: МВР - 63,95 %, ПРБ - 22,43 %, ДАНС - 11,53 %, ЕДПРБ - 1,78 %, КПК - 0,07 %,СВП-МО - 0,24 %. СВР-МО и ДАР не са изготвяли искания за използване на СРС. Структурите на МВР са тези, които най-често използват процедури по ЗСРС за установяване самоличността на лица, извършители на престъпления.
Съгласно разпоредбата на чл. 3, ал. 1, използване на СРС е допустимо само когато това се налага за предотвратяване, разкриване или разследване на тежки умишлени престъпления, изрично посочени в закона, респ. В чл. 172, ал. 2 от НПК. През 2024 г. СРС са използвани най-често за престъпления, свързани с наркотични вещества, кражби, измами, включително с квалифицирания състав, рестъпления против митническия режим, акцизни стоки.
В хода на извършените от НБКСРС проверки през 2024 г. беше констатирано, че в резултат от постоянното взаимодействие с органите по чл. 13 от ЗСРС, от проведените работни срещи между НБКСРС и органите по чл. 13, чл. 15 и чл. 20 от ЗСРС, на даваните указания, проведените срещи с ръководните административни органи и с оперативните работници, в това число и проведените обучения на оперативни работници в Академията на МВР и на отделни структури на МВР, са преодолени част от нарушенията, установени в предходни години и такива се допускат в единични случаи и от отделни заявители. Въведени са практики, с които 21 се усъвършенства процедурата по изготвяне на искания за използване на СРС и контрола, осъществяван от административните ръководители.
Но въпреки проведените обучени НБКСРС отчита, че оперативните работници и наблюдаващите прокурори продължават да допускат нарушения на законовите изисквания при изготвяне на исканията за използване на СРС. Не са малко случаите, при които съдиите са постановили откази с повече от един мотив, посочвайки съответните пороци в изготвените искания за използване на СРС, в исканията за продължаване на срока на прилагане на СРС или в исканията за допълване с оперативен способ или с новооткрит комуникатор.
Също така в доклада на Националното бюро се изтъква, че в структурите на МВР и ДАНС се съхраняват веществени доказателствени средства (ВДС), които не се използват за нуждите на наказателния процес, а в органите на прокуратурата се съхраняват ВДС, които не се използват за целите на доказване (например, поради прекратяване на досъдебното производство или приключване на делото със споразумение). Екземпляр от изготвените ВДС и предоставени на съда също се съхраняват за неопределен срок.
НБКСРС обяснява, че това създава предпоставка за използване на информация, придобита чрез използване на СРС, за цели, различни от предвидените в ЗСРС, и би могло да доведе до нарушаване на конституционно гарантираните права на гражданите.