Асоциацията на прокурорите в България информира българската общественост, че е писала до представители на Европейския парламент (ЕП) за механизма за разследване на главния прокурор, който е предвидено да бъде въведен с внесения от Министерството на правосъдието проект за изменение на Наказателно-процесуалния кодекс (НПК) и Закона за съдебната власт (ЗСВ).

Според прокурорите възможността да бъде разследван висшият им ръководител противоречи на законите и Конституцията на страната.

Становището на съсловната организация в България е изпратено до председателя на ЕП Роберта Мецола, до заместниците й и до председателите на парламентарни групи в европейската институция.

Прокурорите се противопоставят на приемането на подобни предложения за законодателни изменения, защото смятат, че те са в разрез с принципа на разделение на властите и накърняват независимостта на съдебната власт. В становището им се посочва, че предложението разследващи полицаи от структурата на МВР да извършват разследването срещу главния прокурор е пряка намеса в независимостта на съдебната власт. От Асоциацията на прокурорите изтъкват, че разследващите полицаи съгласно Закона за МВР са подчинени на началниците си, те - на съответните директори, а а директорите - на вътрешния министър. Според организацията следователно може да бъде направен извод, че така не "назначения да разследва главния прокурор съдия с ранг ВКС" ще ръководи разследването, а министърът на вътрешните работи. В това прокурорите съзират опит за вмешателство на изпълнителната в работата на съдебната власт и по конкретно - на прокуратурата. От асоциацията са категорични, че така изначално се нарушава принципът за разделение на властите, залегнал в основния закон на страната - Конституцията.

ЕК приветства механизма за контрол на главния прокурор, но очаква още мерки

ЕК приветства механизма за контрол на главния прокурор, но очаква още мерки

Брюксел очаква и законодателни мерки за регулиране на лобизма

"Това със сигурност няма да представлява независимо разследване, напротив ще бъде осигурен механизъм вътрешният министър да осъществява своеобразен контрол върху фигурата на главния прокурор", пише още в становището.

От съсловието уверяват, че и сега отчетността, публичността и прозрачността на дейността на главния прокурор са гарантирани достатъчно. Прокурорите очакват от промените пагубен резултат за прокуратурата и за обществото като цяло. Във внесените предложения те виждат не гарантиране на отчетност на главния прокурор и осигуряване на механизъм по неговото разследване, а политически, нелегитимни цели, чрез които да се компрометират главния прокурор и неговите заместници.

Управителният съвет на Асоциацията на прокурорите в България недоумява защо в промените не са засегнати въпроси, налагащи конкретни реформи, които да бъдат в интерес на обществото, в това число пострадалите от престъплението лица.

Да не си заравяме главата в пясъка за Шенген, иска Крум Зарков

Да не си заравяме главата в пясъка за Шенген, иска Крум Зарков

"Моментът е назрял за приемане на закона за главния прокурор", коментира министърът

От организацията възразяват и срещу изключването на представителите на прокуратурата и следствието от квотата на Народното събрание във Висшия съдебен съвет, предвидено в същия законопроект. "Прокурорите и следователите следва да бъдат независими при изпълнение на конституционно установените им правомощия и във ВСС следва да имат толкова представители, колкото имат и съдиите, тъй като и Конституцията не прави разделение в тази насока. Противното би означавало поставяне на прокурорите под зависимостта на съдиите и на обществеността, адвокатура и др. посочени в предложението. Така изначално недопустимо се прокарват внушения, че единствено в прокуратурата според вносителите на предложението има корупция, неправомерно влияние и нисък морал, което е невярно", се подчертава в становището.

Прокурорите заявяват също, че се явява излишен и незаконосъобразен и предвиденият съдебен контрол върху отказите да се образува досъдебно производство на прокурора за тежки умишлени престъпления от общ характер, тъй като за тези актове бил предвиден инстанционен контрол от горестояща прокуратура.

Съветът на Европа не приема шефът на НСлС да контролира главния прокурор

Съветът на Европа не приема шефът на НСлС да контролира главния прокурор

Министрите продължават да очакват съдебната реформа да се случи

Във връзка с готвените законови промени, писма до същите адресати в Европейския парламент са изпратили и от Камарата на следователите в България. Те се опасяват от нарушаване на принципа на върховенството на закона в България и посочват конкретни текстове от законопроекта, които смятат, че противоречат на Конституцията на Република България (КРБ) и действащото законодателство у нас.

Следователите определят като недопустимо предложението "на върховен съдия да се възлагат прокурорски функции по анализ на обосноваността на подадения срещу главния прокурор сигнал и да му се възлага да се произнася по него". Те считат, че изборът на съдии за неприсъща за тях дейност противоречи на статута им и изтъкват, че обвинителната функция е предоставена от конституционния законодател на прокуратурата (чл.127, т.3 КРБ).

МС редактира закона за контрол на главния прокурор, а Зарков регистрира всички обещания

МС редактира закона за контрол на главния прокурор, а Зарков регистрира всички обещания

Тези промени не изчерпват съдебната реформа

От камарата заявяват също, че предложението за назначаване на съдия за заместник на главния прокурор с една единствена роля да осъществява контрол върху действията на прокурора за разследване срещу главния прокурор, не е конституционно търпимо, тъй като се създава длъжност единствено с оглед личността на обвиняемия. Освен това с въвеждането на нова фигура - "Контрол върху действията на прокурора за разследване на престъпления, извършени от главния прокурор", се целяло създаване на паралелна структура в самата прокуратура.

Следователите посочват още, че предложеният законопроект има и редица други недостатъци, които ще се отразят отрицателно на наказателния процес.