В Закона за движение по пътищата от 1999 г. досега са правени стотици корекции на парче, които очевидно не са довели до повече пътна безопасност, по-малко жертви и ранени на пътя.
Тази позиция изрази Европейският център за транспортни политики (ЕЦТП) във връзка с опитите да се направят промени в ЗДвП от Комисията по транспорт, която разгледа четири законопроекта на първо четене вчера.
Всички предложени промени обаче отново засягат отделни елементи от закона, въпреки че политици няколко пъти обещаваха предизборно изготвянето на напълно нов ЗДвП, изтъкват от ЕЦТП.
Според експертите в законопроектите се предлагат недомислени идеи, като една от тях, ако бъде приета, ще доведе до стартиране на процедура срещу България. С предложението на практика страната ни ще излезе от Директива 45, член 10, която се отнася за ограничението на скоростта на автомагистрала за категория B1, C1 и D1, регламент, който трябваше да бъде транспониран в България в член 21, ал. 1 от ЗДвП.
Ще носят ли политиците политическа и морална отговорност, която ще е свързана и с глоба, платена от всички данъкоплатци, питат от ЕЦТП.
В друг от законопроектите се предлага на "новите" водачи да им се забрани да шофират от 22 часа до 6 часа сутринта. Вместо това от Европейския център за транспортни политики предлагат да се направи реформа в обучението и когато младите водачи получат шофьорските си книжки, те да са наистина подготвени. Какво гарантира, че след като водачът вече не е "нов", той изведнъж ще се окаже с умения да кара през нощта, ако не е бил обучен за това и не е практикувал, питат от ЕЦТП?
Според експертите е нелепо, че никой от законодателите не забелязва, че дефиницията в ЗДвП в параграф 6, точка 25а всъщност не е довършена и не става ясно за какъв период от време някой е считан за "нов" водач.
Предлага се също МВР да спира водачи, които имат 5 или повече нарушения, докато са на пътя, и да им връчва наказанията. Как ще бъде разпознат и спрян такъв водач, ако не кара само автомобил, който е на негово име, питат от ЕЦТП? Не е прецизирано и защо се фиксират 5 нарушения, въпреки че би следвало за всяко нарушение извършителят да бъде установен и съобщението да му бъде връчено. Освен това например един водач може да има 5 нарушения за по 20 лева, а друг две, но за по 500 лв. Т.е. така предложен, този текст е абсурден и не е ясно аргументиран, смятат от Европейския център за транспортни политики.
Според него в предлаганите законопроекти липсват ясна визия, концепция и крайна цел, която следва да е една единствена - повече безопасност с по-малко жертви и ранени. Но и нещо изключително съществено - липсват механизмите, по които дадена мярка, която би била гласувана в допълнение към ЗДвП, ще се прилага на практика, допълват от ЕЦТП.
Според експертите е крайно време да се предлагат законодателни мерки, които произлизат от реалната действителност и изискванията на живота, а не от теоретични упражнения на парче.
ЕЦТП ще продължи да настоява за и приемането на изцяло нов Закон за движение по пътищата.