Депутатите приеха на първо четене Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина. От 95 гласували, „за" се обявиха 71, 22 бяха против и 2 „въздържал се".

Законът урежда дейностите по разрешаване за употреба, търговия на едро и дребно с лекарствени продукти, провеждането на клинични изпитвания на лекарствени продукти, както и механизмите за образуване на цена на лекарствените продукти и съставяне на Позитивен лекарствен списък.

Със законопроекта се предлага уточняване и диференциране на функциите, изпълнявани в аптеката от магистър-фармацевтите, помощник-фармацевтите и лицата, които консултират и предлагат козметика и санитарно-хигиенни средства.

Предвижда се уеднаквяване на функциите, които се осъществяват от помощник-фармацевтите в аптека, ръководена от магистър-фармацевт, и в аптека, ръководена от помощник-фармацевт.

При сега действащата уредба помощник-фармацевт, работещ в аптека, ръководена от магистър по фармация, не може да продава самостоятелно лекарствени продукти, отпускани без лекарско предписание. Едновременно с това, когато същата дейност се извършва в населено място, в което е открита аптека, ръководена от помощник-фармацевт, продажбата на този вид продукти се извършва само от помощник-фармацевти, без да е налице контрол от страна на магистър-фармацевт.

Предлага се промяна в механизмите за формиране на цени на лекарствените продукти. До момента на държавна регулация подлежаха цените на лекарствените продукти, които се отпускат по лекарско предписание, и цените на включените в Позитивния лекарствен списък лекарствени продукти. От друга страна, цените на лекарствата без лекарско предписание подлежаха само на регистрация. Законопроектът предвижда да се въведе държавна регулация само по отношение на цените на лекарствените продукти, които са включени в Позитивния лекарствен списък.

По отношение на цените на лекарствените продукти, отпускани по лекарско предписание и на тези, отпускани без лекарско предписание, се въвежда регистрационен режим.

В предложения механизъм за образуване на цена е предвиден текст, съгласно който на регулация ще подлежи и цената на продукт, който не е включен в Позитивния лекарствен списък, но принадлежи към международно непатентно наименование, включено в списъка.

Предвид това кръгът от лекарствени продукти по лекарско предписание, които ще преминат на регистрация на цена, няма да е голям и това няма да доведе до съществени промени на сега действащите цени на лекарствените продукти.

Със законопроекта се предвижда намаляване размера на финансовите средства, които се използват за допълнително материално стимулиране на служители на Министерството на здравеопазването и на Изпълнителната агенция по лекарствата, с оглед необходимостта от оптимизиране на финансовите разходи в условията на финансова криза.

Предлага се режимът по издаване на разрешения за търговия на дребно с лекарствени продукти да премине към агенцията. Предвижда се и преминаване на режима по издаване на удостоверения за регистрация на дрогерии към Регионалните здравни инспекции. Създава се Комисия по цени и реимбурсиране.

До момента дейността по ценообразуване и включване на продукти в Позитивния лекарствен списък се извършва от два самостоятелни и независими един от друг органа: Комисията по цени на лекарствените продукти и Комисията по позитивния лекарствен списък. С предложението се цели процесът да бъде оптимизиран в рамките на един орган, да се съкратят по този начин сроковете за неговото произнасяне и да се облекчат заявителите от гледна точка на еднократното представяне на документация само към един орган.

Законопроектът въвежда промени и по отношение на изискванията към провежданите в страната клинични изпитвания на лекарствени продукти. Разширява се кръгът на лечебните заведения, в които могат да се извършват клинични изпитвания, и отпадане на изискването за наличие на акредитационна оценка.

Въвежда се режимът на мълчаливото съгласие от страна на Изпълнителната агенция по лекарствата при одобряване рекламата на лекарствени продукти в случаите, в които агенцията не се произнесе в срока, предвиден за изричното й одобряване. Едновременно с това се предлага рекламата, предназначена за медицинските специалисти, да бъде само на уведомителен режим, като съответно да не подлежи на разрешаване от страна на агенцията.

Промените ще гарантират по-добро обслужване на пациентите в аптеките, смята Лъчезар Иванов от ГЕРБ. Можем ли да си позволим непрофесионалисти да работят в лечебните заведения, попита той.

Предлагате законодателство на парче, смята Хасан Адемов от ДПС. Няма ясна политика как ще се ценообразува, как ще се регулира сектора на здравеопазването според него.

Пред нас е поредният лобистки закон, поредният закон, зареден с изключителен корупционен заряд. Тази позиция изрази червената депутатка Мая Манолова. 2,5 милиарда лева е годишният оборот в сектора, като според нея около 1,5 милиарда лева минават през аптечната мрежа. Тя е и против промените в начина на ценообразуване, където има най-голям корупционен потенциал.