Тя е посветена на визитата на режисьора като специален гост на 11-то издание на София Филм Фест.
Няколко заглавия на Вендерс ще видим за първи път в България, заедно обаче с великите му филми - „Криле на желанието", „Париж, щата Тексас" и „Буена Виста Сошъл Клъб".
Активната работа на Вим Вендерс като режисьор, продуцент, фотограф и автор на текстове го превръща във водеща фигура на независимото кино.
Филмовата ретроспектива ще проследи най-важните заглавия от филмографията му.
Откриването на панорамата ще бъде на 22 февруари в Дома на киното с дългоочакваната премиера в България на филма „Светкавици над водата или Филмът за Ник".
Лентата е много личен разказ за режисьор, който иска да помогне на свой близък приятел да изпълни последната си мечта.
„Едва ли филм с подобна чувствителност може да бъде наречен документален", коментира критиката.
Зад камерата стои една от най-личните истории на Вендерс - той прекъсва снимките на филма „Хамет", за да помогне на своя приятел режисьора Никълъс Рей да завърши последния си филм, който така и не дочаква.
Резултатът е забележителен филм, провокирал Вендерс за следващите му шедьоври
Ретроспективата, организирана в партньорство с Гьоте-институт, ще ни върне в 1971 г., когато заедно с четиринайсет други немски режисьори, Вендерс създава продуцентското и дистрибуторско сдружение "Filmverlag der Autoren".
Тази компания става ядро новото немско кино и продуцира първите филми на Вим Вендерс, сред които са - "Алената буква" от 1973 г. с блестящото изпълнение на Санта Бергер и "Алис в градовете", които ще имат своите специални прожекции на панорамата.
През 1976 г. Вендерс създава "Road Movies Filmproduktion Inc" в Берлин - компания, която през годините до 2003 г. продуцира не само неговите филми, но участва като продуцент и копродуцент в над сто други продукции.
„Кралете на пътя" от същата година е черно бял road movie, който не отстъпва по нищо на класическия шедьовър в жанра „Волният ездач" на Денис Хопър и е провокиран от обиколка на Вендерс и екипа по провинциалните киносалони в граничните райони между Западна и Източна Германия.
Панорамата включва още филмът завършен през 1977 "Американският приятел" (прожектиран в България като "Правило без изключение") - филм, получил международно признание и забелязан от Франсис Форд Копола.
Сред заглавията разбира се са и шедьоврите „Париж, щата Тексас", донесъл на режисьора през 1984 филмът Златна палма на фестивала в Кан, както и един от най-забележителните филми от историята на киното - „Криле на желанието", за когото през 1987 Вендерс получава наградата за най-добър режисьор на фестивала в Кан.
Филмът е отличен с още много световни награди и става повод за издаването на първата книга с фотографии на Вим Вендерс - "Written in the West".
Прочутият филм „Лисабонска история" 1994 с един от любимите актьори на Вендерс - Рудигер Фоглер, ще бъде част от важните акценти в програмата на ретроспективата.
Музиката на световноизвестната португалска група „Мадредеуш" е съществена част от успеха на филма.
В София за първи път се показва документалният "Токио Га" - филм за любимия на Вендерс японски режисьор Ясуджиро Одзу, както и още един филм за друг приятел на Вендерс - документаления разказ за японския моден дизайнер Ямамото - "Записки за градове и дрехи".
След успеха на „Буена Виста Сошъл Клуб" (1999), възкресил таланта на цяла плеяда кубински музиканти и наложил световна маниа по кубинската музика, Вендерс създава още два музикални филма.
За първи път в Източна Европа ще бъде прожектиран „Ода за Кьолн" (2002) - уникален рок-филм за немската рок група БАП - свирили на една сцена с Ролинг Стоунс и Брус Спрингстийн.
Филмът, иронично наречен от Вендерс „Филм за родината", с право може да се счита за един от шедьоврите в жанра.
Година по-късно Вендерс създава „Душата на човек" (2003) - филм, част от продуцираната от Мартин Скорсезе поредица за блуса.
Вим Вендерс особено държи на музикалните си филми и се очаква лично да ги представи пред публиката в София.
Със „Обетована земя" (2004), който ще се разпространи в българските кина успоредно с фестивала, Вендерс завършва своята Ел Ей трилогия, част от която са още "Краят на насилието" и "Хотел за един милион долара". Филмът се занимава с бедността и параноята в Америка след 11.09.2001.
Припомняме, Вим Вендерс ще получи Наградата на София за цялостен принос в световното кино на специална Гала вечер в рамките на София Филм Фест на 6 март в зала 2 на НДК.
basque*
на 19.02.2007 в 14:32:02 #2stew
на 19.02.2007 в 03:03:13 #1