Фестивалът за съвременно изкуство Sofia Contemporary преобразява централната част на града със серия от художествени проекти и инсталации, пише Stand.bg.
Основната цел на събитието е да направи по-познато съвременното изкуство на българската публиката.
Оградата на Националната художествена академия, фасадата на бившата сладкарница „Прага", витрината на Чешки център, фасадата на НДК са само част от локациите, на които ще бъдат разположени проектите на Кирил Прашков, Красимир Терзиев, групата Destructive Creation и др.
Произведенията предлагат коментар върху случващото се в различни сфери на съвременното общество - политическа, икономическа и социална.
Творбата на Кирил Прашков „Замяна", разположена на оградата на Националната художествена академия, е опит за превръщане на вид вестникарска обява в лозунг-тест, който изследва настроенията на деня. Смисълът му е непреводим - звучи единствено на български, и то в днешна България.
Доминиращата роля на пазара в съществуването ни е отправна точка за проекта на Красимир Терзиев „Прозрачно", разположен на фасадата на бившата сладкарница „Прага"( ул. „Г. С . Раковски" 145). Произведението представлява коментар на доминиращите в момента обяснения на случващото се в света през неолибералната икономическа логика.
Намесата в публичното пространство „Интериор", осъществена от анонимната група Destructive Creation, е свързана с промяна на функцията на характерен за софийските улици елемент. Една отдавна нефункционираща регулировачна кабина, разположена на ъгъла на „Патриарх Евтимий" и „ Ангел Кънчев", е превърната в беседка със свободен достъп.
По този начин бившата "караулка", символизираща инструмент за упражняване на контрол, ще стане, макар и за кратко, ново място за срещи на жителите на София. Destructive Creation е анонимна творческа група, която с проявите си заявявa по "най-крещящия възможен начин отдавна утвърдени в обществото граждански позиции".
„Светло бъдеще" на Райчо Станев и Нагледна се обръща към политическите лозунги от близкото минало, които винаги са били изписвани с блокови шрифтове, като привидната сериозност се е опитвала да прикрие идеологичната безсмислица. Използвайки свободните шрифтове на търговските обекти от същото време, авторите свалят сериозността и разкриват празнотата на посланието.
Изследване на „времето" и „мястото" е темата на инсталацията „1719D" на Калин Серапионов. Двуканалната видео инсталация, разположена на витрината на Чешки център (ул. „Г. С. Раковски" 100) визуализира резултата от процеса на „художествено наблюдаване" на определена територия и социална система.
Проектът „Където хората не те познават" на датската артистка Лиз Харлев представлява серия от плакати, които първоначално са била разлепени из улиците на Будапеща. В рамките на Sofia Contemporary те се пренасят в улиците на София, за да попитат туристите, които отиват някъде, за техните причини да го правят.
Sofia Contemporary преобразява централната част на града

againstwar
на 31.10.2012 в 14:02:48 #3Проектът е замислен от доста време, но поради някои правно-нормативни неуредици, реализацията му е чак сега. Финансирането е 95% от европейски фонд за легионално размитие, демек 95% пари от ЕС, и 5% съфинансиране от бюджета на столична община. Стойността на проекта не е голяма, така че критики не са основателни. Хубаво е да се случват и такива неща в нашата столица.
Zelmoxis
на 31.10.2012 в 13:19:45 #2К'ва е па тая простотия и кому е нужна? Да вземат да запълнят дупките по пътищата ще е доста по-полезно.
sandiu
на 31.10.2012 в 13:04:23 #1Това са глупости. Интересува ме кой плаща за такива простотии?