Президентът на Азербайджан Илхам Алиев направи вече няколко остри изявления по повод катастрофата на самолета на Azerbaijan Airlines при аварийно кацане на летище Актау в Казахстан на 25 декември. Самолетът изпълняваше полет от Баку за Грозни, но бе заглушен и отклонен от курса си и ударен от ракета. 38 от 67-те души на борда загинаха, сред тях и двамата пилоти.

Алиев и днес хвърли вината за катастрофата на руски служители, които, според него, са повредили самолета в резултат на огън от земята и са го направили неконтролируем чрез средства за електронна война.

Азербайджанският лидер коментира хода на разследването на катастрофата по време на среща с членове на семействата на загиналите членове на екипажа и оцелели стюардеси.

"Мога да кажа с увереност, че вината за смъртта на азербайджански граждани в тази катастрофа е на представители на Руската федерация", цитира агенция Азертадж президента на Азербайджан.

Ясно е като бял ден, че самолетът е бил приведен в неуправляемо състояние заради средствата на радиоелектронната борба. Очевидно е, че самолетът е бил повреден в резултат на огън от земята. Но защо самолетът е бил насочен към Актау? Ние все още нямаме информация за това.

Илхам Алиев: Азербайджанският самолет е свален от Русия, но не умишлено

Илхам Алиев: Азербайджанският самолет е свален от Русия, но не умишлено

Азербайджанският президент потвърди, че самолетът е паднал след "стрелба от земята"

Също така Алиев обяснява, че това се е случило или по решение на местните ръководители на полети, или пилотите са разбрали, че системите за радиоелектронна борба в руското въздушно пространство вече няма да им позволят да кацнат и сами са направили този избор?

"Росавиация" призна, че самолетът не е кацнал в Грозни, заради въведения режим "Килим" заради терористичните атаки на Украйна, но решението да се насочи към Актау - на 440 км от Грозни и през Каспийско море, е на пилота. "Росавиция" не е коментирала защо самолетът не е бил пренасочен към другите по-близки летища, каквито има. Наблюдатели вече изказаха съмнения, че това е направено нарочно от руските авиационни служби, за да падне в морето и да не се разбере какво се е случило.

С уточнението, че не иска да разкрива всички материали по първоначалното разследване, Илхам Алиев, посочва: "Но мога да кажа с увереност, че вината за смъртта на азербайджански граждани в това бедствие е на представители на Руската федерация. И ние искаме справедливост, изискваме наказание за отговорните, изискваме пълна прозрачност и човешко отношение."

Според Алиев трагедията е могла да бъде избегната, ако Русия е направила всичко необходимо за такива случаи.

"Ако бяха взети своевременни мерки за затваряне на руското въздушно пространство в района на град Грозни, ако бяха спазени всички правила на наземните служби, както и координацията между Въоръжените сили на Руската федерация и гражданските услуги, тази трагедия нямаше да се случи", казва още президентът на Азербайджан

По-рано Алиев заяви, че Азербайджан иска от Москва признание за вината, наказания за виновниците и изплащане на компенсации. Първоначално руски официални лица не признаваха, че причината за катастрофата може да са действията на военните, това се случи няколко дни след трагедията, а президентът Владимир Путин се извини на Алиев за това, че "трагичният инцидент е станал в руското въздушно пространство". Путин спомена и работата на ПВО, но не призна пряко вината на руската страна.

Русия призна, че украински дронове са били причина за отклоняване на азербайджанския самолет

Русия призна, че украински дронове са били причина за отклоняване на азербайджанския самолет

Москва призовава да се изчакат резултатите от разследването

Особено възмущение, включително и като реакция на азербайджанския лидер, предизвикаха предположенията на някои руски чиновници, че причина за катастрофата е сблъсък на птица със самолета или взрив на кислородна бутилка на борда.

Черните кутии от самолета се дешифрират в Бразилия (страната производител на Embraer) по настояване на Азербайджан, а Алиев обясни, че е отказал да изпрати записващите устройства на Междудържавния авиационен комитет (IAC), защото се съмнява в обективността на тази структура.

След катастрофата редица авиокомпании започнаха да ограничават полетите си към и над територията на Русия. Така реагираха вече пет компании от азербайджанската AZAL, Туркменистан, Казахстан, АОЕ и Израел.