Министърът на транспорта на Южна Корея, Пак Сан-у, обяви във вторник намерението си да подаде оставка, поемайки отговорност за трагичната катастрофа на самолет на Jeju Air, при която загинаха 179 души. Инцидентът стана на 29 декември, когато полет 7C2216 от Банкок до Муан, Южна Корея, се приземи по корем, излезе от пистата и избухна в пламъци след удар в насип, предава "Ройтерс"
"Чувствам тежка отговорност за тази катастрофа," заяви Пак по време на пресконференция. Той добави, че ще намери подходящия момент да подаде оставка, след като помогне за овладяване на настоящата ситуация.
Министерството на транспорта обяви, че ще предприеме спешни мерки за подобряване на безопасността на системите за кацане, които според експерти са допринесли за катастрофата. Специалисти отбелязват, че насипът, поддържащ антената на локализатора, използван за насочване при лоша видимост, е бил твърде солиден и близо до края на пистата.
Джуу Джонг-ван, заместник-министър на транспорта за гражданска авиация, призна, че мерките за безопасност при изграждането на насипа не са били достатъчни, но подчерта, че са отговаряли на вътрешните и международните регулации. В момента полицията разследва обстоятелствата около изграждането на насипа и вече е извършила обиски в офиси на Jeju Air и оператора на международното летище Муан.
При разследването са намерени пера върху един от двигателите на самолета, а видеозаписи показват, че е имало удар с птица. Въпреки това, експерти отбелязват, че подобни инциденти рядко причиняват повреда на колесника, който не се е отворил по време на кацането. Остава неясно защо пилотът е предприел втори опит за кацане след обявяване на аварийна ситуация.
Двама южнокорейски разследващи са заминали за Съединените щати, за да извлекат данни от повредения бордов рекордер на полетните данни (FDR), който съдържа ключова информация за катастрофата. Очаква се анализът на данните да отнеме три дни, като още два дни ще са нужни за предварителна оценка на основна информация като това дали един или и двата двигателя са отказали.
Преписът от рекордера на разговори в пилотската кабина (CVR) вече е завършен, но властите все още не са решили дали да го направят публичен.
Според експерти ако пилотите са били фокусирани върху управлението на последствията от удара с птица и върху запазването на контрол върху самолета, е възможно процедурата по спускане на колесника да бъде пропусната или забравена.
Ако пилотите са предположили, че самолетът е в състояние да кацне нормално и не са осъзнали, че колесникът не е спуснат, това би довело до липса на подготовка за кацане без колесник.
Модерните самолети обикновено имат системи, които предупреждават екипажа, ако колесникът не е спуснат при наближаване на пистата. Ако такава аларма не е задействана или е била игнорирана, това също би могло да допринесе за ситуацията.
При аварийни ситуации, като отказ на двигател или други технически проблеми, пилотите могат да се съсредоточат върху разрешаването на първоначалния проблем и да оставят други важни задачи, като спускането на колесника, на по-заден план.