Ветровете и наводненията от циклона "Идай", които удариха югоизточна Африка, засегнаха повече от 2,6 милиона души и са едно от най-тежките бедствия, свързани с времето, отчетено някога в южното полукълбо, съобщиха представители на ООН, цитирани от "Ройтерс".
Спасителните екипи все още се борят да достигнат до жертвите пет дни след като циклона удари със скорост до 170 км/ч от Индийския океан до Мозамбик, а след това Зимбабве и Малави.
Много оцелели са хванати в капан в отдалечени райони, заобиколени от разрушени пътища, срутени сгради и потопени села.
"Има усещане в хората, че светът все още не разбира колко тежка е тази катастрофа", коментира Матю Кокрейн, говорител на Международната федерация на Червения кръст и Червения полумесец, на брифинг в Женева.
"Пълният ужас и пълното въздействие ще се появят скоро, през следващите дни", допълва той.
Официалният брой на смъртните случаи в Мозамбик е 84, но президентът Филипе Нюси заяви вчера, че е прелетял над някои от най-силно засегнатите зони и вижда тела, плаващи в реките.
Изследванията на сателитни снимки показват, че 1,7 милиона души са били на пътя на циклона в Мозамбик, а други 920 000 са засегнати в Малави, обяснява Херве Верхосел, главен говорител на Световната продоволствена програма на ООН, той няма данни за Зимбабве.
Няколко реки са излезли от бреговете си или са на път да наводнят огромна площ, достъпна само по въздух и вода, допълва Лола Кастро, регионален директор на WFP за Южна Африка, на брифинг на ООН от Йоханесбург.
Силни дъждове предшестват циклона, усложнявайки проблемите, заяви Клеър Нулис от Световната метеорологична организация на ООН.
"Най-лошите ни страхове се случват ... можем да кажем, че това е едно от най-лошите климатични бедствия, свързани с тропическите циклони в южното полукълбо." Сушите са класифицирани като свързани с климата, а не свързани с времето.
Бейра е ниско разположен крайбрежен град с население от 500 000 души и водата няма къде да се оттича, коментира Нулис. В Бейра е и второто по големина пристанище на Мозамбик, което служи като врата към държави без излаз на море в региона.
Градът е и контролен пункт на тръбопровод, който минава от Бейра до Зимбабве и доставя по-голямата част от горивото на страната, а тръбопроводът е повредена, допълва енергийният министър на Зимбабве Жорум Гъмбо. Страната разполага с достатъчно запаси, но ремонтът в Бейра може да отнеме поне седмица, обяснява той.