Всяка година на 7 април Русия си спомня за загиналите при изпълнение на професионалния си дълг подводничари. Денят не е избран случайно. На тази дата преди 24 години - 1989 - във водите на Норвежко море загива подводницата на Северния флот К-278 „Комсомолец".

Атомната субмарина е оборудвана по последна дума на техниката, с десетилетия е изпреварила технологиите на времето си. На връщане към базата в потопено положение на борда избухва пожар, последва разхерметизация на системите за сгъстен въздух.

След изплаването екипажът започва шестчасова битка за спасяването на кораба. Успяват да спрат реактора и предотвратяват атомна катастрофа в Атлантика. Не съумяват обаче да спасят самата подводница - мощният корпус е напълно разхерметизиран, съдът поема прекалено много вода и „Комсомолец" потъва.

Загиват 42-ма подводничари и командирът на кораба Евгений Ванин. Всички са наградени посмъртно с един от най-високите военни ордени „Красное знамя". В Николския морски събор в Санкт-Петербурт е поставена мемориална плоча с имената на моряците.

Със заповед от 19 декември 1995 на главнокомандващия на ВМФ на Руската федерация 7 април е обявен за Ден в памет на загиналите подводничари.

Професията на подводничарите е сред най-опасните и тежки военни професии. Те поемат риск всяка минута и намират смъртта си както във военно, така и в мирно време. През почти вековната си история руският подводен флот е преживял няколко десетки аварии с човешки жертви.

Една от най-трагичните страници в мартиролога на руския ВМФ записва гибелта на атомната подводна лодка „Курск". На 12 август 2000 по време на учения в Баренцево море избухват боеприпаси на борда и подводницата става братска могила за всички 118 членове на екипажа.

На днешната дата в памет на загиналите моряци подводничари, изпълнили своя дълг към родината, след вдигането на знамето на всички кораби и плавателни съдове на руския ВМФ се запазва минута мълчание. Паметта на загиналите се почита по традиция във всяка подводна част и във флотските висши училища.

Ето списък - далеч не пълен - на инцидентите в руския подводен флот с човешки жертви в мирно време:

16 юни 1904. „Делфин". 24-ма подводничари загиват поради грешка на командира на лодката по време на учебно потапяне.

29 май 1909. „Камбала". По време на учения в полуподводно положение лодката се удря в броненосеца „Ростислав", разцепва се на две и потъва. Загиват 20 моряци.

14 ноември 1915. „Акула". По неизяснени до днес причини лодката губи водоустойчивост и потъва по време на буря. Жертвите са 35.

10 май 1916. „Сом". Подводницата се блъска в кораба „Angermanland", под шведски флаг. 18 загинали.

8 юни 1917. АГ-15. По време на учения корабният кок решава да проветри лодката и не затваря люка преди потапяне. Тя потъва на дълбочина 30 м. В един от отсеците остават 11 моряци. Без да чакат помощ, решават да се евакуират, като изплуват на повърхността с въздушен мехур. Изплуването преживяват едва петима. Загиналите са общо 18.

22 май 1931. „Рабочий". По време на съвместни маневри лодката се сблъсква с подводницата „Красноармеец". Пробойната е колкото човешка длан, но струва живота на целия екипаж - 46, които намират смъртта си на 84 м в морските дълбини.

25 юли 1935. Б-3 „Болшевик". По време на учения на военноморското училище лодката се удря в линеен кораб и потъва на 56 м. Загиват 55 курсанти и преподаватели.

20 октомври 1939. Щ-424 (Щ-312, 321). Удар в траулер причинява пробойна, която за три минути изпраща субмарината на 250 м дълбочина. Загиналите моряци са 31.

13 ноември 1940. Д-1 "Декабрист". Основна версия за гибелта на лодката е слизане под пределна дълбочина. По всяка вероятност тя е била премазана от налягането. Загиват 55-има.

16 декември 1952. С-117 „Макрель". След като предава SOS за проблеми с двигателя, лодката безследно изчезва от радарите. Предполагаеми причини - внезапно пропадане на критична дълбочина или случайно торпилиране от американска подводница. В дълбините завинаги остават 52-ма подводничари.

21 ноември 1956. М-200 „Месть". Получава пробойна поради лошо взаимодействие на екипажа. Потъва на 53 м. Загиват 36 моряци. Шестима успяват да се спасят.

26 септември 1957. М-256. Причина за трагедията - взрив на дизелов двигател. Смъртта си намират 35 души, седмина се спасяват.

27 януари 1961. С-80. Отказ на оборудването. С-80 е открита едва след седем години. На борда има 68 подводничари. Експерти установяват, че след трагедията 24-ма от тях известно време остават живи, но не успяват да напуснат авариралия съд.

11 януари 1962. Б-37 и С-350. По време на подготовка за поход екипажът на Б-37 провежда планов оглед и проверява състоянието на оръжейните системи и техническите средства. Заваръчни работи предизвикват взрив на боеприпаси. Силно е повредена цялата носова част до самата рубка.
Сериозни щети по корпуса получава намиращата се наблизо С-350, потопени са два отсека. При инцидента в кърмовите отсеци на Б-37 все още има живи моряци, които отиват на дъното заедно с кораба. На двете подводници загиват 122-ма моряци, спасява се един.

8 септември 1967. К-3 „Ленинский комсомол". При пожар на борда на лодката, която се завръща от учения, загиват 39-има.

8 март 1968. К-129 (до 1967 - Б-103). По време на бойно дежурство в района на Хавайските острови връзката с лодката се губи. Причини - до днес неизяснени. У дома не се завръщат 98 подводничари.

24 февруари 1972. К-19. По време на патрул в Северния Атлантик на борда възниква пожар. Бързите действия на екипажа позволяват спасяването на 76 живота, загиват 28.

13 юни 1973. К-56. В нощен поход по посока Владивосток в надводно положение лодката се удря в кораба „Акад. Берг". В корпуса на подводницата се образува пробойна, от акумулаторните батерии изтича хлор. 27 матроси в засегнатите отсеци загиват. Благодарение на нестандартните и ефикасни действия на командира са спасени 140 души - освен военни на борда има и цивилни специалисти.

21 октомври 1981. С-178. Самоволна промяна на курса от командира на лодката и невземане на необходимите мерки за избягване на инцидента от старши помощник-капитана на кораба „Рефрижератор - 13" водят до стълкновение.

7 април 1989. - К-278 „Комсомолец"

12 август 2000. К-141 „Курск".