Всяка година на 7 април Русия си спомня за загиналите при изпълнение на професионалния си дълг подводничари. Денят не е избран случайно. На тази дата преди 24 години - 1989 - във водите на Норвежко море загива подводницата на Северния флот К-278 „Комсомолец".
Атомната субмарина е оборудвана по последна дума на техниката, с десетилетия е изпреварила технологиите на времето си. На връщане към базата в потопено положение на борда избухва пожар, последва разхерметизация на системите за сгъстен въздух.
След изплаването екипажът започва шестчасова битка за спасяването на кораба. Успяват да спрат реактора и предотвратяват атомна катастрофа в Атлантика. Не съумяват обаче да спасят самата подводница - мощният корпус е напълно разхерметизиран, съдът поема прекалено много вода и „Комсомолец" потъва.
Загиват 42-ма подводничари и командирът на кораба Евгений Ванин. Всички са наградени посмъртно с един от най-високите военни ордени „Красное знамя". В Николския морски събор в Санкт-Петербурт е поставена мемориална плоча с имената на моряците.
Със заповед от 19 декември 1995 на главнокомандващия на ВМФ на Руската федерация 7 април е обявен за Ден в памет на загиналите подводничари.
Професията на подводничарите е сред най-опасните и тежки военни професии. Те поемат риск всяка минута и намират смъртта си както във военно, така и в мирно време. През почти вековната си история руският подводен флот е преживял няколко десетки аварии с човешки жертви.
Една от най-трагичните страници в мартиролога на руския ВМФ записва гибелта на атомната подводна лодка „Курск". На 12 август 2000 по време на учения в Баренцево море избухват боеприпаси на борда и подводницата става братска могила за всички 118 членове на екипажа.
На днешната дата в памет на загиналите моряци подводничари, изпълнили своя дълг към родината, след вдигането на знамето на всички кораби и плавателни съдове на руския ВМФ се запазва минута мълчание. Паметта на загиналите се почита по традиция във всяка подводна част и във флотските висши училища.
Ето списък - далеч не пълен - на инцидентите в руския подводен флот с човешки жертви в мирно време:
16 юни 1904. „Делфин". 24-ма подводничари загиват поради грешка на командира на лодката по време на учебно потапяне.
29 май 1909. „Камбала". По време на учения в полуподводно положение лодката се удря в броненосеца „Ростислав", разцепва се на две и потъва. Загиват 20 моряци.
14 ноември 1915. „Акула". По неизяснени до днес причини лодката губи водоустойчивост и потъва по време на буря. Жертвите са 35.
10 май 1916. „Сом". Подводницата се блъска в кораба „Angermanland", под шведски флаг. 18 загинали.
8 юни 1917. АГ-15. По време на учения корабният кок решава да проветри лодката и не затваря люка преди потапяне. Тя потъва на дълбочина 30 м. В един от отсеците остават 11 моряци. Без да чакат помощ, решават да се евакуират, като изплуват на повърхността с въздушен мехур. Изплуването преживяват едва петима. Загиналите са общо 18.
22 май 1931. „Рабочий". По време на съвместни маневри лодката се сблъсква с подводницата „Красноармеец". Пробойната е колкото човешка длан, но струва живота на целия екипаж - 46, които намират смъртта си на 84 м в морските дълбини.
25 юли 1935. Б-3 „Болшевик". По време на учения на военноморското училище лодката се удря в линеен кораб и потъва на 56 м. Загиват 55 курсанти и преподаватели.
20 октомври 1939. Щ-424 (Щ-312, 321). Удар в траулер причинява пробойна, която за три минути изпраща субмарината на 250 м дълбочина. Загиналите моряци са 31.
13 ноември 1940. Д-1 "Декабрист". Основна версия за гибелта на лодката е слизане под пределна дълбочина. По всяка вероятност тя е била премазана от налягането. Загиват 55-има.
16 декември 1952. С-117 „Макрель". След като предава SOS за проблеми с двигателя, лодката безследно изчезва от радарите. Предполагаеми причини - внезапно пропадане на критична дълбочина или случайно торпилиране от американска подводница. В дълбините завинаги остават 52-ма подводничари.
21 ноември 1956. М-200 „Месть". Получава пробойна поради лошо взаимодействие на екипажа. Потъва на 53 м. Загиват 36 моряци. Шестима успяват да се спасят.
26 септември 1957. М-256. Причина за трагедията - взрив на дизелов двигател. Смъртта си намират 35 души, седмина се спасяват.
27 януари 1961. С-80. Отказ на оборудването. С-80 е открита едва след седем години. На борда има 68 подводничари. Експерти установяват, че след трагедията 24-ма от тях известно време остават живи, но не успяват да напуснат авариралия съд.
11 януари 1962. Б-37 и С-350. По време на подготовка за поход екипажът на Б-37 провежда планов оглед и проверява състоянието на оръжейните системи и техническите средства. Заваръчни работи предизвикват взрив на боеприпаси. Силно е повредена цялата носова част до самата рубка.
Сериозни щети по корпуса получава намиращата се наблизо С-350, потопени са два отсека. При инцидента в кърмовите отсеци на Б-37 все още има живи моряци, които отиват на дъното заедно с кораба. На двете подводници загиват 122-ма моряци, спасява се един.
8 септември 1967. К-3 „Ленинский комсомол". При пожар на борда на лодката, която се завръща от учения, загиват 39-има.
8 март 1968. К-129 (до 1967 - Б-103). По време на бойно дежурство в района на Хавайските острови връзката с лодката се губи. Причини - до днес неизяснени. У дома не се завръщат 98 подводничари.
24 февруари 1972. К-19. По време на патрул в Северния Атлантик на борда възниква пожар. Бързите действия на екипажа позволяват спасяването на 76 живота, загиват 28.
13 юни 1973. К-56. В нощен поход по посока Владивосток в надводно положение лодката се удря в кораба „Акад. Берг". В корпуса на подводницата се образува пробойна, от акумулаторните батерии изтича хлор. 27 матроси в засегнатите отсеци загиват. Благодарение на нестандартните и ефикасни действия на командира са спасени 140 души - освен военни на борда има и цивилни специалисти.
21 октомври 1981. С-178. Самоволна промяна на курса от командира на лодката и невземане на необходимите мерки за избягване на инцидента от старши помощник-капитана на кораба „Рефрижератор - 13" водят до стълкновение.
7 април 1989. - К-278 „Комсомолец"
12 август 2000. К-141 „Курск".
passenger
на 09.04.2013 в 00:00:25 #11_root ... има много хубав мемориал на загиналите подводничари в мирнов време в гр. Мурманск. Рубката е от "Курск": http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%D0%9F%D0%B0%D0%BC%D1%8F%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D0%9C%D0%BE%D1%80%D1%8F%D0%BA%D0%B0%D0%BC_%D0%BF%D0%BE%D0%B3%D0%B8%D0%B1%D1%88%D0%B8%D0%BC_%D0%B2_%D0%BC%D0%B8%D1%80%D0%BD%D0%BE%D0%B5_%D0%B2%D1%80%D0%B5%D0%BC%D1%8F.JPG?uselang=ru
US
на 08.04.2013 в 03:01:40 #1019. anticionist | 07.04.2013 22:31 - Има и още по-жълта преса, която можеш да цитираш. Погледни съседните статии на този "вестник" и ще ти стане ясно за какво става дума. Сензации се търсят много. А иначе няма как 30-годишна (откраднат дезайн както винаги) "Акула" да не бъде засечена от американците. А те не биха и разказали явно къде и как са я засекли.
passenger
на 08.04.2013 в 00:01:24 #9Сори: Я ги дай тези двама колеги дето могат да потопят Тайфун в Баренцово море или зад полярния кръг "при всяко положение".
passenger
на 07.04.2013 в 23:54:54 #8Я ги дай тези двама колеги дето могат да потопят Тафун в баренцово море по всяко време ...
US
на 07.04.2013 в 22:43:01 #713. АВРОРА значит Заря | 07.04.2013 21:30 - ако дадеш и някой линк на тези западни специалисти, които са твърдели подобни глупости, ще ги прочета за да се посмея. А иначе това което пишеш си е чиста ала-бала. Американските подводници висяха зад всяка руска подводница и можеха да ги потопят при всяко положение. Това ми разказваха поне 2-ма колеги, които са служили по 8 години на подводници. Отделно заради мрежата от микрофони под океаните, те си знаеха руските подводници много добре.
US
на 07.04.2013 в 21:34:50 #6" загива подводницата на Северния флот К-278 „Комсомолец". Атомната субмарина е оборудвана по последна дума на техниката, с десетилетия е изпреварила технологиите на времето си. " Освен неграмотното написване, както споменаха вече по-долу (субмарина и глупости), много ми е интересно как е разбрал авторът, че руската подводница е изпреварила с "десетилетия" теххнологиите на времето си???!!! Аз съм просто шокиран от тази невероятна глупост. Значи западналите шведски, немски, израелски, френски, италиански, английски и американски подводници не са стрували, така ли?? А държавата, която не можеше да направи един компютър и никаква свястна кола или битова техника, изпреварила в нещо си с десетилетия.... Невероятен наивитет!
трън
на 07.04.2013 в 21:03:58 #5Субмарини, лодки, кок - ове, Рефрижератори...
Avraam Gumce
на 07.04.2013 в 20:48:23 #4АТОМНАТА СУБМАРИНА мама ви даеба и тъпи журналисти
Серго Посеркин
на 07.04.2013 в 20:41:40 #3Другарю Колев, как не Ви е срам! Кому е нужно Вашето писание? На гадовете пиндоси и седераси които злорадсвуют. Вместо да напишете за предстоящата поездка на богатир Вова в Германия, където неговото богатирско газе ще пръцне предупредително и осторожно Вие давате пища на враговете на болгароруската дружба. Вы разочаровали меня, товарищ Евгений.
трън
на 07.04.2013 в 20:34:49 #2От бърз прочит става ясно, че иде реч за инциденти с лодки
Civic Mundi
на 07.04.2013 в 18:57:50 #11989 когато „Комсомолец" се беше заклещила на дъното, руснаците мълчаха и не поискаха помощ, защото бяха там нарушавайки териториялните води на Норвегия. Когато накрая изплюха камъчето беше прекалено късно за горките момчета. За „Курск" отдавна се знае, че е потопена от американска подводница. Руснаците са правили демонстраций пред група китаийски военни с цел продажба на оръжия от ново поколение. Американците са били там с цел да покажат че не одобрява, става фал, и трагедия. Отново, мотивирани от страх, да не им открят секретите, руснаците забавят спасителните действия и над сто моряка си отиват.