Всички 41 строителни работници, блокирани преди 2 седмици в срутил се планински тунел в северната част на Индия, са били изтеглени. Това е съобщил министърът на транспорта на Индия Нитин Гадкари, цитиран от АП.
"Много съм щастлив, че всички 41 хванати в капан работници излязоха и животите им бяха спасени", каза Гадкари във видео съобщение, публикувано в X, бивш Twitter. Той добави, че "това е добре координирано усилие от множество агенции за една от най-значимите спасителни операции през последните години".
Припомняме, че във вторник беше съобщено, че спасителните екипи са успели да пробият скалите и отломките, за да стигнат до работниците и започва процесът по изваждането на мъжете.
Те са изваждани един по един на носилки на колела през тясна тръба с ширина 90 см.
Работниците са от най-бедния щат в Индия и са блокирани в 4,5-километровия тунел в щата Утаракханд, Северна Индия, откакто той се срути на 12 ноември.
Те са получавали храна, вода, светлина, кислород и лекарства през тръба, но опитите да се прокопае тунел, за да бъдат спасени с мощни пробивни машини, бяха осуетени неколкократно.
В понеделник правителствените агенции се обърнаха за помощ към миньори "плъхове", за да пробият на ръка скалите и чакъла от вътрешността на 90 см широка евакуационна тръба, прокарана през отломките. Те използват стар и опасен метод, чрез който в Индия се отстраняват въглищни находища през тесни проходи. Името идва от приликата му с плъхове, които ровят през тесни проходи. Миньорите пристигнаха от Централна Индия, работиха през понеделник вечерта и до вторник следобед пробиха 60-те метра скали, пръст и метал.
Тунелът е част от магистралата Чар Дам на стойност 1,5 милиарда долара - един от най-амбициозните проекти на министър-председателя Нарендра Моди, насочен към свързване на четири индуистки места за поклонение чрез 890-километрова мрежа от пътища.
Източник: EPA/БГНЕС
Властите не съобщават какво е причинило пропадането, но регионът е предразположен към свлачища, земетресения и наводнения. Тунелът не е имал авариен изход и е построен чрез геоложки разлом, каза пред "Ройтерс" член на група от експерти, разследващи бедствието.
Проектът Чар Дам беше изправен пред критики от експерти по околната среда и част от работата беше спряна, след като стотици къщи бяха повредени от слягане на почвата по маршрута.
Правителството заяви, че е използвало екологични техники, за да направи геологично нестабилните участъци по-безопасни. Оттам също така нареди на Националния магистрален орган на Индия да одитира 29 тунела, които се изграждат в цяла Индия.