41 строителни работници все още са заседнали в тунел в индийските Хималаи повече от две седмици. Тежката сондажна машина, която беше докарана, за да пробие близо 60 метра отломки, се повреди в петък и беше извадена изцяло, а спасителите преминаха към ръчно пробиване. Днес обаче спасителите доведоха "плъхове миньори", които да пробият малък тунел за тясна тръба, през която да излезнат работниците, съобщава "Ройтерс".

Заседналите са нископлатени работници от най-бедните щати на Индия. Те са блокирани в 4,5-километровия тунел в щата Утаракханд, откакто той се срути на 12 ноември. Получавали са храна, вода, светлина, кислород и лекарства през тръба, но опитите да се прокопае тунел са се натъкнали на редица пречки.

Спасителната акция продължава с пробиването на малък тунел от вътрешната страна на тръба, широка 900 милиметра. То се извършва от екип от шестима "миньори плъхове" от централна Индия, които служители описват като "квалифицирани работници". Те използват стар и опасен метод, чрез който в Индия се отстраняват въглищни находища през тесни проходи. Името идва от приликата му с плъхове, които ровят през тесни дупки.

"Трима от нас ще влязат в тунела, единият ще пробива, другият ще събира изкопаното, а третият ще избутава пръстта с количката", каза Ракеш Раджпут, един от миньорите, пред "Ройтерс". "Правим го повече от 10 години и има достатъчно място за нас. Тези 41 мъже също са работници и всички искаме да ги изведем", добави той.

Спасителната операция за 40-те индийски работници отново спря

Спасителната операция за 40-те индийски работници отново спря

Нови проблеми затрудниха екипите в тунела

Правителството и частните агенции, участващи в спасяването, търсят други възможности. В неделя те откриха друг маршрут за мъжете, с цел да пробият шахта право надолу от върха на планината отгоре. До понеделник следобед те са пробили 31 от общо 86 метра, разказаха служители и добавиха, че фокусът остава върху хоризонталния маршрут.

"Квалифицирани работници ще извършват ръчното пробиване", каза Харпал Сингх, бивш ръководител на държавната организация Border Roads. "Това е сигурен начин за напредък."

Лошото време може да усложни спасяването. В планините се очакват гръмотевични бури, градушки и по-ниски температури с минимум 9 градуса по Целзий.

"Те са обучени да работят във всяка ситуация, така че това не е притеснение за нас", каза Махмуд Ахмад, управляващ директор на компанията NHIDCL, която строи тунела.

ПК Мишра, главният секретар на министър-председателя Нарендра Моди, посети мястото и разговаря с хванатите в капан мъже чрез комуникационна връзка. Той им каза, че "всички полагат усилия да ви изведат възможно най-скоро".

Тунелът е част от магистралата Чар Дам, един от най-амбициозните проекти на Моди, насочен към свързване на четири индуистки места за поклонение чрез 890 км пътища.

Властите не съобщават какво е причинило пропадането, което е довело до това мъжете да останат в капан. Регионът обаче е предразположен към свлачища, земетресения и наводнения.

Пробит е половината път до заседналите индийски работници в срутения тунел

Пробит е половината път до заседналите индийски работници в срутения тунел

Десети ден прекарват 40-те мъже в тунела в Индия