Двете най-големи товарни авиокомпании в света - UPS и FedEx - обявиха, че временно заземяват целия си флот от над 50 товарни самолета McDonnell Douglas MD-11, след тежката катастрофа на един от тези самолети в Луисвил, щата Кентъки, при която загинаха най-малко 14 души.
Припомняме, че инцидентът стана във вторник вечерта, когато самолет на UPS се е разби и избухна в пламъци малко след излитане от международното летище на Луисвил "Мохамед Али". По данни на кмета на града Крейг Грийнбърг, публикувани в X, броят на жертвите е нараснал до 14. Причината за катастрофата все още се разследва. Все още осем души са в неизвестност, тъй като самолетът се разби в логистчен център на самата компания UPS.
UPS и FedEx заявиха в отделни съобщения, че спират полетите на MD-11 "от съображения за максимална безопасност", по препоръка на производителя. FedEx оперира с 28 такива самолета, а UPS - с 27, което представлява около 9% от нейния флот.
Компанията Boeing, която придоби програмата MD-11 след сливането с McDonnell Douglas през 1997 г., потвърди, че е препоръчала временното спиране на експлоатацията на модела. "Тази препоръка е направена от предпазливост, докато продължаваме да координираме действията си с Федералната авиационна администрация (FAA)", заяви говорител на Boeing.
Производството на MD-11 приключи през 2000 г., а последните пътнически самолети от този тип бяха изведени от експлоатация през 2014 г. Въпреки възрастта си, моделът остава широко използван за товарни превози, особено от големи логистични компании.
FedEx, чийто флот наброява общо около 700 самолета, посочи, че вече прилага планове за алтернативен транспорт, за да не се стигне до сериозни закъснения. UPS увери, че временното спиране няма да засегне сериозно операциите ѝ, включително доставките за Американската пощенска служба USPS, на която е основен въздушен партньор.
Разследването на катастрофата се води от Националния съвет за безопасност на транспорта на САЩ (NTSB). Според първоначалните данни, 34-годишният самолет е достигнал едва около 30 метра височина, преди да се наклони, избухне в пламъци и да унищожи две сгради близо до летището. Един от трите му двигателя се е откъснал от лявото крило още по време на излитането.
Членът на NTSB Тод Инман съобщи, че записът от кабината показва повтарящ се звуков сигнал за опасност, който е прозвучал 37 секунди след подаването на команда за излитане. Тримата пилоти са се опитали да възстановят контрола над машината, но без успех.
Очаква се предварителният доклад на NTSB да бъде публикуван в рамките на следващите 30 дни. Последната катастрофа на товарен самолет на UPS датира от август 2013 г., когато Airbus A300 се разби при заход за кацане в Бирмингам, Алабама, като тогава загинаха двамата пилоти.
USD
CHF
EUR
GBP