Правителството завишило ефекта от премахването на биокомпонента от горивата. За това алармираха от Националната асоциация на производителите на биогорива.
Те не са съгласни с аргумента на кабинета, че продуктът ще поевтинее с тази стъпка с 6 стотинки за литър. Според производителите на биогорива този ефект е силно завишен.
Изчисления на експертите в Асоциацията на производителите на биогорива сочат, че цената в смесеното с биокомпонента дизелово гориво оскъпява реално крайния продукт с половин стотинка.
Тази стъпка също така унищожава цял един сектор, коментира Димитър Минчев, член на Асоциацията на производителите на биогорива. По думите му пряко заети в сектора са 250 човека, а косвено над 1000 души.
Той посочи, че е лишено от всякаква логика решението на правителството да мине на страната на петролните компании, които внасят нефт, а да се ликвидира един бранш, който инвестира в българската икономика.
От асоциацията на производителите на биогорива предлагат да отпадне акциза на чистия биодизел и на пазара да излезе "нов продукт" - чист бидизел без акциз. Ако бъде прието това предложение, чистият биодизел ще поевтинее от 2,90 на 2,28 лева за литър. Това е точната мярка, категоричен е Димитър Минчев.
От Асоциацията на производителите на биогорива посочиха, че капацитетът на техния бизнес е да произвежда над 250 000 тона годишно. Засега обаче те работят почти без печалба, въпреки че изнасят половината от продукцията си в страни като Австрия и Румъния, където биокомпонентът е много над нашите 4%.
Аргумент в полза на новия пазарен продукт - чист биодизел без акциз е, че то е гориво, 100% произведено в България. В момента в страната се отглежда рапица върху 2 милиона декара. През 2009 година са отгледани 280 000 тона рапица, а през 2010 - 520 000 тона.
От Асоциацията на производителите на биогорива са категорични, че заради "жеста", който ще направи „Лукойл" да замрази цените на горивата в собствените й бензиностанции, държавата предвижда сериозни компенсации за компанията. Компенсацията се състои в това, че ще се премахне биокомпонента от горивата, с което ще се увеличи производството на „Лукойл" с 4%. В същото време за компенсации на бизнеса с биогорива не се говори.
От асоциацията на производителите на биогорива са изпратили протестно писмо до премиера Бойко Борисов, до Мартин Димитров, председател на икономическата комисия в НС, както и до Жозе Барозу, когото обаче те считат за председател на Европейския парламент, а не на ЕК.
x-man
на 29.03.2011 в 05:55:59 #11Аз по принцип не одобрявам много биогоривата, но ако биодизела без акциз е по евтин от другия дизел, тогава да пускат без акциз. Защо са тия високи акцизи на другите горива........ нали според Европа, всичко е уж за да се стимулират биогоривата или ако не е заради това......... тогава заради какво е ?! Нашето правителство ще направи огромна грешка ако премахне биокомпонента в горивото, защото след няколко години това най вероятно ще стане задължително в Европейския Съюз. А ние като държава с богата земя, можем да произвеждаме голямо количество био дизел.
x-man
на 29.03.2011 в 05:47:35 #10Само едно не мога да разбера........ нали много искаме да сме "грийн" тогава защо поне акциза върху биогоривата не махнат ?! Според мен дори ДДС-то върху биогорива трябва да се махне, защото за нас е много по изгодно да използваме горива месно производството отколкото да внасяме нефт.
US
на 29.03.2011 в 00:19:00 #9Със сигурност "прибавянето" на биокомпонентата е струвала на потребителя 40ст/литър. А сега "премахването" ще намали с 0.5ст/литър. Изводът е - не махайте биокомпонентата в корумпирана държава, защото всяко движение напред и назад е за сметка само на потребителя. Това стана като газта от Русия - всеки път като поскъпне нефта, тя поскъпва, като поевтинее нефта, тя също поскъпва... Въпрос на сметки и на пълни джобчета.
Силен Българин
на 28.03.2011 в 23:52:33 #8Ако това е вярно то означава, че био компонентата почти не оскъпява горивото и ако цените на петрола продължат да растат, то биогоривото ще става по-евтино от традиционното гориво. Това е важно да се каже, защото руските агенти досега непрекъснато плачеха, че биогоривото било много скъпо.
bIuе fan
на 28.03.2011 в 20:28:37 #7А ако махнем печалбата на авера на Тиквата Вальо Златев колко ще е ефекта
totopz
на 28.03.2011 в 19:39:19 #6smirn0ff, нали се сещаш, че и 500 лв да стане данъкът на старите коли, пак ще е по-изгодно да се кара стара кола, отколкото нова с лизинг 500 лв./месец?
smirn0ff
на 28.03.2011 в 18:35:18 #5да вземат да направят данъка на автомобилите над 5г, като на новите автомобили, а данъка на новите да стане по-нисък
хем ще стимулират карането на нови и по-екологични коли, хем ще свалят от колите половината народ и ще падне цената на горивото 
Бойчо
на 28.03.2011 в 17:54:34 #4Това с биогоривата са пълни глупости. Проблема е в ценообразуването на Лукойл и на слабата и корумпирана държава която не може и не иска да набие канчето на онова прасе Златев.
muad
на 28.03.2011 в 17:54:13 #3За ефекта на биодизела върху земеделието по принцип си прав, но за съжаление в България нямаме проблем с липса на обработваеми площи... Други са проблемите в земеделието. Тепърва има да настигаме "запада" и Бразилия в производството на биогорива...
бББ
на 28.03.2011 в 17:11:43 #2Най-накрая ще видим автомобили, в чийто двигател се налива чиста вода!
kibrit
на 28.03.2011 в 17:02:35 #1Икономически изгодно ли е за бьлгарите да плащат за зеленчуци, плодове и всякакви хранителни продукти внесени от други дьржави, докато на плодородните ни земи се отглежда рапица за добавка в горивото? Защо всички ние трябва да плащаме за скьпа вносна продукция, докато само 1280 (според статията) човека са заети в производството на био-гориво? Най-вероятно 1270 от заетите получават средна заплата, а 10 над средната или повече, а някой друг прибира големите печалби. Рентабилно ли е дьржава, като нашата, без природни ресурси, която разчита на селскотопанска продукция и туризьм като основен източник на доходи, да се занимава с производства, за чиято ефективност може да бьде осьществена в страни с огромна обработваема площ като Бразилия? Не беше ли отчетено като грешка мерака на рьководството на БКП да развива химическа, металообработваща индустрия с вносни ресурси или тежко машиностроене? Не е ли производството на био-гориво поредният опит да пикаем срещу вятьра, като си мислим, че ще останем сухи?