Нова електронна система за проверка на листовките за кандидат-шофьори ще ограничи субективния фактор и ще бори сивия сектор и корупцията. Това обяви министърът на транспорта Ивайло Московски по време на пресконференция във ведомството.

Московски представи новата система и обясни, че таксата за изпита ще се вдигне от 12,50 лв. на 20 лв. Всеки кандидат за шофьор ще получава запечатан плик с индивидуален вариант на изпитната листовка. Всеки плик пък ще се отличава с индивидуален баркод, който се въвежда в системата.

Въпросите в листовките ще бъдат редуцирани от 60 на 45, като за всеки въпрос ще има повече от 1 верен отговор, обясни министърът. Всеки от кандидатите за шофьорска книжка ще трябва да попълва листовките, които след това се сканират и се проверяват автоматично в системата. Максималният брой точки от листовките е 97.

Изпитващият пък се идентифицира в системата със специална карта с чип. Тестовете могат да се попълват с всякакви знаци, но ако се сгреши на въпрос, не може да се поправи. Едва след въвеждането на таблетите обаче, това ще може да се случи.

„Не се изисква компютърна грамотност, а само човек да умее да чете на български". Така транспортният министър опроверга някои твърдения, че новата система ще доведе до отпадане на кандидатите, които нямат компютърна грамотност.

„Това е една стъпка на министерството за подобряване на услугата и с нейна помощ ще се намали войната по пътищата", коментира министър Ивайло Московски. Той обясни, че ще се ограничи възможността за корупционни практики и ще се гарантира прозрачност при проверката на изпитните листовки. Така пък ще се елиминира възможността за купуване на изпити и ще се редуцира субективния фактор.

Системата ще започне да работи след около месец два, обяви от своя страна изпълнителният директор на ИА "Автомобилна администрация" Валентин Божков. Новата система ще започне да работи в края на септември и началото на октомври тази година, а до началото на следващата година кандидат-шофьорите ще попълват листовки на електронни таблети.

Според министъра на транспорта Ивайло Московски новата система ще реализира до 300 000 лв. икономии. Освен това, за да се поощри логическото мислене и да се премахне механичното запомняне на изпитни варианти, се предвижда в някои случаи верните отговори да са повече от един.

Верният орговор на въпросите се оценява с точки от 1 до 3. Минималният брой точки, който кандидатите трябва да съберат, за да минат успешно изпита, е 87.

Системата е максимално защитена и е тествана в продължение на няколко седмици. Според Валентин Божков възможностите за манипулации са сведени до минимум.

Около 100 - 120 000 са кандидатите, които искат да вземат шофьорска книжка всяка година. 60 - 70% от тях се справят успешно и с двата изпита - кормуване и листовки, от първото явяване.

Новата система няма да увеличи цената на шфьорските курсове, обясни председателят на Асоциацията на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов. „Ще има трудно обучение и лесно управление", коментира председателят на Асоциация за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ) Красимир Георгиев.

Той изрази надежда, че с въвеждането на системата сивият сектор ще намалее. Според Георгиев след 1 - 2 години ще се почувстват истинските резултати от тази система и броят на жертвите по пътищата чувствително ще намалее. Той припомни, че браншът е настоявал за въвеждането й още преди 6 - 7 години.