Нова електронна система за проверка на листовките за кандидат-шофьори ще ограничи субективния фактор и ще бори сивия сектор и корупцията. Това обяви министърът на транспорта Ивайло Московски по време на пресконференция във ведомството.
Московски представи новата система и обясни, че таксата за изпита ще се вдигне от 12,50 лв. на 20 лв. Всеки кандидат за шофьор ще получава запечатан плик с индивидуален вариант на изпитната листовка. Всеки плик пък ще се отличава с индивидуален баркод, който се въвежда в системата.
Въпросите в листовките ще бъдат редуцирани от 60 на 45, като за всеки въпрос ще има повече от 1 верен отговор, обясни министърът. Всеки от кандидатите за шофьорска книжка ще трябва да попълва листовките, които след това се сканират и се проверяват автоматично в системата. Максималният брой точки от листовките е 97.
Изпитващият пък се идентифицира в системата със специална карта с чип. Тестовете могат да се попълват с всякакви знаци, но ако се сгреши на въпрос, не може да се поправи. Едва след въвеждането на таблетите обаче, това ще може да се случи.
„Не се изисква компютърна грамотност, а само човек да умее да чете на български". Така транспортният министър опроверга някои твърдения, че новата система ще доведе до отпадане на кандидатите, които нямат компютърна грамотност.
„Това е една стъпка на министерството за подобряване на услугата и с нейна помощ ще се намали войната по пътищата", коментира министър Ивайло Московски. Той обясни, че ще се ограничи възможността за корупционни практики и ще се гарантира прозрачност при проверката на изпитните листовки. Така пък ще се елиминира възможността за купуване на изпити и ще се редуцира субективния фактор.
Системата ще започне да работи след около месец два, обяви от своя страна изпълнителният директор на ИА "Автомобилна администрация" Валентин Божков. Новата система ще започне да работи в края на септември и началото на октомври тази година, а до началото на следващата година кандидат-шофьорите ще попълват листовки на електронни таблети.
Според министъра на транспорта Ивайло Московски новата система ще реализира до 300 000 лв. икономии. Освен това, за да се поощри логическото мислене и да се премахне механичното запомняне на изпитни варианти, се предвижда в някои случаи верните отговори да са повече от един.
Верният орговор на въпросите се оценява с точки от 1 до 3. Минималният брой точки, който кандидатите трябва да съберат, за да минат успешно изпита, е 87.
Системата е максимално защитена и е тествана в продължение на няколко седмици. Според Валентин Божков възможностите за манипулации са сведени до минимум.
Около 100 - 120 000 са кандидатите, които искат да вземат шофьорска книжка всяка година. 60 - 70% от тях се справят успешно и с двата изпита - кормуване и листовки, от първото явяване.
Новата система няма да увеличи цената на шфьорските курсове, обясни председателят на Асоциацията на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов. „Ще има трудно обучение и лесно управление", коментира председателят на Асоциация за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ) Красимир Георгиев.
Той изрази надежда, че с въвеждането на системата сивият сектор ще намалее. Според Георгиев след 1 - 2 години ще се почувстват истинските резултати от тази система и броят на жертвите по пътищата чувствително ще намалее. Той припомни, че браншът е настоявал за въвеждането й още преди 6 - 7 години.
Семето
на 03.08.2015 в 18:11:44 #10Скъпи ми московски - много си тъп. Листовките са пълни с глупости за да ги направите трудни и за най-умния човек. Защо не ги публикувате някъде, защо не напишете верните отговори та човек да ги научи и да се чувства спокоен, че ще ги реши. Тогава няма да трябват никакви камери, лаптопи и всякакви глупости, които купувате с парите на данъкоплатците.
Оня, дето помни
на 31.08.2011 в 13:03:37 #9След като системата ще донесе 300 000 лева икономии, защо таксите вместо да се намалят се вдигат от 12.50 на 20 лв?
boris
на 31.08.2011 в 11:00:28 #8Това са общо взето глупости. Ако някой си въобразява, че някакъв си изпит те прави добър шофьор или лош много се лъже. Човек реално се учи да кара много след като изпита вече го е забравил. Ако шофьорските курсове се финансираха от държавата като всички други видове образование и продължаваха не един, а да речем три месеца, то дори и след това да ти дадат книжка без изпит, пак ще излизат по-добри шофьори от сега.
flat4o
на 31.08.2011 в 04:53:32 #7Корупцията може да понамалее, но балканският манталитет - едва ли. Трябва яки мерки - например при отнемане на предимство да се взема книжката за половин година. За каране в нетрезво състояние да се отнема за цял живот правото за управление на МПС. И нещо много важно - да има тест за дрога, както има за алкохол. Доста друсани шофьори има по пътищата.
asemi
на 31.08.2011 в 00:20:11 #6Войната по пътищата не е заради незнание, а заради неуважение на закона и курупция. Просто трябва по-голяма тояга или проверки и санкции!
насо
на 30.08.2011 в 23:00:02 #5Тази система едва ли е безплатна - колко ли милиона е погална и тя? А иначе се обсъжда закон за Европейския съуз на всеки 15 години да се подменят шофьорскиъе книжки и да се държи изпит. Стягайте се и учете.
ЖороПешеходеца
на 30.08.2011 в 17:22:29 #4Размишлявам на ум и си мисля кво безобразие е било в тая държава последните 20 години Това е можело да стане преди години....не се изискават пари....а просто политическа воля да се разбие статуквото,просто никой не го е направил.... Един път не можаха да направят за 20 години цялата държава е с разбити пътища,а да не говорим за магистрала....Ако Станишев имаше малко чест и достойнство сега щеше да мълчи и да си е подал оставката.. Да не говорим за мобилните оператори....20 години трябваше да минат,някое правителство да ги натисне да махнат клаузата за автоматично подновяване..... Просто всеки може да си направи една елементарна сметка,кви хора са ни управлявали.. Просто предишните нямат,ни най малко прави на критика...ама ни най малко
x-man
на 30.08.2011 в 16:35:59 #3Листовките отдавна не трябваше да са на хартия. Махането на хартията, а съответно до голяма степен и човешкия фактор, променя нещата изцяло.
x-man
на 30.08.2011 в 16:33:00 #2По добре да се изисква компютърна грамотност. В крайна сметка тъпаците дето не могат един тест на компютър да попълнят, не трябва да им се дава да управляват автомобил. Освен това от кога, натискането на бунони по екран се води компютърна грамотност.......... то по тази логика и тия дето си теглят пари от банкомат, също имат компютърна грамотност
.
hellwitch
на 30.08.2011 в 14:48:38 #1То най добре да се изисква компютърна грамотност. Достатъчно прости и селяндури има по пътищата