Бързите влакове, които в началото на този месец прекратиха обслужването на по-малките гари и спирки, отново са започнали да спират там, за да може хората от по-малките населени места да могат да пътуват. Това обяви министърът на транспорта информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски по време на изслушването му в парламентарната комисия по транспорта във връзка с напрежението, което се създаде след новия график за движение на влаковете, съобщава money.bg.

Припомняме, в началото на месеца влезе в сила нов график, с който се регламентираше бързите влакове вече да не спират на всички по-малки гари и спирки. Това накара много клиенти на БДЖ Пътнически превози да протестират, включително и с блокиране на влакове, срещу новия график, който по думите им не им позволява да стигат нормално до работните им места или учебни заведения.

Изслушването бе по искане на депутати от опозицията водени от бившия транспортен министър и сега народен представител от БСП Петър Мутафчиев.

Министър Московски обясни, че забавянията на влаковете не се дължат само на новото разписание, но и заради това че голяма част от подвижния състав е в тежко състояние.

Именно тежкото техническо състояние на локомотивите и вагоните беше повод Петър Мутафчиев да представи справка, според която на 10 декември тази година десетки влакове са закъснели не заради лоши условия, а от самата им начална гара. В 90% от случаите причината за закъсненията са били неизправности по локомотивите.
В тази връзка Мутафчиев се обърна към министър Московски  и заяви, че колкото по-рано това ръководство на БДЖ подаде оставка, толкова по-добре ще е за самото дружество и правителството като цяло.

Броят на ремонтираните вагони стана причина за спорове между представителите на БДЖ в лицето на председателя на съвета на директорите на компанията Владимир Владимиров и Петър Мутафчиев. Депутатът от левицата заяви, че до края на януари 2013 г. БДЖ може да разполага с едва 90 вагона.

Председателят на комисията Иван Вълков попита Владимир Владимиров, какво е накарало ръководството на БДЖ да промени графика на бързите влакове и да разреди спирките им.
Владимиров посочи, че през следващата година ще трябва да заплащат още 13 млн. лв. за инфраструктурни такси заради нововъведената такса „ЕРП". Това е такса, която електрическите влакове ще заплащат за консумираната от тях електроенергия и е независима от традиционната инфраструктурна такса.

Няма как със 170 млн. лв. субсидия, която не е променена в последните три години, и натрупана инфлация от над 10% за периода, ние да продължаваме да поддържаме едно ниво на обслужване, подчерта Владимиров.

Председателят на съвета на директорите на БДЖ изтъкна, че идеята бързите влакове отново да не спират на всички спирки е била да не се загубят клиентите по дългите дестинации, от които идват сериозна част от приходите