В БДЖ отварят офертите за ремонт и поддръжка на мотрисите Сименс при условие, че до 2019 година има договор с фирмата, информират от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт. Процедурата ще бъде на 07 март 2017 г. от 10 часа в сградата на БДЖ.

От Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт искаха поръчката да бъде преработена или спряна. Мотивите им са, че условията на процедурата са порочни и необосновани.

Китайски гигант иска да си сътрудничи с БДЖ

Китайски гигант иска да си сътрудничи с БДЖ

Може да изгради база за обслужване на клиентите в Европа

Според гражданската инициатива, към момента няма яснота от къде ще се вземат парите, които надвишават капиталовия трансфер от държавата за срок от 5 години, който в настоящата ситуация би бил до 150 млн. лева.

От сдружението акцентират, че начинът, по който е обявена процедурата предразполага представяне на много високи ценови оферти. Те са до над 2 пъти по-високи от цените за поддръжката на идентичен подвижен състав Сименс например във Великобритания или Русия (държава от ЕС и държава извън ЕС).

До момента не става ясно как бившето ръководство на БДЖ, освободено от новия министър на транспорта Христо Алексиев, е обявило такава поръчка при действащ договор със Сименс за поддръжка на електрическите мотриси до 2019 г.

От 6 г. в БДЖ не са правени инвестиции

От 6 г. в БДЖ не са правени инвестиции

Недостигат 10-20 локомотива, заяви управителят на Пътнически превози

От инициативата напомнят, че са разкрили, че текстът на процедурата е изкопиран от друга процедура, защото авторът - българския клон на международната юридическа компания "Ърнст и Янг" е забравил да премахне части от текста като там е изписано, че банковите гаранции трябва да бъдат в полза на "община БДЖ...".

Отделно от това не е ясно на каква сума е консултантския договор с адвокатите, тъй като сумата по договора е заличена от текста му, публикуван на страницата на БДЖ.

Друг порок на процедурата е, че в заложената модернизация освен монтиране на wi-fi модули, подмяна на осветлението и подобряване на системата за информация не е посочен може би най-важният компонент - монтиране на система за влаков контрол (АЛС).

Системата е изградена от два основни компонента, които се монтират върху железопътните линии и подвижния състав. Такава система съществува по линията София-Пловдив още от 1992г., а отскоро и на реконструираното трасе Пловдив-Свиленград.

Едва няколко локомотива на БДЖ и на частните товарни железници разполагат с нея. И до ден днешен необясним остава фактът как мотрисите Сименс, доставени след 2005 г. не са били поръчани с такава система. С нейна помощ например, би било невъзможно движението с превишена скорост, което е основна причина, довела до дерайлирането на вагоните-цистерни при Хитрино.

Експерти сигнализират, че е възможно това да е ход за скрита приватизация на депата на БДЖ, тъй като изпълнителят на поръчката може да ги ползва на все още неизяснени цени и с персонал на БДЖ, който може да бъде "закрепостен" към дружеството, което ще извършва ремонтите без ясно разписани условия на труд и др.

Отварянето на офертата за ремонт и поддръжка на мотрисите Сименс ще стане на ул. Иван Вазов №3 в София. Тя е по обществената поръчка № 01605-2017-0001 "Извършване на техническа поддръжка за 5-годишен период на дизелови мотрисни влакове серия 10 и електрически мотрисни влакове серии 30 и 31, собственост на "БДЖ-Пътнически Превози" ЕООД". Максималната стойност е 164 402 044,8 лв. (с ДДС).