Политиката за железницата е пагубна. Това констатира Веселин Киров от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт по време на пресконференция на тема: "БДЖ - грешни пари за бавни скорости". От сдружението настояват, че от 2007 г. досега са изразходвани около 3,8 млн. лв. за подмяна на железопътната инфраструктура. Въведената в експлоатация и модернизирана инфраструктура е предназначена да поддържа конвенционални линии - специално преустроени за скорости от 200 км/ч на 160 км/ч.
От сдружението напомнят, че ръководството на БДЖ многократно е обявявало как ще бъдат поръчани нови 42 мотрисни влака, които ще могат да развиват скорост от 200 км/ ч.
Киров коментира, че обявената обществена поръчка за закупуването на нов подвижен състав за БДЖ се движи непрозрачно и съществува сериозен риск да се повтори ситуацията с мотрисите Siemens, заради които дружеството почти изпадна в несъстоятелност.
Сдружението настоява първо да се направят обществени обсъждания на главните жп гари в страната, за да се покаже какъв подвижен състав ще се купува, за какви скорости ще бъде, какво ще се случва с настоящия подвижен състав, какво ще случи със спалните вагони, които бяха купени 2011 г.
"Попитахме и ръководството на БДЖ - отговор не получихме", констатира Киров. По думите му в момента има висяща обществена поръчка за ремонт на въпросните Siеmens, а поддръжката им е спряна от поне пет години. Според сигнали на машинисти има счупени стъкла, неработещи климатици. По думите на Киров вече 14 години дизеловите мотриси се движат като парни локомотиви. Машинистите си носят вода, за да доливат в тези влакове, защото прегряват. "Това е абсолютно показателно за безхаберието за парите на данъкоплатците", заяви той.
Киров заяви, че за да бъде конкурентоспособна железницата трябва да има скорости от 250 км/ч, т.е. трасетата да бъдат направени и да бъде закупен адекватен подвижен състав.
"Това очевидно не се прави", посочи Киров.
България остава като остров без никакво развитие в железопътния транспорт.
Лъчезар Динев от Българо-китайската търговска промишлена палата представи позицията на бизнеса. По думите му въпросните решения за закупуване на състав, който ще се движи едва със 160 км/ч пряко ще рефлектира върху туристическия бранш.
"В продължение на години работим така, че да направим да дойдат китайски туристи в България - имаше хиляди проблеми - те се изчистват един по един", заяви Динев.
По думите му са вложени обществени средства на стойност 3,8 млрд. лв. в инфраструктура, която частично е на 160 км/ч, а друга на 200 км/ч докато в съседните Турция, Гърция, Румъния инфраструктурата е за 250 км/ч. Той посочи, че ефективна и добре функционираща жп система в България е предпоставка за привличането на туристи.
Динев бе категоричен, че въпросният подвижен състав може да бъде наречен "ретро". Фешън е да си купуваме ретро неща, но от това ще пострада бизнеса, категоричен бе той.
Така на година в Бургаското пристанище се очакват да пристигнат около 200 - 250 кораба за туристите, за тях ще можем да предложим само "алкохолен туризъм" в Слънчев бряг.
Вместо да отидат за час до Пловдив и да отидат до Перперикон.
atanas-georgiev-pEkiNIBV
на 06.07.2018 в 01:05:19 #3до Г-н. Билчев. Ако БДЖ беше частник до сега да сме минали и Германия. Влагат се изключително много пари за 8 ръка влакове, дори по стандарти на някои от по големите държави ние купуваме бракувани влакове. В България основната печалба е Туризма и всъщност не печели само "Бизнеса" както го наричате вие. "Бизнеса" плаща данъци. Туристите заплащат туристически данък или така наречените "такси" И според мен лично държавата също ще спечели доста от Така наречените "скоростни влакове" въпроса е да спрат да мислят как да сложат някой лев в джоба а да направят нещо за тази държава! Режимът на облагане с туристически данък е регламентиран в чл. 61р-61т от Закона за местните данъци и такси. Така че не само "бизнеса" губи от закупуването на 160 км мотриси ами и самата държава и данъкоплатеца!
ivaylo-asenov
на 05.07.2018 в 17:30:57 #2Виж на една държава железниците и ще видиш в какво състояние, болниците също. Основна сила е железницата нещо което камион няма как да се справи по този начин. Развитите държави никога не са си позволявали да си занемаряват техните като нашата мила БДЖ.
stiliyan-bilchev
на 05.07.2018 в 16:54:19 #1Ами бизнеса да си купи нови, да ремонтира релсите, а не да иска постоянно отстъпки от държавата за какво ли не. Не може само да си на плюс. Българският бизнес демонстрира благополучие, като за триста годишен успешен, но като трябва да бъде малко по - социален, т.е. да даде адекватно заплащане реве, като че ли винаги е бил губещ, преживял куп кризи и....