Близо 79 500 000 лева е реализираната към този момент икономия от фиксирането на цените на материалите за участъци 4, 5 и 6 на АМ "Хемус" към стойностите им в периода на плащане на авансите. Това заявяват в своя позиция от "Автомагистрали" ЕАД.
Те посочват, че с това решение гарантират финансово обезпечаване на изпълнението на автомагистралата със замразяване на единичните цени, което води до независимост от инфлацията в държавен и световен мащаб.
С платените аванси цените за "Автомагистрали" ЕАД са фиксирани към доставчиците и не подлежат на индексация, посочват от дружеството и допълват, че по този начин се гарантира производство на количества основни материали, което е задължително предвид огромните обеми за обезпечаване на изпълнението на участъците в срок и гарантира ритмичните им доставки.
От "Автомагистрали" поясняват, че АМ "Хемус" минава по изцяло ново трасе, което води до акумулиране на значителни първоначални разходи по организация, мобилизация, изграждане на приобектови селища и сериозна мрежа от временни пътища.
С решението се гарантира и изграждане на производствени полигони, площадки, асфалтови бази, бетонови възли и други.
От дружеството подчертават, че отчуждаването на терени за изграждане на трасетата са в компетенциите на МРРБ и Пътната агенция, а разрешенията за строеж се издават от министъра на регионалното развитие и благоустройството.
От "Автомагистрали" дават и пример за това какви количества основни материали са необходими за изграждането на автомагистрала "Хемус" в участъци от 4 до 6:
- Инертните материали са близо 10 млн. куб. метра, разпределени съответно 2 500 000 за участък 4; 3 300 000 за участък 5 и за участък 6 - 4 млн. куб.м.
- Бетон - близо 100 хил. куб.м., разпределени по участъци от 4 до 6, както следва - 22 хил. куб.м., 39 хил. куб.м. и 35 хил. куб. м.
- Асфалтови работи, необходими за тези участъци - над 1 млн. тона. Съответно 340 хил. тона за участък 4; 280 хил. тона за участък 5 и над 420 хил. тона за участък 6
- Армировка - 2 500 тона за участък 4; 4 хил. тона за участък 5 и близо 5 хил. тона за участък 6
- Основни пластове настилка - за цялото трасе в участъци от 4 до 6 са необходими близо 950 хил куб. метра или близо 300 хил. за участък 4, за участък 5 - 250 хил. и за участък 6 - близо 400 хил. куб. м
- Близо 900 бр. масивни, бетонни и стоманобетонни конструкции - 169 бр. за участък 4, а за участъци 5 и 6, съответно 343 и 372 бр.
- Ограничителни системи - общо над 370 хил.м. съответно разпределени за участък 4 - 118 хил. метра, за участък 5 - 109 хил. метра и за участък 6 - 146 хил. метра.
Относно дадените авансови плащания за свлачища от дружеството заявяват, че за тридесет и девет от тях се чакат процедури за отстраняване на явна фактическа грешка, а за десет - разрешително за строеж. Стартирането на изпълнението им се бави заради провеждането на процедури по избор на надзор, което е в ангажиментите на АПИ.
Припомняме, на 2 юни Сметната палата публикува доклада по одита на дружеството "Автомагистрали", който й бе възложен от депутатите от 44-то Народното събрание. В доклада се констатират сериозни нарушения и заобикаляне на закона за обществените поръчки чрез директно възлагане от страна на държавата на фирма, която не разполага с капацитета да извърши дейностите по поръчките. Автомагистрали" е превъзлагала на други партньори тези проекти. Едновременно с това от МРРБ излязоха с информация, че на дружества са давани аванси по проекти, за които дори не е имало изготвен технически проект и като пример дадоха свлачищата.