Повече от два часа продължиха споровете във временната комисия на Мая Манолова в парламента за ревизия на фирмите от управлението на Бойко Борисов. Днешното заседание бе с акцент върху дейността на "Автомагистрали". Фирмата е възложила поръчки за 4.7 млрд. лв. От предишни питания в парламента става ясно, че няма достатъчно техника, персоналът е само от 30 инженери, каза Манолова в началото.
Съмнително е как са осъществявани проектите - пренаемане, превъзлагане, строителство на магистрали, сред които "Люлин", "Струма", "Хемус", "Тракия", републиканската мрежа и други. Манолова посочи, че най-голямата сума от 108 млн. лв. са дадени авансово на "Главболгарстрой". Министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова обясни пред комисията, че в Закона за обществените поръчки има възможност за такова възлагане, АПИ е взела това решение да се възлага на друго държавно дружество дейности по възлагане, участвали в публични търгове, има и спечелени договори по изграждането на АМ "Хемус", възложени изцяло по Закона за обществените поръчки (ЗОП).
По закон "Автомагистрали" има право да възлага услуги до 20% на външни фирми, които са по-специфични за изпълнение, обясни още министър Аврамова. Мая Манолова намекна, че парите са похарчени на близки до властта фирми, а регионалният министър в оставка Петя Аврамова поиска Временната комисия и в частност - нейният председател, да не внушават на обществото неверни твърдения, че "Автомагистрали" обслужва само определени фирми и поиска да се говори с факти, както би било редно. Изпълнителният директор на АПИ Георги Терзийски обясни, че доставка на материали и наем на техника е практика в строителния процес. В дебата стан ясно, че са изпълнени над 400 договора, но голямата част от тях били за хартия и химикалки. Терзийски добави, че "Автомагистрали" е една от най проверяваните администрации, като дори и в момента текат проверки на Държавна финансова инспекция, именно на договорите на агенцията с Автомагистрали по изграждането на високоскоростната инфраструктура.
От "Автомагистрали" са участвали в открити процедури по дейности с текущ ремонт и поддържане по първата инфраструктура по територията на страната, мостове виадукти, изпълнявани във времето с добро качество и срок", каза още той.
"Такова строителство се извършва последната година, каквото не е извършвано никога досега. Това налага законови средства за налагане на строителство", категоричен бе Терзийски. Той уточни, че не е декларирала подизпълнители, и има други договори за текущ ремонт и поддържане. От ръководството на дружеството отговори един от управителите й Стоян Беличев в отговор на въпрос, че от близо 5 млрд. лв. поръчки, дружеството е получило аванс около 30% от цялата стойност, 1.206 млрд. лв. Манолова попита как се обезпечават авансите. Към всяко плащане има издадена неотменима банкова гаранция или застраховка, отговори Беличев. Имало и сигнал, че са засечени камиони на фирма "Джъмбо" 33, като Беличев отговори, че са ползвали техника от нея за свлачище.
В дебата се включи депутатът от БСП Румен Гечев, който заключи, че "по ръба на закона 4.7 млрд. лв. са прехвърляли на една държавна фирма, което е 5% от БВП, които са дадени на тройка управители, които са назначени и не е ясно как са избирали фирмите, а истината е, че те са ги подбирали". Гечев поиска екип от експерти да провери компанията и да бъде смено ръководството след изборите. Мая Манолова попита фирмите с публична покана ли се канят, Аврамова отговори, че няма такава. На комисията присъства и зам.-министърът на МРРБ Николай Нанков, който е категоричен, че спекулативно се борави с някои термини. Георги Свиленски поиска реални проверки на "Автомагистрали".
"Дават пари преди да има проектиране, 400 договора, от които 380 са за химикалки, тоалетна хартия и 20 фирми вземат останалите милиарди. Не спекулирайте, че АПИ и Автомагистрали си избират демократично договори", каза той и обвини, че Беличев 4 г. е съучастник в тази дейност. Спор се образува и върху договорите за магистрала "Хемус", с плащане на аванси и допълнителни споразумения. Георги Терзийски обясни, че има такова от 17 септември 2019 г. - авансово плащане за част от 1 до 3 на магистралата и проектиране, и друго - от 9 юни 2020 г. за участъците от 4 до 6. Има и задължителни застраховки към строителството на магистралата, стана още ясно. Министър Петя Аврамова обеща да провери дали има застраховки с покритие за 6000 лв. Преди това стана ясно, че комисията вече се състои от 14 членове.
Имаше спор, започнат от депутати от ГЕРБ, че комисията работи върху сигнали, а представянето им липсва в нея. Тома Биков ги поиска, а Мая Манолова отговори, че могат да ги видят в деловодството на комисията.
След половин часов спор за липсата на информация бе гласувано да бъдат изпратени до ресорните министри подадените в комисията сигнали, като стана ясно, че от "Булгартрансгаз" не са изпратили, сигналът от Българската банка за развитие (ББР) е без основна информация, само няколко странички, повечето не са предоставили никаква информация.
Огромен скандал възникна в комисията на третия час от споровете как "Автомагистрали" избира фирмите и прави договорите си с тях. Той тръгна от въпрос на Димитър Стоянов от "Биволъ", който присъства официално на масата сред депутатите. Стана ясно - по покана на самата Мая Манолова.
Въпросът бе към Стоян Беличев, подаден от депутата от Демократична България Иво Мирчев - "Кой е Иван", "Има ли крадец" и "Има ли той познанство с Гинка Върбакова, както и общ имот". Беличев отговори: "Познавам я, съученик съм бил с мъжа й, това са ми отношенията. Или вие искате да ми кажете нещо друго, което аз не знам".
ГЕРБ отвърна рязко. Трима депутати от партията започнаха да викат в един глас - да се каже на глас кои са крадците. Росица Кирова не изключваше микрофона си в продължение на минути и викаше, че ГЕРБ/СДС са изправени пред Народен съд. Георг Георгиев поиска официално извинение от ДБ и попита дали Мирчев е борец за справедливост. Виковете стигнаха и до "Кой предложи Пеевски за шеф на ДАНС?", както и коя е Матахари.
Вследствие Иво Мирчев съобщи, че партията му ще внесе дейността на дружество "Автомагистрали" на прокуратурата, сигналът ще е за начина, по който стават сделките с таблички под масата, в които се устойностява труда и начина, по който става връщането на парите.
В крайна сметка комисията реши стенограмата от заседанието да бъде предадена на АДФИ за проверка на дружеството и на служебния министър.
james1
на 10.05.2021 в 22:12:42 #2А защо да ги измитаме, аз смятам, че трябва да ги бетонираме?
oktavian
на 10.05.2021 в 16:04:08 #1Ето какво лъсна! Председателката на комисията по ревизията не знае, че дори моливи и химикалки всяко държавно дружество е длъжно да купи чрез провеждане на търг!Тя горката, подведена от собственото си незнание на закона набляга на стотиците търгове и договори като доказателство за престъпление.Също така, нещастната авторка на компроматри и черен пиар не знае и нагледно показва, че не е в час със Закона за обществените поръчки, който дава право на спечелилите търг за изпълнение да получават обезпечени авансови плащания. Много тъпа Мая Мутренска!