Еврокомисията одобри отпускането на държавна помощ за БДЖ в размер на 224 млн. лв. Това е доказателство за оценката на европейската институция на направените реформи през последните години в дружеството. Това съобщи на брифинг Велик Занчев, зам.-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията и председател на Борда на директорите на БДЖ.

Занчев уточни, че това е първата европейска нотификация за държавна помощ от присъединяването на страната ни в ЕС.

"Нотификацията е признание за успешните реформи, които са направени в дружеството от 2010 г. насам", заяви той. Шестгодишното проучване на искането за държавна помощ е доказало жизнеспособността на дружеството, както и правилният подход в управлението му по време на криза.

"Оттук насетне започва тежката част - преговорите с министерство на финансите. Предстои да начертаем финансовите схеми по които парите да дойдат в дружеството. Започваме преговори с облигационерите по втория облигационен заем, формиран през 2007 г. Остатъкът, който трябва да платим по него е 150 млн. лв. Лихвите, които БДЖ плаща за просрочие са около 14 млн. лева годишно и тежат много на дружеството", обясни зам.-министър Занчев.

Инвестициите в БДЖ са втората водеща тема, по която ще работи ръководството на железницата. До края на годината ще започне процедура за покупка на нов подвижен състав. Със закупуването на нови влакове, БДЖ ще се превърне в европейска компания и ще може да предлага адекватна услуга на своите клиенти.

21 проекта са заложени в развитието на БДЖ, съобщи изпълнителният директор на БДЖ Владимир Владимиров. Според него, това не е краят на пътя, това е финалната права по отношение на спасяването на БДЖ.

Първият от тези 21 проекта е за погасяване на задълженията, а след това и закупуване на нови мотрисни влакове. Предстои и създаване на изцяло ново дружество, което да се занимава с ремонтна дейност.

Той уточни, че за последните седем години са погасени над половината от задълженията на БДЖ. В началото на периода, през 2010 г. те са били в размер на 850 млн. лв., сега дългът е в размер на 412 млн. лева. Погасяването е ставало само със собствени средства, уточни Владимиров.