България ще ползва холандския опит за безопасността на движението по пътищата.
Това стана ясно след среща на вътрешния министър Цветан Цветанов с делегация на холандския сенат, която в продължение на седмица е проучвала българския опит в областта.
39 000 са загиналите в пътно транспортни инциденти от страните от ЕС в рамките на една година, съобщи Цветанов.
1 000 души са загинали в България. 10 000 са ранените за същия период в катастрофи у нас. 30% от тях остават инвалиди, каза още той.
Министърът представи и статистика колко са жертвите при инциденти на 1 000 000 жители. България се нарежда на21-во място в ЕС с 131 жертви на един милион.
43 пък са жертвите в Холандия на един милион, поясни той.
Това, което си пожелахме е да се доближим до Холандия, а те да не почерпят от нашите лоши практики и да не се доближат до нас, коментира министърът на вътрешните работи.
Цветанов в впечатлен от холандския опит за борба с нарушителите на пътните правила. За това се обмислят и законодателни промени.
Когато шофьор наруши пътните правила той може да обжалва глоба, наложена от пътните органи на Холандия, чак след като я плати, посочи Цветанов.
Той добави, че Франция също се е възползвала от добрата холандка практика и там за една година ПТП-та са намалели с 50%. Парите от глобите се инвестират в пътна инфраструктура.
Тази идея също се хареса на вътрешния министър, според когото голяма част от причините за катастрофите се крият именно в лоши пътища. Българските водачи когато излязат извън пределите на страната стават дисциплинирани и истински европейци, коментира той.
България им възможност да ползва европейските познания и европейския опит. Това заяви от своя страна заместник- холандският посланик у нас Мартин Елгерсма.
Всеки може да бъде жертва на ПТП, посочи той. Безопасността на пътищата е национален проблем, изтъкна зам.-посланикът.
Елгерсма поясни, че в Холандия шофьорите винаги са виновни за причинена катастрофа. Те са длъжни да си платят глобата, която пристига до дома им в рамките на 10 дни от инцидента. До шест седмици лицето трябва да я плати.
Ако това не се случи върху санкцията се начисляват „солени лихви".
Крайната мярка е съд. Освен това държавата има право да отнеме собственост на нарушителя, равна на дължимата сума.
На въпроса на news.bg достатъчно ли е обучението по безопасност в българските училища, образователният министър Йорданка Фандъкова която също участваше в срещата, коментира: „Има задължително изучаване на безопасността в училищата, като то е минимум шест часа годишно.
Това обаче според нея е крайно недостатъчно.
Фандъкова посочи още, че часовете не са малко, а проблемът е в качеството на обучението. Липсва достатъчно добра квалификация на учителите, категорична е тя.
Според образователния министър трябва да се помисли пътните полицаи да се включат в обучението на децата, както и да се въведе модерно образование по безопасност.
В тази връзка Цветанов посочи, че Холандия ни е препоръчала да използваме по-активно интернет пространството като част от обучението на децата по безопасност на пътя.
Podroben
на 02.09.2009 в 04:55:14 #30shtirlitz77, Забрави да им кажеш първо да направят холандският градски и междуселищен транспорт. Тогава един куп хора просто няма да си купуват коли - хем трафикът ще спадне, хем безопаснтта ще се повиши. Навсякъде по света гледат да го набутат на шофьорите, незвисимо колко пиян или дрогиран е бил пешаходецът, когато е бил блъснат.
shtirlitz77
на 02.09.2009 в 03:14:09 #29и на мен ми харесва холандския модел....айде да направите първо холандските пътища, после да направите холандски заплати и пенсии та хората да не карат 20 годишни боклуци заедно с новите, и тогава, но само тогава може да имате претенции да копирате холандия. тъпанари
Sven
на 02.09.2009 в 02:10:36 #28Виждам доста хора се притесниха от глобите ,явно им стана неприятно че вече ще трябва да плащат за нарушенията.Това говори само едно - идеята е добра. Мрънкайте си колкото искате. Сега остана и да прменят закона отменящ възможността за условни присъди за шофьорите-убийци и ГАРАНЦИЯ до няколко години статистиката на загиналите ще покаже 50% намаление. Ако ли не поне хазната ще се понапълни.
Varvarin
на 02.09.2009 в 01:39:18 #27Ганьовска работа. Чул недочул, видял недовидял и той на гол тумбак чиефте пищови да сложи. То хубаво, ама що не взехте по примера на Холандия и техните пътища? Щото май това е основната причина за многото ПТП-та в България. Или не се научихте да слагате знаците със смисъл, като в Холандия, а не този цирк от натрупани безсмислено и често пъти объркващо, знаци? Че те холандците са и на 4 дневна работна седмица, да вземем и това от тях. Абе дето има събиране на пари фуражките веднага вземат челен опит, ама как не взеха нещо градивно да поприхванат от другите държави? Ще ми дават за пример Холандия, ами добре, ама да направите и нашия съд като Холандския, че да може да има смислено обжалване на тези глоби, а не тази пародия, която е нашето правосъдие сега и да се дундуркаме с години за някви глоби, а? Ама то мозък се иска за тая работа, а не тиква, само за да има на кво да слагаш фуражката.
lolita
на 01.09.2009 в 23:19:03 #26Липсата на инфраструктура, неподдържането на пътищата, все по-мощните МПС-та, ниската култура на шофиране, непознаването/незачитането на правилата за движение от не водачите....нямои от причините за тая черна статистика според мен. Тйа хубава практиката първо плащаш после обжалваш, ама как ще отучиме полицаите от израза "ми ко шъ пра'име сега" / освен бате Бойко да го забрани / и кога ще се научи да отговаряме "пиши акт", вместо да бутаме кеш?Освен това са пропуснали да отбележат, че холандците масово притежават застраховки "правна помощ"
barcode
на 01.09.2009 в 23:02:14 #25Това, че холандците първо плащат и после обжалват е вярно. Но е вярно и друго - пътната полиция НЕ БОРАВИ С ПАРИ, а само констатира нарушението и след това "офицер на правосъдието" определя глобата, виновният получава "фиш" по пощата и се разплаща по банков път. Демек не можеш да се разплащаш с полицай, а и няма за какво. А недай си боже да опиташ да му пъхнеш на полицая .... в сериозен проблем си. Въпрос на чест за полицая е изобщо да не го заговаряш на тази тема. Та като взимате пример, не го взимайте частично, защото нещата може да се опорочат още повече.
Чоко
на 01.09.2009 в 22:39:36 #24Не винаги чуждият опит е приложим при нас. Ако си невинен, плащаш си измислената глоба и после трябва да чакаш с години мърлявия съд да вземе решение ..
седесар
на 01.09.2009 в 22:25:59 #23-За превишена скорост да се реже главата на водача , за алкохол и двете !
smfd
на 01.09.2009 в 21:42:15 #22каквито и пътища да построят в тази държава, българина пак ще кара като селяндур, защото толкова му е възпитанието на пътя. затова съм съгласен с мнението по-долу...първо трябва да се узаптят некои "състезатели" и "експериментатори" чрез солени санкции и после да говорим за каквито и да е стандарти, строене на магистрали и прочие. и дапочнат да се налагат глоби по 100-200 евро за щяло и нещяло както е в Холандия и много други бели държави. инак черните статистики ще продължават да са новина номер едно...
Горд Марсианец
на 01.09.2009 в 21:40:51 #21По-голяма тъпотия от това предложение не бях чувал!!! Явно имало още върхове на тъпотията да бъдат покорени!!! Няма да вземе първо да направи българските полицай като холандските ами почва с гъза напред! Сега корупционния натиск ще стане двоен. Това май ще им е вместо увеличение на заплатите на фуражките
pantafil
на 01.09.2009 в 18:51:24 #20Гербаджийски стил Виновен до доказване на противното
inter
на 01.09.2009 в 18:10:46 #19Има си правна рамка, не действайте първосигнално. Има един принцип: по-добре 100 виновни на свобода отколкото един невинен екзекутиран. Има си върховенство на Закона. Един вифаджия-милиционер не е равно на един юрист. Трагедията на МВР е, че се изживяват като юристи. Симеоново не е равно на СУ. То и затова актовете на КАТ в много от случаите падат пред съда. Нека да сложат камери, които обаче са сертифицирани, проверени и ОБОЗНАЧЕНИ като такива, а не да ми правят Биг Брадър без мое съгласие. Като знаете, че за 2 км има 5 камери със съответните знаци, да видим кой ще се прави на мъж със 120 из града.
wqweto
на 01.09.2009 в 18:04:25 #18Много ми е интересно колко от актовете въобще се обжалват. 1 на 10`000? Страшни мерки са това, вЕрвайте ми...
x-man
на 01.09.2009 в 17:58:08 #17На мен ми харесва идеята, да го въведат това, освен това трябва да се увеличат наказанията за минаване на червено и глобите за превишена скорост. Трябват драконовски мерки защото нашите шофьори карат като все едно че туко що са излезли от лудницата .
Sioux
на 01.09.2009 в 17:42:24 #16Хайде сега мин. Цветанов да не бъде късоглед, а да вземе да приложи и холандския опит в борбата с наркотиците.
Марат
на 01.09.2009 в 17:10:27 #15Че ни липсва култура на пътя, то е ясно. Но защо никой не коментира състоянието на улиците и пътищата, даже и магистралите??? Ето например магистралата София -Пловдив от София до тунела Траянови врата трудно може да бъде наречена магистрала-неравности, дупки, кърпежи. Не само шофъорите са участници в движението. И понеже сме в БГ, като има проблем по състоянието на пътя, някои си мислят, че като са сложили знак, или ограничили скоростта и са решили въпроса.
Sven
на 01.09.2009 в 16:57:26 #14Айде почнахте от 9 реки вода да носите. Манталитета трябвало да се промени, не занам си кво трябвало да се промени. По-долу много ясно го казаха. Правиш нарушение плащаш ! Ако не искаш да плащаш не правиш нарушения. В момента това предложение е много конкретно и изпълнимо и със сигурност ще даде резултати. Никой няма да ти оправа манталитета или да ту купува нова кола. Но може да те глоби и като платиш няколко глоби и да нямаш пари за бензин ще караш като на изпит. Тези пари са честно изкарани и добре дошли в бюджета. Мрънкат само лекетата които няма да могат необезпокоявани и безнаказано да дирибействат по пътищата.
Семето
на 01.09.2009 в 16:45:53 #13Много е лесно да се приложи чуждестранен опит, но всеки министър тръгва като аслан и стига като.... И нашите закони са така направени, че винаги изкарват шофьора виновен, освен ако не е по-заможен. Но КАТ са такива заядливци, че вместо да те спрат и кажат - забравили сте да си сложите колана - направо ти пишат самодоволно акт. Така е защото шефа им отчита работата по съставени актове, а не по намалелия брой ПТП. Всъщност добра оценка за КАТ е да няма нарушения и съответно ПТП. А липсата на нарушения не се оправя с глоби - има хора, които 200 -300 лева не са проблем да ги дадат и те карат,както си искат. Трябва да се промени манталитета. Трябва да е ясно за всеки какви доходи има, от къде са парите му. Как си е купил скъпа кола, имот и прочие и тогава да се търси манталитет. Те холандците от една година ни проучват и предложенията са им до някъде добри, но далеч от реалността.
James Blond
на 01.09.2009 в 16:35:37 #12"... с делегация на холандския сенат, която в продължение на седмица е проучвала българския опит в областта. " Не ми е ясно, този който е написал това изречение, какво точно е имал предвид. Вероятно холадците искат да понамалят броя на жителите си?
redordead
на 01.09.2009 в 16:18:57 #11гледам, че някви хора не искали по-строги мерки, защото договарянето с органите щяло да става на пътя още, а да не те накажат... какво трябва да кажа на това? то българина е прост, няма спор в това, ама не се ли замисляш, че като превишаваш скоростта, 4 пъти ще спре ченге и ще му дадеш по 50-100 лева, но на петия път няма да те спре ченге, а труп... Аз не виждам какъв е проблема да има големи глоби - спазваш правилата и няма да те глобят, ако не ги спазваш, все ще мрънкаш...