България ще ползва холандския опит за безопасността на движението по пътищата.

Това стана ясно след среща на вътрешния министър Цветан Цветанов с делегация на холандския сенат, която в продължение на седмица е проучвала българския опит в областта.

39 000 са загиналите в пътно транспортни инциденти от страните от ЕС в рамките на една година, съобщи Цветанов.

1 000 души са загинали в България. 10 000 са ранените за същия период в катастрофи у нас. 30% от тях остават инвалиди, каза още той.

Министърът представи и статистика колко са жертвите при инциденти на 1 000 000 жители. България се нарежда на21-во място в ЕС с 131 жертви на един милион.

43 пък са жертвите в Холандия на един милион, поясни той.

Това, което си пожелахме е да се доближим до Холандия, а те да не почерпят от нашите лоши практики и да не се доближат до нас, коментира министърът на вътрешните работи.

Цветанов в впечатлен от холандския опит за борба с нарушителите на пътните правила. За това се обмислят и законодателни промени.

Когато шофьор наруши пътните правила той може да обжалва глоба, наложена от пътните органи на Холандия, чак след като я плати, посочи Цветанов.

Той добави, че Франция също се е възползвала от добрата холандка практика и там за една година ПТП-та са намалели с 50%. Парите от глобите се инвестират в пътна инфраструктура.

Тази идея също се хареса на вътрешния министър, според когото голяма част от причините за катастрофите се крият именно в лоши пътища. Българските водачи когато излязат извън пределите на страната стават дисциплинирани и истински европейци, коментира той.

България им възможност да ползва европейските познания и европейския опит. Това заяви от своя страна заместник- холандският посланик у нас Мартин Елгерсма.

Всеки може да бъде жертва на ПТП, посочи той. Безопасността на пътищата е национален проблем, изтъкна зам.-посланикът.

Елгерсма поясни, че в Холандия шофьорите винаги са виновни за причинена катастрофа. Те са длъжни да си платят глобата, която пристига до дома им в рамките на 10 дни от инцидента. До шест седмици лицето трябва да я плати.

Ако това не се случи върху санкцията се начисляват „солени лихви".

Крайната мярка е съд. Освен това държавата има право да отнеме собственост на нарушителя, равна на дължимата сума.

На въпроса на news.bg достатъчно ли е обучението по безопасност в българските училища, образователният министър Йорданка Фандъкова която също участваше в срещата, коментира: „Има задължително изучаване на безопасността в училищата, като то е минимум шест часа годишно.

Това обаче според нея е крайно недостатъчно.

Фандъкова посочи още, че часовете не са малко, а проблемът е в качеството на обучението. Липсва достатъчно добра квалификация на учителите, категорична е тя.

Според образователния министър трябва да се помисли пътните полицаи да се включат в обучението на децата, както и да се въведе модерно образование по безопасност.

В тази връзка Цветанов посочи, че Холандия ни е препоръчала да използваме по-активно интернет пространството като част от обучението на децата по безопасност на пътя.