Съвременна Турция обича големите проекти. Огромни мостове, многолентови магистрали, трансконтинентални газопроводи и т.н.

Един от най-впечатляващите безспорно е новото летище на Истанбул. С обща площ от 8 млн. кв. м, когато бъде завършено, то ще е най-голямото в света.

Още след първия етап на строителството, аеропортът ще може да обслужва едновременно над 110 самолета и ще дава работа косвено и пряко на 225 000 души.

Дизайнът на летището е дело на Pininfarina

Източник: igairport.com

Дизайнът на летището е дело на Pininfarina

Мегапроектът се изгражда от май 2015 г., а първата му фаза трябва да бъде завършена през октомври 2018 г. 80% от заплануваното по нея вече е готово, извършват се тестови кацания и излитания, а официалното откриване е предвидено за 29 октомври, навръх 95-годишнината на Турската република.

Летището и прилежащата му инфраструктура се строят едновременно на 3 различни строителни площадки с помощта на над 800 машини и 2200 камиона. По проекта работят общо 31 000 души.

Инвестицията е за 10.2 млрд. долара, като се очаква да генерира 22.2 млрд. долара в рамките на 25-годишната концесия. Аеропортът ще обслужва 350 дестинации по цял свят. 

В изграждането на мегапроекта участват 2200 камиона

Източник: igairport.com

В изграждането на мегапроекта участват 2200 камиона

Летището е толкова огромно, че се строи на няколко етапа, а съоръженията му ще се разширяват допълнително с течение на времето. Проектът трябва да бъде окончателно завършен до 2030 г.

Tогавa летището ще разполага с 4 терминала с жп линия между тях, 6 писти, перони за 500 самолета с обща площ 6.5 млн. кв. м, външен и вътрешен паркинг с капацитет 70 000 автомобила.

Ще има множество обслужващи сгради и съоръжения като авиационен медицински център, спасителни и противопожарни станции, хотели, молитвени зали, конгресни центрове, електроцентрали, пречиствателни станции и съоръжения за преработка на отпадъци.

Летището ще разполага с няколко огромни терминала

Източник: igairport.com

Летището ще разполага с няколко огромни терминала

Още през 2018 г. летището ще може да приеме 90 милиона пътници годишно, а до края на проекта капацитетът му ще бъде увеличен до колосалните 200 милиона души.

Основната причина за изграждането му е претовареността на другите 2 истанбулски летища - "Ататюрк" и "Сабиха Гьокчен". Ежегодно трафикът през двете летища расте с двуцифрен темп, а само през 2017 г. те са обслужили повече от 95 милиона пътници.

Новото летище ще замени и пенсионира "Ататюрк", което е сред петте най-натоварени летища в Европа. Ще наследи и неговия авиационен код.

Ползите за България

Летището в Истанбул ще донесе нови работни места и в София

Източник: BULATSA

Летището в Истанбул ще донесе нови работни места и в София

Летището ще промени цялото европейско въздушно пространство, извършвайки директни полети до повечето от държавите в Европа.

Мнозина ще си кажат: "Летището наистина е огромно и впечатляващо, но какво ни засяга това? То не е в нашата държава". И ще сгрешат. Аеропортът е от голямо значение не само за Турция, но и за региона, и конкректно за България.

Летището се намира в европейската част на Турция и е много по-близо до нашата граница от останалите две. Самолетите ще се издигат и снишават над българското въздушно пространство, а страната ни ще се превърне в стратегически разпределителен център от Близкия изток към Европа.

РВД търси нови високоплатени авиодиспечери

РВД търси нови високоплатени авиодиспечери

"Въвеждането на новото турско летище е една изключително сериозна промяна за нашите процедури, въздушно пространство и всичко, което е свързано с обслужването на новото летище", заяви пред Bulgaria On Air Георги Пеев, директор на Ръководство въздушно движение (РВД).

Въздушният трафик над България се очаква да се увеличи с 20%, което ще доведе и до увеличаване на приходите от транзитни такси. В момента над територията ни ежедневно преминават 3200 полета, а с пускането на новото турско летище те ще се увеличат с над 600.

"Колкото повече трафик има, толкова повече аеронавигационни такси събира страната ни", каза Пеев пред БНТ.

РВД започна есенната кампания за набиране на нови авиодиспечери

Имате висше, знаете английски и искате 10 000 лева заплата?

Търсят се кандидати за една от най-трудните професии у нас

За да се справят с нарастващия трафик, от РВД спешно набират още ръководители на полети. Това е една от най-отговорните, но и добре платени професии в България.

Авиодиспечерите получават по около 10 000 лева месечно, но е нужно да имат висше образование, чисто съдебно минало и да владеят много добре английски език.

Въпреки огромния си капацитет, не се очаква новото истанбулско летище да засегне полетите от летище София.