Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) и две браншови организации в транспорта призовават Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) да започне спешно разследване за картел при пазара на горива у нас.
Освен АИКБ под протестното писмо до КЗК са се подписали Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ) и Браншови съюз за стопанска инициатива в транспорта (БССИТ) - представителни браншови организации от сферата на транспорта.
В писмото се припомня, че от 30 юни 2015 г. антимонополната комисия е стартирала секторен анализ на пазара на горива, чиято официална цел е да даде детайлна представа за настоящите пазарни процеси във връзка с производството и реализацията на автомобилни горива.
Трите организации искат КЗК да ускори процедурата по подготвяне на секторен анализ на пазара на горивата. "Нашето и на обществото очакване е КЗК да се произнесе достатъчно бързо и ясно по въпроса за евентуалното съществуване на картелно споразумение за цените на горивата на територията на Република България. Смятаме, че има изключително сериозни основания да се приеме, че в Република България действа картелно споразумение за цените на горивата", се казва в писмото.
Като основание за подобно твърдение трите организации привеждат следните факти: От една страна, България е между страните с най-скъпи горива преди облагане с данъци, такси и акцизи. Става дума за стойности като 0,465 евро за литър бензин и 0,473 евро за литър дизел. Наблюденията сочат, че по-високи цени имат само Испания, Дания и Малта за бензина и Ирландия, Португалия, Чехия, Дания и Малта, що се отнася до дизела.
Задължително е да се подчертае, че този факт се наблюдава при положение, че в България са налице най-ниските производствени разходи при сравнение със страните от ЕС и че суровините се закупуват при борсови цени, еднакви за всички. От друга страна, България е страната с най-малък марж, възлизащ на 0,18 на сто, между най-ниска и най-висока цена на горивата (бензин, дизел и пропан – бутан) сред повече от 100 държави. За сравнение - в Европа страната с най-голям марж е Гърция с 3,46 процента, а във Франция, Белгия, Португалия, Естония, Финландия и Швейцария маржът е 2,5 на сто. Написаното до тук се основава на цените на бензина за периода 19.01.2015 г. – 25.01.2016 г. Минималният размер е 1,04 USD на 25.01.2016 г., а максималната цена е 1,14 USD на 19.10.2015 г. Респективно за дизела минималната цена е 1,01 USD на 25.01.2016 г., а максималната цена е 1,15 USD на 19.10.2015 г.1
Тези два факта, разглеждани кумулативно, навеждат на много сериозни и основателни подозрения, че пазарът на горивата в България е картелиран и това се отразява по най-неблагоприятен начин на националната икономика и на жизненото равнище в страната, се посочва в протестното писмо на трите организации.
Според тях защитата на конкуренцията и запазването на конкурентната среда са първостепенни държавни функции. „Ние обаче сме принудени със съжаление да констатираме, че дългогодишният досегашен негативен опит сочи, че КЗК не е на нивото на което би трябвало да бъде една истинска независима институция, защитаваща конкуренцията. Затова си позволяваме да Ви напомним за огромната отговорност, която Вие и ръководената от Вас институция носите пред обществото и националната икономика и Ви призоваваме към обективност и отговорно поведение", се посочва в писмото.
yasen-yanakiev
на 01.02.2016 в 04:47:36 #6Току що се върнах от почивка в Тенерфе, там цената на бензина беше между 71-75 цента. Всеки сам да си прави изводите.
Xa-x@v
на 31.01.2016 в 21:20:53 #5Под 1,5 лева за литър трябва да бъдат горивата от доста време.Интересно,е че още има нагли бензиностанции,които държат цените на горивата от порядъка на 1,8 и 1,9 гледам и не вярвам на "ушите" си Наглост,наглост и арогантност безгранична.
friend
на 31.01.2016 в 20:52:05 #4Тохо, а това, кето казваш не е цялата истина. Истината е че ако с 10 л бензин на ОМВ или друг западен се изминават 100км, то със същата кола и с бензин на Лукойл същите 100км ще бъдат изминати със около 18 литра. Казвам го от опит.
friend
на 31.01.2016 в 20:48:22 #3Защо никой не излезе и да каже, че цената се формира, като цената на петрола се натоварва с цената за рафиниране, след което се добавя акциз върху двете. След това върху цялата досегашна стойност се добавя и ДДС!!! Т.е. се слага ДДС върху акциза.... т.е. данък върху данъка. Да наистина някой ще каже, че акцизът не е данък, на има ли значение как ще го наречеш??? Това си е чиста кражба. България потребява около 5 милиона тона горива. Знаете цените и вижте колко е ДДСто.
Тохо
на 31.01.2016 в 20:48:18 #2Няма друга държава, с такива ниски заплати и такива скъпи горива. 1 евро бензин се равнява на 7 евро в Германия, приравнвн към средната заплата. А в Германия е 1,10. Ако в Германия бензина стане дори 3 евро, ще стане революция. В България и 10 лева литъра да стане, овцете ще си плащат. Е може и да минат на жива тяга.
nonick
на 31.01.2016 в 19:25:15 #1Ай стига бе , верно ли ?