Голямата борба около мобилния пакет на ЕК, който стана известен като пакета "Мобилност" и пакета "Макрон", продължава.
След вчерашното решение в комисията по транспорт в Европейския парламент, с което отпаднаха част от текстовете, срещу които българските превозвачи протестираха, може да се каже, че позициите са изравнени, сега сме 1:1.
Това заяви пред bTV председателят на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт и собственик на транспортна фирма Миролюб Столарски.
Той определи автомобилния бранш у нас като най-съвременният и най-конкурентноспособният в цяла Европа. Повече от автомобилите били със стандарт Евро 5 и 6. Условията за труд в кабинките също били най-модерните.
"За мен пробивът го направи обединението на всички в България", тълкува Столарски.
Според източници на bTV след вчерашното гласуване в транспортната комисия и отпадането на спорните текстове, всеки от двата лагера е започнал да обвинява другия, че иска да му разбие бизнеса. Така страните от Централна и Източна Европа обвиняват Запада в протекционизъм, а държавите от Западна Европа от своя страна ни обвиняват в социален дъмпинг.
В тази връзка темата коментира и председателят на Управителния съвет на Съюза на международните превозвачи Ангел Траков. По думите му при условие, че има пазарна икономика, не може да се говори за социален дъмпинг.
Според Траков условията, предложени в пакета "Макрон", са целели умишлен удар по нашия бизнес. "Просто се прицелиха в нашия бизнес. Има страшен недостиг на кадри в сектора "Транспорт" в цяла Европа. Според нас тук става въпрос за една дългосрочно изградена стратегия, която цели тоталното фалиране на транспортните компании от източния блок", категоричен е той.
Траков също така определи вчерашното гласуване като исторически пробив в отношенията за преговори по мобилния пакет.
Българският евродепутат Петър Курумбашев също сподели, че битката срещу мобилния пакет продължава и все още е рано да "бием тъпана" за победа.
По думите на евродепутата пред БНР стратегическият пробив, който е постигнат при гласуването в транспортната комисия на ЕП вчера, е Директивата за командироване на работници да не се прилага за международния транспорт.
От друга страна обаче, в абсолютно същото изменение се казвало, че същата директива ще се прилага още от първия ден за каботажа.
"Тоест директивата изключва международния транспорт, но за каботажа се прилага от ден първи. Едното е добре за нас, а другото - не."
"Беше гласувано също така, че седмичната и намалената седмична почивка ще трябва да се ползват в хотел или на друго място, осигурено от работодателя.
На трето място, беше гласувано, че компенсацията за намалената седмична почивка ще се ползва преди изтичането на третата седмица. Не е вярно, че не са гласувани трите седмици. Но се казва, че не е задължително да се ползват вкъщи, а може да се ползват или вкъщи, или на място, посочено от шофьора. За това се борихме дълго време и питахме защо точно тази почивка трябва да се ползва вкъщи и защо не може човекът да отиде някъде на мач, например, или просто да има друг избор", обясни Курумбашев.
"Беше гласуван един много неприятен текст, при това и в голямо противоречие с описаните досега неща. На всеки три седмици трябва да има поне едно разтоварване и натоварване в държавата членка на регистрация. Което означава, че ако с горния текст почти сме избегнали връщането на шофьора, то с този казваме, че камионът трябва да се връща.
Изискването за връщане на камиона е още по-странно. Ако шофьорът може да е носталгичен към своето семейство, то на камиона защо му е мъчно и защо той трябва да се върне", недоумява Курумбашев.
"По отношение на каботажа - гласувано беше той да бъде разрешен в рамките на 7 дни, но пък дефиницията е, че разрешен е в рамките на 7 дни от последното разтоварване в приемащата държава членка в хода на входящ международен превоз, при условие че престоят в тази държава членка не надвишава 48 часа след влизането им на територията на тази държава членка. Т.е. той не може да стигне до Германия и да извършва там каботаж седем дни, а може да го извършва само на път за вкъщи и то в рамките на 7 дни", обясни още евродепутатът.
Според него посланието на западните държави към нас е било: "Каботажът остава за нас, а либерализираме международния транспорт."
В общи линии евродепутатът обобщава, че големите държави членки казват: "Вие няма да се занимавате с каботаж или ще се занимавате при много ограничени условия." Големият пробив обаче е по отношение на това Директивата да не се прилага за международния транспорт и възможността шофьорът да се връща не само у дома, но и на място, посочено или избрано от него.
"Рано е да се бие тъпан. И друг път съм бил свидетел на подобни въздухарски изпълнения, но мачът приключва с последния съдийски сигнал. В момента сме към края на второто полувреме по отношение на парламента", тълкува Курумбашев.