3000 са официално регистрираните бусове с „8+1” места в страната. Тези бусове не са лицензирани по Закона за автомобилните превози, по който се регистрират редовните автобусни превозвачи.
Всеки ден границата с Гърция преминават 100 буса, а за Италия вече никой редовен транспортен превозвач не поддържа турове. Това стана ясно по време на среща в парламента на представителите на транспортния бранш с вицепремиера и вътрешен министър Румяна Бъчварова, министъра на транспорта Ивайло Московски, както и министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в парламента.
Браншът е с огромни очаквания от срещата, предвид многото нерешени проблеми пред него. Представителите му поискаха ограничаване на сивия сектор и мерки срещу превоза на пътници от микробуси и частни автомобили в страната и в чужбина.
Един от собствениците на водеща автобусна компания и член на Националното сдружение на автобусните превозвачи - Ивайло Константинов, заяви, че са необходими по-строги мерки за ограничаване на сивия сектор, който тотално не се подчинява на Закона за автомобилните превози.
Той изтъкна, че е необходимо да бъде разработена нова транспортна схема в страната, тъй като сегашната е небалансирана. Константинов заяви, че от 1991 г. има намаления на 12 правоимащи групи граждани, а от тези намаления, с изключение на две от категориите, не са компенсирани от държавата. Друг от факторите, които дисбалансират системата, е разходът за автогарови услуги между 5 и 7 евроцента за всяка гара, при разход в ЕС от 0,5 евроцента. Константинов изтъкна, че липсва категоризация на автогарите. Имало тотална липса на човешки ресурс, тъй като автобусните превози се състезават с товарните превози, при нива на заплати там от 2000 евро.
Ивайло Константинов заяви, че на всяка автогара могат да бъдат открити не превозвачи, а организирани престъпни групи. „То са сдружения, то са групи, нещата тотално са извън контрол. Ако преди се сдружаваха – вече се рекламират под завоалираната форма за „споделено пътуване”. Не, че споделеното пътуване е законно. Обществен превоз на пътници е всеки превоз срещу заплащане”, коментира положението в бранша Ивайло Константинов.
Той коментира още, че едва 5% са споделените пътувания и разход за бензин между приятели и семейства. В обявите за споделени пътувания съществувала регулярност на превоза, цена, едни и същи фирми, които се рекламират през социалните мрежи.
Константинов отчете, че автобусните превозвачи реализират огромни разходи, свързани с разрешителния лиценз, поддържане на автопарка, медицински разходи за персонал, както и разходи за администриране, за осигуровки. Председателят на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт Миролюб Столарски заяви, че тези проблеми години наред ги има и единственото решение е взаимодействието между Министерство на финансите и МВР.
Той отбеляза, че 100 микробуса минават за Гърция всеки ден, а за Италия като дестинация никой превозвач не пътува заради „споделените пътувания”. По думите му е необходимо едно взаимодействие на „Гранична полиция” и Министерство на финансите и след като се види, че един микробус минава четири пъти за Италия, би следвало да се провери каква е тази огромна фамилия.
Той акцентира на факта, че „вътрешното споделено пътуване” с леките коли убива вътрешния транспорт. Столарски коментира, че този, който има лиценз, е длъжен да извърши пътуването, независимо дали има един пътник или 30, докато фирмите от сивия сектор пътуват само при реализиран пълен капацитет, както и на 100% печалба.
Преди време те са били спирани от ДАИ, но „като всяко чудо у нас и това траяло само 3 дни”. Има собственици на микробуси с по 10-15 микробуса, които работят „споделено”, коментира Столарски. Койчо Русев заяви, че от осем фирми, които извършват пътнически превози в момента вече са само две и те са на път да спрат да извършват своята дейност.
Причината е, че много частни автомобили срещу цената на билета извършват превози системно и автобусите, които пътуват по тези линии, постепенно са били закрити.
Транспортният бранш поиска строги съвместни проверки от КАТ, ДАИ и Министерството на финансите.
Оказва се обаче, че МВР няма ресурс да се справи с така наречените „споделени пътувания”, защото се организирали в социалните мрежи.
Представители на бранша настояха за криминализиране на извършването на обществен превоз срещу заплащане, след като превозвачите са нелицензирани. Беше изтъкнато, че само за миналата година има над 50 катастрофи с микробуси, които извършват такъв превоз до различни дестинации в Европа.
По време на срещата министърът на вътрешните работи Румяна Бъчварова отчете, че от една страна съществува проблем от законодателно естество. Тя изтъкна, че за миналата година са реализирани 180 специализирани полицейски операции по тази тема и горе-долу през ден е имало по една операция срещу нелегалните превозвачи.
Главен комисар Христо Терзийски, директор на „Национална служба полиция”, заяви, че по сега действащия закон нерегламентираният превоз може да бъде категоризиран по член 324 от Наказателния кодекс, който определя наказанията за упражняване на професия без правно основание.
Терзийски посочи, че може да се помисли за въвеждане на квалифициран състав подобно на квалифицирания състав за упражняване на лекарска професия, без необходимите документи. Той отчете, че за миналата година има 70 досъдебни производства, повдигнати обвинения на над 40 лица.
По думите му представлява проблем фактът, че нито превозваните, нито превозващите са склонни да дават показания, а събирането на доказателства е важен етап при последващото разглеждане от съда. Той бе категоричен, че така наречените „споделени пътувания” се реализират в социалните мрежи и МВР няма ефективни инструменти за реализиране на такъв тип контрол.
Тук Миролюб Столарски се обърна към вътрешния министър Румяна Бъчварова с думите: „Вие не можете да разберете, че има противоречие – един катаджия като спре един автобус, той не може да го провери така, както трябва. Трябва да има представител на ДАИ. Ние от няколко години говорим за единна система за контрол. Мястото на тази система е в МВР. Като го спре КАТ да може да провери всичко от пътните листа до шайбите и проверка на билетите. Това нещо КАТ в момента не може да го направи няма право да го прави. Каква проверка ще правите в момента полицията? На вас са ви вързани ръцете. При това положение вие нищо не можете да направите, освен да проверите техническото състояние на автобуса”.
Бъчварова отговори, че могат да проверяват сигнали, на което Столарски отговори: „Ние ще ви затрупаме със сигнали, вие не можете да ги проверите. На всяка автогара има коли вътрешни превози, които тръгват минути преди да тръгне автобусът”.
Той констатира, че частната кола е спряла до автобуса и предлага превоз на цената на билета. Според него е необходимо да се дадат повече права на КАТ и да се проверява така, както едно време.
Столарски поиска преференции във винетките, след като автобусните превозвачи извършват социална дейност с безплатния превоз на инвалиди, пенсионери, деца, полицаи, пожарникари. „Освободете ни от натоварване и да бъдем само на винетка. Това е начин да ни стимулирате и нас да работим, не само да плащаме”, каза още той.