Редица автомобилни компании от години работят усилено по свои безпилотни автомобили и камиони. Появата на тези возила на пътя обаче ще отнеме още доста време като се има предвид, че освен осъвършенстването им е необходимо въвеждането на правна рамка за регулирането им.
И докато светът очаква с интерес кога точно ще види тези коли в движение, транспортният сектор се "задъхва" от остър недостиг на шофьори. САЩ, Германия и Япония са изправени пред дефицит от половин милион или 565 хиляди такива, показват данни на Morgan Stanley.
Именно този сектор е жизненоважен за икономиките и на трите държави, като в Щатите той е отговорен за 75% от доставките на стоки и продукти. Ситуацията изглежда още по-сложна на фона на застаряващото население в развитите държави и пенсионирането на голяма част от шофьорите.
"Този недостиг ще доведе до увеличаване на разходите за превозвачите, както и евентуално на тези на потребителите", посочват експертите в свой анализ, цитиран от Business Insider.
"Докато транспортната индустрия в световен мащаб е сравнително фрагментирана и в миналото не е имала много голяма ценова сила, дефицитът ще увеличи цената за всички играчи и това ще доведе до инфлация на разходите", смятат още от Morgan Stanley.
Първите белези за това вече са налице с нарастването на цените за товарните превози. Експертите обаче прогнозират, че ако ръстът достигне 10% или повече в следващите две години, останалите участници в индустрията ще се обърнат към друг алтернативен транспорт.
Според Morgan Stanley това ще доведе до възможно най-лошия сценарий, в който шофьорите ще печелят повече, но техните работодатели ще бъдат притиснати на фона на усилията си да бъдат рентабилни на фона на скока в разходите.