Най-честите нарушения в областта на нелоялната конкуренция, установени през 2017 г., са свързани с недобросъвестно поведение в противоречие с общата забрана за нелоялна конкуренция.
Това отчитат от Комисията за защита на конкуренцията в своя годишен отчет за 2017 година. В отделни подраздели от КЗК показват тенденциите за нарушаване правото на конкуренция.

Следващите нарушения са имитация и заблуждаваща реклама, информират от КЗК.

По отношение на производствата по Закона за обществените поръчки, бяха откроени няколко тенденции. Най-често обжалваният акт на възложител е решението за избор на изпълнител, най-много обжалвания има по открити процедури и публични състезания. Според предмета на обществената поръчка най-голям е броят на жалбите по поръчки за строително монтажни работи (СМР), доставка на хранителни продукти и осъществяване на охрана.

При изпълнение на своите правомощия по застъпничеството за конкуренцията Комисията прие становища и направи предложения по два важни законопроекта за изменение и допълнение на Административнопроцесуалния кодекс (АПК) и на Закона за храните.

През 2017 г. в Комисията са образувани 12 нови производства по Антитръст и секторни анализи, от които 3 - по решение на КЗК (самосезиране). Други 9 са по искане на лицата, чиито интереси са засегнати или застрашени от нарушение на Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК).

През същия период Комисията е разгледала 22 антитръстови преписки, от които 13 - образувани по нейна инициатива, и 9 - по искане (в това число 1 върната от Върховния административен съд (ВАС).

През 2017 г. Комисията е постановила общо 24 решения по антитръстови производства. С 5 решения КЗК наложи имуществена санкция за извършени нарушения. Наред с решенията за нарушение, Комисията е постановила и 7 решения за поемане на задължения.

Шест от решенията, с които са наложени мерки, засягат застрахователния пазар. Те са продължение на секторния анализ, който КЗК извърши с Решение № 143/25.02.2016 година, уточняват от КЗК.

След този анализ са образувани девет производства. През 2017 г. КЗК предяви твърдения за извършено нарушение, изразяващо се налагането на забранени вертикални споразумения за определяне на цени на препродажба в посредническите договори със застрахователните брокери.

След приключването на тези производства с поемане на задължения от голяма част от застрахователите се очаква подобряване на ценовата конкуренция между брокерите. Дружествата следва да приведат в действие предписаните мерки в рамките на няколко месеца съобразно сроковете, определени в решенията на КЗК.

Отделно от горепосочените решения Комисията е наложила санкции за неоказване на съдействие на две дружества. В първия случай са наложени две санкции съответно за неизпълнение на задължение за оказване на съдействие по време на извършване на проверка на място. Във втория случай имуществената санкция е за неизпълнение на задължение за оказване на съдействие във връзка с изпратени писма за събиране на доказателства.

За периода 01.01.2017 г. - 19.12.2017 г. в Комисията са образувани общо 38 производства по постъпили уведомления за разрешаване на концентрация между предприятия. През същия период Комисията постанови общо 46 решения по Глава пета от ЗЗК.

През 2017г. нотифицираните сделки са разрешени в рамките на извършване на ускорено проучване по реда на чл. 80 и следващи от ЗЗК, като само по едно от тях КЗК постанови решениe за започване на задълбочено проучване на основание чл. 83, ал. 1 от ЗЗК. През същия период КЗК не е наложила мерки, пряко свързани с изпълнението на концентрация между предприятията, необходими за запазване на ефективната конкуренция.

Няма образувани производства по инициатива на Комисията на основание.

Председателят на КЗК отказа да образува производство по постъпило искане от "Луврие Инвестмънтс Къмпани 33 С.А.", Люксембург. Мотивите за отказ бяха, че решението, чиято отмяна се иска, не е влязло в сила, а подателят на искането няма правен интерес. С Определение № 3837 от 29.03.2017 г. ВАС оставя в сила издаденото от председателя на КЗК разпореждане за отказ от образуване на производство.

КЗК извърши анализ на информацията, съдържаща се в общо 377 уведомления и мотивирани искания за концентрации между предприятия, изпратени от ЕК (чийто срокове изтичат към 31.12.2017 г.), информират от Комисията.

През 2017г., в КЗК са депозирани 1276 жалби по Закона за обществените поръчки (ЗОП), които са с 43 повече в сравнение с 2016г., когато броят на жалбите е достигнал 1233, съответно с 334 повече в сравнение с 2015 г. Или през 2017г. подадените жалби са със 74% повече спрямо тези през 2015г.

Образувани са 924 бр. производства, т.е. със 100 повече в сравнение с 2016г., когато броят на производствата е бил 824, съответно с 358 повече спрямо тези, образувани през 2015г. (през 2015г. са 557 бр.).

Причина за нарастване броя на подадените жалби, през последните две години, е значително по-ниския размер на таксите (минимален - 850 лв. и максимален -4 500 лв.), спрямо установеният в предходната тарифа и в този смисъл е улеснен достъпът на заинтересованите лица до обжалване.

По 409 жалби, депозирани в КЗК, са издадени съответно 409 разпореждания на председателя на КЗК, за отказ от образуване на производство през 2017 година. Този брой приблизително съвпада с общия брой на издадените разпореждания през 2016 година- 401.

През 2017 година КЗК е постановила общо 1202 акта (651 решения и 551 определения), с които е приключила образувани пред нея производства по ЗОП или се е произнесла по искане за налагане на временна мярка спиране или искане за допускане на предварително изпълнение. За сравнение, през 2016 год. КЗК е постановила общо 878 актове (490 решения или 388 определения), в производства по ЗОП.

За 2017 г. КЗК е постановила 7 решения по ЗОП, с които са наложени имуществени санкции общо в размер на 178 923.27лв. За сравнение, през 2016 г. КЗК е постановила 5 решения по ЗОП, с които са наложени имуществени санкции общо в размер на 110 852.64 лв.

Решенията, с които КЗК оставя жалбата без уважение и тези, с които отменя акта или отменя акта и връща преписката за продължаване на процедурата са приблизително равен брой. В процентно отношение отменените/обезсилени/изменени от ВАС актове представляват около 7 % от всички постановени от Комисията за годината решения, определения, разпореждания по реда на ЗОП.

През 2017 г. се наблюдава увеличение и на подадените жалби по Закона за концесиите. За 2017г. са депозирани 22 жалби. По 20 жалби са образувани производства, а по 4 жалби е отказано образуването на производство на основание чл.85, ал.6 от ЗК. За сравнение, през 2016 г. в деловодството на КЗК са депозирани 7 жалби, като по тях са образувани 4 производства, а по три от жалбите е отказано образуването на производство на основание чл.85, ал.6 от ЗК.

През 2017 г. КЗК е постановила общо 18 акта (10 решения и 8 определения), в производства по ЗК. В сравнение с 2016 г. в които КЗК е постановила 8 акта (4 решения и 4 определения).

През 2017 г. Комисията за защита на конкуренцията е постановила общо 11 решения, свързани със застъпничеството за конкуренцията. Пет от тях е образувала производства по собствена инициатива за съответствието с правилата на конкуренцията на действащи нормативни актове, на проекти за тяхното изменение или на нормативни административни актове.

През годината Комисията продължи да съдейства за развитието на конкурентната среда в страната като в рамките на своите правомощия по застъпничество за конкуренция прие шест становища по проекти или действащи нормативни и административни актове.

В две от решенията на КЗК бяха обсъдени законопроекти за изменение и допълнение на следните значими нормативни актове - Закона за храните и Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

През 2017г. Комисията се произнесе също със становища доколко водят до нарушаване или ограничаване на конкуренцията разпоредбите на :

- Наредбата за безопасна експлоатация и технически надзор на асансьори,

- Наредбата за изискванията за качеството на течните горива, условията, реда и начина за техния контрол,

- Проект на ПМС за изменение и допълнение на Наредба за условията и реда за прилагане на схема за предоставяне на плодове и зеленчуци, мляко и млечни продукти в учебните заведения - схема "Училищен плод" и схема "Училищно мляко".

През 2017г. в Комисията са образувани общо 79 производства с цел да установят наличието или липсата на "Нелоялна конкуренция", отчитат от КЗК.