Правителството одобри промените в Закона за железопътния транспорт, съобщиха от Министерския съвет. Предлаганите промени целят да се прецизират разпоредби и да се отстранят несъответствия между националното законодателство и правото на ЕС, като по този начин ще се прекрати започнатата от Европейската комисия процедура за нарушение.

Разпределят се отговорностите за безопасността между различните заинтересовани страни от железопътния сектор, като те няма да се припокриват или да си противоречат една с друга.

Националните органи по безопасността имат задължения да упражняват надзор върху безопасността на железопътния транспорт и непрекъснато да контролират, да налагат и развиват регулаторна рамка за безопасност.

Разследващите органи ще разследват тежки произшествия, за да ги предотвратят. Отговорност по разследването на произшествия, инциденти и ситуации, близки до инциденти, имат участниците в произшествието/инцидента жп предприятия и управителят на инфраструктурата.

От Националния орган по безопасност се предвижда да отпадне задължението да разследват произшествията, инцидентите и ситуациите, близки до инциденти. Те ще се извършват от управителя на железопътната инфраструктура и от железопътните предприятия.

Предложените промени са обосновани от разпоредбите на Приложение III, т. 2, буква з от Директива 2004/49/ЕО, която изисква наличието на процедури за разследвания на произшествия и инциденти като част от системата за управление на безопасността им.

Предвидена е и възможността да се налагат санкции към жп предприятията и управителя на инфраструктурата при неизпълнение на задълженията при разследване.