Протестиращи автобусни превозвачи блокираха много от градовете в страната.

В столицата над 700 автобуса са паркирани по бул. "Цариградско шосе", а в два лъча протестни шествия ще се насочат към Централната автогара. Превозвачите се заканиха още на 14 юни, че ако не бъдат чути и законопроектът за Автомобилната камара не бъде изтеглен, започват безсрочни протестни действия.

Превозвачи плашат с блокада заради уродлив законопроект

Превозвачи плашат с блокада заради уродлив законопроект

Законопроектът за Българската автомобилна камара обслужва определени интереси

Протестът е под надслов "Обединени срещу приватизацията на бранша". Следващият голям протест е планиран за 28 юни.

Превозвачите носят и транспаранти с надписи "Не на закона Столарски", "Не на ТКЗС в автобусния транспорт", "Агент Митко - приватизатор на бранша? Никога!", "Станислав Иванов - оставка", "Г-н Столарски, г-н Иванов, стойте далеч от нас, не се нуждаем от вашите грижи", "Не на първо частно транспортно министерство", "Г-н Цветанов, нашият бранш е обединен повече от всякога, не искаме месия", "Господин Московски, къде сте?", "Г-н Борисов, "мишок" или "котарак" е Столарски???" и други.

„Доброзорна“ автомобилна камара – дежавю̀ с 12-годишна давност

„Доброзорна“ автомобилна камара – дежавю̀ с 12-годишна давност

Протестите в никакъв случай не са любимото занимание на работодателите, но поведението на вдъхновителите на злополучния законопроект за автомобилната камара тласкат към нов епизод на протестни действия

Над 700 автобуса са разположени по продължението на бул. "Цариградско шосе" от страната на хотел "Плиска" до разклона за ж.к. "Дружба". Други пътни камиони са разположени преди разклона за ж.к. "Дружба" покрай двореца "Врана" и по автомагистрала Тракия до комплекс "Черната котка".

Тихомир Асенов, от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България, коментира за news.bg, че ако бъде приет законопроектът за Автомобилната камара, това би довело до разправа с конкуренцията, приватизация на целия бранш и отрасъла, изземване функциите на Министерство на транспорта и ликвидиране на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".

Работодателите не искат законопроекта за Българската автомобилна камара

Работодателите не искат законопроекта за Българската автомобилна камара

АИКБ, БСК и БТПП настояват проектозакона да се отхвърли

Запитан какво очаква от срещата с премиера Бойко Борисов в Министерския съвет, Асенов отбеляза, че резултатът от тази среща зависи от това дали протестът ще продължи днес или в следващите дни, ще прерасне в по-голям мащаб. Той се закани, че ако законопроектът не бъде изтеглен в най-скоро време, протестът, който се очаква да се организира на 28 юни, ще бъде в пъти по-голям от сегашния.

"Къде е министърът на транспорта, къде е министър-председателят да вземат отношения по исканията, които сме изложили", попита той и добави, че автобусните превозвачи са радостни от това, че се провежда среща в Министерски съвет по въпроса за законопроекта за Автомобилната камара.

Асенов успокои, че ако законопроектът бъде изтеглен, протестни действия няма да има занапред, но автобусните превозвачи се надяват разговорите да продължат на една кръгла маса с представители на бранша, Министерство на транспорта и Комисията по транспорт към Народното събрание, за да се разрешат проблемите, които се случиха с внасянето на този законопроект.

Асенов изрази съжаление, че автобусите е трябвало да бъдат много повече, но са редуцирани до 40-50 пред храм-паметник "Св. Александър Невски". Останалите са позициониране на бул. "Цариградско шосе".

Законопроектът за Автомобилната камара предизвика много голямо напрежение в превозваческия бранш. От организациите заявиха, че законопроектът е скандален, порочен и лобистки. Той не гарантира защита на интересите, независимост и безпристрастност на превозвачите. В този законопроект се очаква бизнесът да подпомага държавата, а не обратното.

Законопроектът се отхвърля и от всички представителни браншови организации в сектора на автобусните и товарните превози. Аргументите за отхвърлянето са:

  • Законопроектът регламентира създаването на неправителствена организация (Българска автомобилна камара - БАК) с изключителни държавни функции.
  • "Транспонира" се вече възприето европейско законодателство.
  • Чрез предвиденото задължително членство в БАК на предприятията от сектора се нарушава принципът на свобода на сдружаване.
  • Създават се условия за нарушаване на конкуренцията в автотранспортния сектор.
  • Увеличава се административната и финансова тежест върху предприятията в сектора.
  • Блокира се напълно контролът от страна на държавата върху законосъобразното функциониране на организации, които осъществяват държавни функции.
  • На Управителния съвет на БАК е дадена възможност да "доразвива/дописва" заложеното в Закона чрез собствени актове.
  • Узаконява се явен конфликт на интереси.
  • Структурата и компетентността на органите на камарата не се подчиняват на свободната воля на членовете, а на волята на законодателя.

Освен това от организациите смятат, че чрез новия закон се създават предпоставки за нелоялна конкуренция и картелиране на пазара. Законът по тяхно мнение възпроизвежда основните слабости на съществуващи модели на "квази саморегулиране", срещу които не действат ефективни механизми за противодействие - нито от страна на държавата, нито от страна на членската маса