"Онова, което е на път да се роди чрез законопроекта за Българската автомобилна камара е фактически нещо с много недъзи и твърде уродлив вид". Това е мнението на Петър Захариев от Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта.
На пресконференция в БТА бранша на превозвачите се обяви срещу законопроека за Българската автомобилна камара и поискаха той да бъде оттеглен. От бранша са подкрепени Асоциацията на индустриалния капитал в България, Българската стопанска камара, Българската търговско-промишлена палата. Ако законопроектът не бъде оттеглен те заплашват с протести.
Първите протестни действия са насочени за 14 юни 2018 г., от 14:00 ч., когато се очаква да се преустановят превозите на пътници в цялата страна за около час и половина. Ако законопроектът не бъде оттеглен, протестни действия са насочени и за 25 юни 2018 г. от 11:00 ч., когато се очаква над 200-250 автобуса да дефилират в центъра на София, с които да предявят своите искания.
Очаква се по време на първия протест да бъдат спрени около 2 000 автобуса от движение, а тези, които все пак са започнали курса, могат да го довършат.
Ако законопроектът не бъде изтеглен превозвачите настояват за оставката на депутата от ГЕРБ Станислав Иванов. В случай, че той бъде подкрепен и от министъра на транспорта Ивайло Московски, браншовите организации настояват и за неговата оставка.
Според превозвачите този законопроект предизвика много голямо напрежение в автобусния бранш. От организациите заявиха, че законопроектът е скандален, порочен и лобистки. Освен това той не отговаря на нуждите на бранша и това е закон, чрез който се приватизира държавната корупция. Той не гарантира защита на интересите, независимост и безпристрастност на превозвачите. В този законопроект се очаква бизнесът да подпомага държавата, а не обратното.
Петър Захариев коментира, че проблемите са дългогодишни и до този момент все още няма предложение и ефективни предложения.
Според него, този проект няма да реши проблемите в страната и в сивата икономика, незаконните превозвачи и корупцията. Освен това оперативната работа по никакъв начин няма да бъде повлияна и подобрена, а финансови тежести, които би предизвикал този законопроект, са драстични за всички превозвачи.
Според Кузман Вълев, председател на Корпорацията на автомобилните превозвачи в България, предложеният законопроект влиза и в драстични противоречия с Конституцията, Закона за защита на конкуренцията, Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, Закона за юридическите лица с нестопанска цел и други принципи и норми на националното и международното законодателство.
Той също се закани, че от организациите няма да отстъпят своите искания, докато законите в държавата не започнат да се спазват.
Браншовите организации на превозвачите настояват този въпрос да бъде поставен на международно и европейско ниво.
Позицията им е изпратена до председателя на НС Цвета Караянчеа, председателите на парламентарните групи, Халил Летифов, Петър Кънев и Хасан Адемов.
В мотивите си, вносителите на законопроекта, изтъкват доводи за неефективност в действията на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, при осъществяване на възложените на ИА "Автомобилна администрация" дейности. Те предлагат закон, с който да се узакони явен конфликт на интереси чрез създаването на Автомобилна камара, според превозвачите. По този начин се предоставя право да се упражняват публични функции от лица, които имат безспорен частен интерес, който е в грубо нарушение на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси.
В същото време така предложеният законопроект по никакъв начин не гарантира ясни условия за независимост и безпристрастност при правилата за допускане на нови участници на пазара, както и за защита на интересите на тези, които вече упражняват професията "автомобилен превозвач".
Организациите настояват за незабавно изтегляне на законопроекта. Законопроектът се отхвърля и от всички представителни браншови организации в сектора на автобусните и товарните превози. Аргументите за отхвърлянето са:
- Законопроектът регламентира създаването на неправителствена организация (Българска автомобилна камара - БАК) с изключителни държавни функции.
- "Транспонира" се вече възприето европейско законодателство.
- Чрез предвиденото задължително членство в БАК на предприятията от сектора се нарушава принципът на свобода на сдружаване.
- Създават се условия за нарушаване на конкуренцията в автотранспортния сектор.
- Увеличава се административната и финансова тежест върху предприятията в сектора.
- Блокира се напълно контролът от страна на държавата върху законосъобразното функциониране на организации, които осъществяват държавни функции.
- На Управителния съвет на БАК е дадена възможност да "доразвива/дописва" заложеното в Закона чрез собствени актове.
- Узаконява се явен конфликт на интереси.
- Структурата и компетентността на органите на камарата не се подчиняват на свободната воля на членовете, а на волята на законодателя.
Освен това от организациите смятат, че чрез новия закон се създават предпоставки за нелоялна конкуренция и картелиране на пазара. Законът по тяхно мнение възпроизвежда основните слабости на съществуващи модели на "квази саморегулиране", срещу които не действат ефективни механизми за противодействие - нито от страна на държавата, нито от страна на членската маса.
Трите организации са категорични, че зад текстовете на законопроекта прозират очевидни партикуларни корпоративни лобистки интереси.