МРРБ е спряло обществена поръчка за 8 млн. лв. за наблюдение на дупки от Космоса, натъкнало се е на десетки порочни практики във ведомството - като дублиращи фирми, фирми на абонамент и придворни фирми, стотици фирми, строящи без разрешение за строеж и други нарушения. Това заяви пред БНТ регионалният министър Виолета Комитова пред БНТ.

С влизането на поста спрях обществена поръчка за 8 млн. лв., свързана с пътищата от предишното правителство. Става дума за фирма със сателит, която ще наблюдава дали има дупки по пътищата и ще ги съобщава, за да ги запълваме с асфалт. По 200 сигнала се получават на ден в МРРБ от граждани за дупки... Така ощетената фирма започва да крещи, че МРРБ не се занимава с пътната безопасност, но затова има други държавни агенции, обясни казуса Комитова.

Тя изреди още порочни практики, на които се е натъкнала като служебен министър. ГУСВ е обявено в несъстоятелност, започва да продава имотите си, затова министърът сега се бори продажбите да се спрат пред НАП и съда. "Някой под масата се опитва да ги продаде в мътната вода", категорична е тя.

Комитова търси едни платени 84 млн.лв. на АМ "Хемус"

Комитова търси едни платени 84 млн.лв. на АМ "Хемус"

Няма отчуждителни процедури за отсечката

По 5-6 разрешения за строеж се подписвали всеки ден, защото всички, които са строили без такива, сега тръгнали да си ги оправят.

Борим се с промяна на кадри, проверки на място, незаконно строителство, фирми с по-малки поръчки, пагубно явление в МРРБ - фирми на абонамент, правят - не правят нещо, да получават средства, фирми, които се явяват придворни на МРРБ - получават предимство, фирми с дублиращи функции. Изисква се време да се отстранят тези порочни практики, които тежат на джоба на данъкоплатеца, обясни Виолета Комитова.

Тя е против една фирма да прави проекта и изпълнението, тъй като "това е начин за надписване на сметката" - инженеринг. "Инженерингът е начин, чрез който сметката може да бъде надписана по две, по три, по пет и никой не може да разбере какво се случва, предпоставка да се плаща скъпо строителство", поясни министърът.

Виолета Комитова с решение как да пребори корупцията в строителството

Виолета Комитова с решение как да пребори корупцията в строителството

Регионалният министър слага край на инженеринга за обществените поръчки

Виолета Комитов съобщи още, че мисли да направи експеримент с точна дата и час и да се пусне тол системата с всички камери - 300 броя. Обслужват се около 100 камери и ще се види тол системата дали ще функционира така, както е била предвидена, не трябва да се засяга системата на МВР и митницата, за което има риск", обясни тя.

В краткото време на служебното правителство не могат да се правят генерални промени, но се борим за прозрачност за факти и обстоятелства, отговаряме на запитвания от НПО, министерства, не разрешавам да се строи без разрешение за строеж, спряла съм няколко проекта - незаконно строителство, не приемам никакви обяснения по този въпрос, каза още министърът в МРРБ.

Относно магистрала "Хемус" се строи 1,2,3. А 4,5,6 е напреднали без разрешение, 7,8,9 не се знае дори откъде ще минат. На 1,2,3 са спрени два тунела, защото строят като траншеи без проекти за преработка и разрешение за строеж.

С табели и телефон за сигнали Комитова налага контрол върху качеството на магистралите

С табели и телефон за сигнали Комитова налага контрол върху качеството на магистралите

Има и политици, замесени в историята "Златен век"

Не на последно място Комитова коментира и конфликта за детската болница - сградата скеле 2004 г. е отменена като правен статут, решено е, че няма да върши повече работа, през 2011 г. в плана на медицинска академия изчезва и се появява нова с кота корниз 20 метра, всеки инвеститор, който иска да прави болница там, трябва да се съобрази, но през 2019 г. някакви хора решили, че са над закона и се върнали към сградата скеле. Няма как да се върне към този план и да бъде реконструирана, поясни Комитова.

И накрая заключи - "Ако има сграда-скеле - има обществена поръчка за 100 млн. лв., ако няма сграда - няма поръчка".

За малкия мандат равносметката на Виолета Комитова: "Нямам самочувствие, че съм решила много неща - трябва законите и нормите да се променят с едногодишен срок на давност, МРРБ отдавна е спряло да говори за регионални политики, инфраструктурата между тях, да прави свързаност, а то се говори, като фирми за пътища, водопроводи. В момента в София може да се разгърне метро към Витоша, но столицата е пренатоварена, трябва да се върнем към другата територия, да се правят ВиК проекти и да се върнем към трансгранично сътрудничество, назад към пазарната икономика, не планова".