В понеделник МРРБ отново ще внесе документи за вписването на временното ръководство на "Автомагистрали". Това заяви пред БНР министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова.

Тя обясни, че се иска вписването на временното ръководство от трима души до провеждане на конкурс за постоянно ръководство, състоящо се от петима души, който предстои в началото на юли, но съдът е отказал това вписване два пъти. Комитова посочи, че съдия Мария Вранеску е спряла също вписването на ръководството на Александровска болница, както и на Българската банка за развитие.

Министърът отбеляза, че вече вижда четири намеси на Мария Вранеску.

По нейни думи към днешна дата бившият шеф на "Автомагистрали" Стоян Беличев е по-влиятелен от министъра на регионалното развитие.

"Г-н Беличев и съдия Мария Вранеску много се тревожат, че аз искам за 15 дни (от 22 юни до 5 юли - бел. ред.) да сложа временно ръководство", отбеляза Комитова.

Относно предплатените авансово пари на фирми за пътно строителство тя бе категорична, че това крие огромен инвестиционен риск парите да се изгубят, фирмите да фалират и нищо да не се построи.

Комитова търси едни платени 84 млн.лв. на АМ "Хемус"

Комитова търси едни платени 84 млн.лв. на АМ "Хемус"

Няма отчуждителни процедури за отсечката

Това е все едно да си купите мебели сега за къща, която ще построите след пет години, сравни ситуацията регионалният министър.

Тя заяви, че предстоят срещи на МРРБ с всички фирми, които са взели аванси. Ще се работи, за да си завършат те работата по договорите.

Комитова посочи, че държавата отделя много пари за строителство на пътища, като всички ние сме инвеститори в тези пътища, защото се дават пари от бюджета. От друга страна обаче строителните фирми се оплаквали, че парите са малко и това се отразявало на качеството.

Според министъра и двете страни са прави.

Това се получавало, защото "между тези две има една дупка, в която се е наместило едно невидимо явление, наречено корупция. Тя няма партия, няма цвят, няма мирис, тя е невидима, тя е потайна, тя е коварна. Тя се извършва от хора, които имат власт. Те не се страхуват от прокуратура, от съдебна система, затова си позволяват да извършват корупция".

С табели и телефон за сигнали Комитова налага контрол върху качеството на магистралите

С табели и телефон за сигнали Комитова налага контрол върху качеството на магистралите

Има и политици, замесени в историята "Златен век"

Комитова изтъкна, че знае как може да се случи превантивната борба с корупцията в строителството - няма да се раздават повече пари за строителство без обществени поръчки като въпросните аванси. По думите й това е изкривило изцяло конкуренцията и строителната среда.

Тя обясни, че занапред обществените поръчки ще бъдат без инженеринг. През инженеринг за един път, на който му трябват 1 милион куб. метра насип, ние можем да напишем 3 милиона, поясни министърът.

Тя възнамерява и да въведе граждански контрол за качеството на даден обект в гаранционния срок. "Не ни трябват контрольори. Ние ще контролираме качеството в гаранционния срок чрез гражданите", подчерта Комитова.

По отношение на казуса с "Артекс" и протестите на строителната фирма през тази седмица Комитова припомни, че валидността на разрешението за строеж на "Златен век" е до 11 януари 2020 г. и това е поводът строежът да бъде спрян.

Артекс сезирали и ЕК за своя "Златен век"

Артекс сезирали и ЕК за своя "Златен век"

Искат кръгла маса с експерти и институции

Възможно решение според нея е "Артекс" да поиска от Столичната община съвсем ново разрешение за строеж за довършване на обекта.

"Те обаче решават да водят съдебни дела. Съдебните дела по-бързо ли ще приключат от един месец?", запита риторично тя.

Друг изход Комитова очерта с т.нар. законодателна поправка "Артекс", която касае и много други строежи първа и втора категория.

По нейни думи "Артекс" е една от най-добрите строителни фирми на софийския пазар.

Относно бъдещата национална детска болница Комитова обясни, че през 2004 г. тогавашното здравно министерство се е произнесло по сградата-скелет, че тя не може да върши никакви функции, амортизирана е и няма да се ползва от системата на здравеопазването.

През 2011 г. е изготвен подробен устройствен план за цялата Медицинска академия, където на мястото на сградата-скелет е предвидена чисто нова сграда за детска болница с височина 20 метра. Последвал е обаче търг за реконструкция на старата сграда.

По думи на регионалния министър днес МРРБ може да издаде виза за проектиране единствено на чисто нова сграда на това място с височина 20 метра.

МРРБ издава до дни виза за строеж на нова детска болница, отново в Медицинска академия

МРРБ издава до дни виза за строеж на нова детска болница, отново в Медицинска академия

От Инициативата за строеж на детска болница останаха доволни от решението на служебния кабинет