Засилен е интересът на професионалните гимназии към подготовката на кадри за сектор "Електромобили", съобщават от Българската стопанска камара. Индустриален клъстер "Електромобили" (ИКЕМ), който е член на камарата, ще им съдейства за създаване и поддържане на паралелки по електрическа мобилност.

Първата професионална гимназия в страната, която още от тази година ще стартира приема на ученици в специалността "Електромобили" е "Велизар Пеев" в Своге.

Първото висше училище, получило акредитация по професионалното направление "Зелена енергия" и разрешение да създаде бакалавърска специалност "Електромобили" пък е Европейският политехнически университет (ЕПУ) - Перник.

Индустриален клъстер "Електромобили" организира трета среща "Устойчива система за подготовка на кадри за електрическата мобилност". Като браншова структура клъстерът цели да стартира процеса на взаимовръзка между средното и висшето образование, професионалното и дуалното обучение.

Професионалната гимназия в Своге ще изгради специална лаборатория за изследвания и обучение на кадрите. Тя ще обогати материалната си база със стендове с електрически двигатели и други инструменти, които да помогнат на учениците максимално да се доближат до реалната работна среда.

Професионалните гимназии по електротехника и механика в градовете Гоце Делчев и Хасково подписаха меморандум за сътрудничеството с Индустриалния клъстер "Електромобили". Те поемат по пътя на гимназията в Своге. Професионалните гимназии в Плевен и Кнежа също проявяват интерес към внедряване на специалността. Те ще почерпят опит и от столичната Професионална гимназия по транспорт и енергетика "Хенри Форд". Тя откри първата паралелка "Електрически превозни средства" още през 2014 година.

Всички учебни заведения се сблъскват с проблема с квалификацията на кадри за тези нови специалности.

Сред причините е недостатъчното заплащане на преподавателите и тяхната квалификация.

Смята се, че създаването на бакалавърска специалност "Електромобили" в Пернишкия университет е изключително важно за подготовката на бъдещите преподаватели. Новата специалност давала възможност да се внедри системата "MyCompetence", която щяла да послужи като платформа за създаването на нови компетентностни модели и професионални стандарти, съобразени с нуждите на реалния бизнес. Системата можела да послужи и за валидиране на уменията, придобити по неформален път.

От БСК отбелязват, че центровете за професионално обучение се явяват друга алтернатива. В Ямбол се намира първият такъв център, който обучава по специалностите "Монтьор и техник на електрически превозни средства".

Като проблем се откроява и липсата на достатъчно информация за възможностите за последваща реализация на завършилите професионално обучение по специалностите в областта на електромобилите. На това също се дължало нежеланието от страна на младите хора да се обучават в тези направления. Проблем е и липсата на адекватна информация относно конкретната необходимост на бизнеса от кадри със специфични умения и знания.

Проблем съществува и по отношение на финансирането на самите паралелки за професионално обучение. Например, столичната гимназия "Хенри Форд" дължи за заплати 120 000 лв. само за тази учебна година. За да бъдат изплатени, ще се използват средства от фонда на гимназията, вместо да бъдат насочени към преоборудване на учебните зали.