Генералният директор на НКЖИ инж. Милчо Ламбрев използва новогодишното си обръщение към служителите в компанията, за да направи равносметка на изминалата 2015 година.

„С наближаването на коледните и новогодишните празници, които бележат края на старата и началото на новата година, идва и моментът за равносметка за постигнатото през изминалия период. Какво и защо не успяхме да реализираме? Сега се правят анализи, отчети, чертаят се планове за бъдещето.

Отиващата си 2015-та беше трудна за нас поради аварийните ситуации, за които изразходвахме немалко средства от капиталовите разходи. Важното е, че успяхме да се справим с предизвикателствата, пред които бяхме изправени. Разходите за овладяването на тези ситуации утежниха бюджета ни за 2016-та година и се отразиха на тригодишната ни програма, която трябва да изпълним. Въпреки това съм оптимист и смятам, че ще успеем да изпълним оптимално заложените за новата година задачи.

Основният ни приоритет е модернизацията и рехабилитацията на жп инфраструктурата, осигуряването на сигурността и комфорта при пътуването с влаковете. Доволен съм, че екипът на НКЖИ работи усилено и в синхрон в изпълнението на този приоритет.

Използвахме ефективно времето за извършване на ремонт на много участъци и съоръжения от жп инфраструктура. Основното ни финансиране и през настоящата година беше капиталовият трансфер от Държавния бюджет и приходите от инфраструктурните такси.

През годината беше извършено механизирано подновяване на 5198 метра жп път, механизиран среден ремонт на над 82 км, механизирано поддържане с тежка пътна механизация на над 2 040 км, положихме 25 км безнаставов жп път.

През 2015-та година реализирахме важни проекти като рехабилитацията на жп път в междугарието Захарна фабрика-Горна баня; неотложно укрепване на прилежащите скатове в междугарието Плачковци-Кръстец и Кръстец-Радунци; изграждането на пешеходен подлез в междугарието Захарна фабрика-Горна баня.

През 2016-та продължаваме работата по някои преходни обекти, които изостанаха тази година. Това е възстановяване на проектната скорост в междугарието Курило-Реброво, както и рехабилитация на жп и изкуствените съоръжения, и устройствата на системата за електроснабдяване на жп инфраструктура в гара Клисура, гара Христо Даново и междугарието между тях.

Модернизирахме и рехабилитираме съоръжения на контактната мрежа, подстанции, съоръжения на осигурителната техника.

През годината бяха модернизирани и въведени в експлоатация 20 жп прелеза на територията на цялата страна, а с внедряване на съвременна апаратура за тяхната охрана се елиминира участието на субективния фактор за затваряне на прелеза. Управлението е автоматизирано, с високо ниво на надеждност. Повишава се и нивото на безопасност на движение и се намаляват експлоатационните разходи.

Доволни сме от постигнатите резултати, защото ефектът от тях е завишаване на скорости, гарантиране на сигурност и безопасност на влаковото движение и маневрената дейност, намаляване на време пътуването, подобряване на комфорта на пътуване на пътниците.

По отношение на проектите, изпълнявани с евросредства, през програмния период 2007-2013 отчитаме сериозни постижения във връзка с проектния процес на изпълнение и по-конкретно - тяхното финализиране. Жп участък Първомай-Свиленград е в напреднал стадии на реализиране, като в експлоатация е пуснато почти цялото трасе.

Завършихме трите тягови подстанции по проекта Симеоновград, Свиленград, Димитровград. Друг наш успех, с който много се гордеем, е пускането в експлоатация на отсечката Тодор Каблешков - Пловдив, част от проекта Септември-Пловдив.

Във връзка с рехабилитацията на гаровите комплекси, вече са на лице и първите резултати - ремонтните дейности по Централна гара София.Източното крило е завършено напълно, а западното крило ще бъде довършено до края на март. По същия начин стоят нещата и с гара Бургас, която върви даже преди сроковете за изпълнение и се надяваме в началото на март да бъде приета с Акт 16.

Работим усилено и по подготовката на новите проекти. Основно предизвикателство за нас е степента на подготовка и качеството на работните проекти. Вече разполагаме с готови технически проекти.

Един от успехите през годината на НКЖИ беше одобрението за финансиране на три проекта по Механизма за свързване на Европа.

Водени от желанието железопътният транспорт да стане по-привлекателен, по-сигурен, бърз и предпочитан, възлагаме големи надежди да бъдат направени първите стъпки в посока на реализиране на заявените инвестиционни намерения от Китай в областта на инфраструктурата, още повече с оглед на незадоволителното финансиране от Брюксел и крайно недостатъчното от държавата. Независимо от това, ще се стараем отпуснатите средства да бъдат разходвани там, където има нужда, за да подобряваме услугата, която предлагаме.

За нас е важно да продължат и добрите взаимоотношения със синдикалните организации, с които трябва да постигнем договорености във връзка с представянето на новия колективен трудов договор и повишаване на заплатите на нашите служители.

Скъпи колеги, в светлите дни преди настъпване на Рождество Христово и в очакване на новата година, използвам възможността да отправя към вас и вашите семейства своите пожелания за успешна и спокойна година, изпълнена с добри помисли и дела, щастие и много здраве!”