Публична тайна е, че голям процент от прегледите за техническа изправност  на автомобилите в България са фиктивни.

Това заяви изпълнителният директор на ИА „Автомобилна администрация" Любомир Христов при демонстрираните днес нови системи за контрол на техническите прегледи.

По думите му често автомобилът не стига до пунктовете, въпреки че това документално е отразено

Нововъведенията са част от предстоящите промени в Закона за движението по пътищата. Предвижда се персонализиране на отговорностите на служителите.

В момента прегледът се извършва от комисия от трима членове, чиито функции не са регламентирани. Лицата преглеждат едно и също нещо едновременно и съответно носят колективна отговорност или безотговорност, посочват от транспортното министерство.

Имайки предвид европейския опит в тази посока ведомството предвижда да се премахне комисията и да даде отговорност на едно единствено лице - техническия специалист. Той ще извършва целия преглед и ще носи отговорност за заключенията по отношение на техническата изправност на автомобила.

Ръководителят на дейността ще отговаря за това, че техническото лице е проверило автомобила, идентифицирал е превозното средство, отразил е документално всички данни - платен пътен данък, различните задължителни застраховки, които трябва да бъдат платени от собствениците на автомобили.

Задължение на собственика ще бъде да оборудва пункта със система за видеонаблюдение, чрез която ще се заснема самия преглед и офиса на ръководителя на дейността с цел да се гарантира реалното извършване на прегледа и последващия контрол.

Друга новост е отнемането на разрешителното за извършване на периодични прегледи на организации, които са издали документ, удостоверяващ техническата изправност на автомобила, без да бъде извършен самия преглед.

Към момента разрешението се отнема при установяване на две еднакви по вид нарушения с влезли в сила наказателни постановления, припомнят от министерство на транспорта.