Четвъртокласниците ни на 15-то място по резултат в областта на природни науки и на 18-то място по математика. Това показват резултатите от проведеното в 49 държави международно изследване ТIMSS.

Изследването е обхванало 4228 ученици от 4-ти клас от 149 училища в България. То е проведено от 14-ти до 30-ти април 2015 година. В изследването са участвали още 233 начални учители и 4165 родители.

Просветният министър в оставка Меглена Кунева заяви, че страната ни стои добре по отношение на образованието и обучението по математика и природни науки на учениците до четвърти клас. Максималният брой точки в такива международни изследвания е от 0 до 1000.

Средният резултат по математика на българчетата е 524 точки, а по природни науки - 536 точки. Резултатите им са над средните и ги подреждат по постижения по математика до Холандия, Унгария, Кипър, Германия, Словения и Чехия, като последните три страни са с по-ниски резултати от нас.

По отношение на природните науки четвъртокласниците ни се нареждат до постиженията на връстниците си от САЩ, Словения, Унгария, Швеция, Норвегия, Англия.

"Особено високото се постига от половината от българските ученици. По този показател страната ни се нарежда на седмо място. Резултатите са добри", заяви Кунева. По думите й първо постиженията на учениците силно зависят от подкрепата и ресурсите, осигурени в семейството. Там, където я има подкрепата от семейството, резултатите са чудесни, коментира тя.

Меглена Кунева изтъкна като стъпка в правилна посока въвеждането на задължително предучилищното образование и възпитание, което също е определящо за постиженията на ученика. По думите й майчиният език има значение и изтъкна, че извънкласните занимания стимулират изключително много резултатите на учениците.

Учениците са разполагали с 14 тестови книжки. Във всяка тестова книжка има вариант математика и природни науки. По математика се проследяват три съдържателни области - числа, геометрични фигури и данни. Вторият важен аспект е познавателният - кои са онези умения, необходими на ученика, за да реши съответни задачи. Всяка една от тези области се оценява през трите форми разбиране, приложение и аргументиране.

По природни науки трите области са биология, физика и физическа география. Оказва се, че 81% от учениците ни са решили задача по природни науки, в която трябва да посочат още две планети, които обикалят слънцето наред със Земята.

Като тревожен от МОН отчитат факта, че 8% от българските ученици нямат минималните умения, за да покрият образователните стандарти по природни науки, а 10% от четвъртокласниците не могат да покрият стандартите по математика.

Изследването показва, че децата от семейства на по-заможни родители имат и по-добри средни резултати. Според индекса за образователните възможности в семейството са проследени броят книги в дома на ученика, допълнителни придобивки за ученика - собствена стая и интернет връзка, броят детски книги в дома на семейството, образованието на всеки един от родителите. 1.1% от учениците в страната разполагат с всички тези възможности - книги, интернет, собствена стая. При среден процент за страните участвали в изследването 0,2%, с достатъчно възможности разполагат 1,9%. Като тревожен бе изтъкнат фактът, че цели 20% от учениците имат малко възможности.

Затова и като приоритети в политиките на МОН, просветният министър изтъкна обучението по български език за децата, за които той не е майчин, работа с родителите и възможността за стимулиране на децата да имат по-високо образование.