1300 са циганчетата, кандидатствали за стипендия от Ромския образователен фонд. Кандидатите са двойно повече, отколкото могат да бъдат одобрени. Много от тях са с много добър и дори отличен успех. Това стана ясно от отговора на вицепремиера и министър на образованието и науката в оставка Меглена Кунева по време на редовния парламентарен контрол.
Въпроса за циганските стипендии постави народният представител Стоян Александров. Той настоя, че отпускането на ромските стипендии е форма на дискриминация.
Меглена Кунева изтъкна, че ако тези пари, предоставени от Ромския образователен фонд, могат да бъдат разходвани само за това, в противен случай следвало да се откажем от тях. Тя посочи, че вече има данни за това колко са децата, които са кандидатствали.
Ромският образователен фонд е създаден в рамките на Декадата на ромското включване и неговата цел е да намали разликите в образователните нива между роми и нероми, за което е получил пари от различни финансови институции, включително Европейската банка за развитие.
По проекта за ромските стипендии бенефициент е Центърът за образователна интеграция към Министерство на образованието и науката.
Кунева още веднъж подчерта, че бюджетните средства са предназначени за 150 български учители, които ще контролират посещаемостта и резултатите на учениците. Освен това те ще дават съвети и напътствия за разумното разходване на средствата. Относно въпроса защо прагът е успех среден 3, Кунева подчерта, че се насърчават деца, на които им се е наложило да преодолеят културни различия. Фактът, че все пак са стигнали до гимназиален етап е атестация за положени усилия.
Александров изтъкна, че има и много етнически българи, които са в подобни условия и те също заслужават подкрепа. "Нека не сепарираме обществото, ако давате на едните - дайте и на другите", призова той.
Кунева отговори, че това са средства, които могат да отидат само, за да се стимулират деца от ромски произход. "Другата възможност е да кажем, че не ги искаме", коментира още тя и изтъкна, че за тези 9 месеца, откакто е министър, непрекъснато работи за повече средства за образованието.