25 експертни организации настояват за по-дълъг и професионален разговор за предложените от Министерството на образованието и науката (МОН) промени в Закона за предучилищното и училищното образование, съобщиха от фондация "Заедно в час".

В отворено писмо на неправителствените организации, които работят в сферата на образованието, се изтъква, че предвидените промени в основния закон за образованието засягат важни проблеми на сектора, но трябва да се обсъдят много много по-задълбочено, за да се намерят правилните решения.

Вълчев освобождава време за учители и ученици с качествена промяна в програмите

Вълчев освобождава време за учители и ученици с качествена промяна в програмите

Той участва в среща с над 200 педагози и директори от Ловеч и региона

Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование е публикуван на 23 май за обществено обсъждане, което продължава до 23 юни. Според НПО-тата обаче срокът не е достатъчен за задълбочен и професионален разговор по всички теми, засегнати в законопроекта.

"Фондация "Заедно в час" информира, че е провела дискусии с над 300 директори, учители, експерти от регионалните управления на образованието (РУО) и представители на бизнеса, за да събере мнения на повече представители на заинтересовани страни по предложенията на министерството. "Изводът е, че в проекта има добри намерения, но те трябва да бъдат много по-обстойно обсъдени и подобрени, за да доведат до положителна промяна в образованието", коментира д-р Нели Колева, ръководител на направление "Стратегически партньорства" в "Заедно в час".

Над половината учители искат глоби за родителите, ако детето им носи телефон в час

Над половината учители искат глоби за родителите, ако детето им носи телефон в час

89% от преподавателите смятат, че без оценки за дисциплина, нищо в образователната система няма да се промени

В отвореното писмо се изразява подкрепа за идеите на МОН за промени по отношение на:

  • ролята на училището в изграждането на ценности в учениците;
  • подкрепата за деца с различен от български майчин език;
  • мерки към ученици, които не са постигнали базисните знания и умения за съответния клас;
  • необходимостта от десегрегация в сферата на образованието;
  • оценяването на работата на учителите;
  • продължаващата квалификация на учителите и директорите.
МОН предлага вдигане на глобите за родители, които не записват децата си на училище

МОН предлага вдигане на глобите за родители, които не записват децата си на училище

За увеличаване на обхванатите в задължителното образование и повече пари за училищата

Същевременно според експертите в гражданските организации обаче в законопроекта има множество непълни и недостатъчно добре съобразени текстове, които настоящия си вид създават риск от задълбочаване на проблемите, вместо да ги разрешат.

"Подобни ключови промени, засягащи стотици хиляди деца, учители и родители и обхващащи широк кръг специфични предизвикателства в системата, имат нужда от достатъчно продължително и задълбочено обществено обсъждане преди да бъдат предложени за гласуване в Народното събрание", се изтъква в отвореното писмо. Затова подкрепилите го организации препоръчват МОН да удължи срока за общественото обсъждане и да организира поредица от тематични професионални срещи и разговори по предложените в законопроекта теми, както и за липсващите в него неща.

С нови мерки МОН затяга дисциплината в клас

С нови мерки МОН затяга дисциплината в клас

Предвижда се увеличаване на правомощията на учителите