40 % от 15- и 16-годишните ученици в България в момента са функционално неграмотни. Това обяви изпълнителният директор на „Заедно в час" Евгения Пеева, цитирана от БНР. Тези ученици трудно разбират смисъла на текста, който четат. Освен това много трудно могат да приложат наученото в реални ситуации. В Европа този процент е 20% и стремежът е той да спадне до 10% до 2020-а година.
Пеева коментира, че е очевидно, че в тази класация сме на опашката. Тя изрази притеснението си от липсата на визия за промяна на тази реалност.
Евгения Пеева обясни, че инициативата „Образование в България 2030" за пръв път заявява, че организации от различни сектори застават на една маса и определят обща визия за това как трябва да изглежда образованието за младите хора в България през 21 век. По думите й, става въпрос за организации от публичния, бизнес, неправителствен и медиен сектори.
Самата Пеева си представя система, в която всяко дете, независимо от произхода и средата му, посещава училище, което му осигурява шанс да се реализира успешно в икономиката и обществото както на България, така и в световен мащаб.
Изпълнителният директор на „Заедно в час" коментира още, че ако отношението към различията в училище не бъде променено днес, в бъдеще можем да очакваме само конфликти на по-високо ниво в обществото.
Пеева е убедена, че образователната система трябва да прави децата адаптивни и да ги подготвя да общуват без проблем с различни култури, с хора от различни места. Училището трябва да помага на децата да са много предприемчиви и да не се справят пред това, че днес нямат достатъчно умения да се справят с някоя задача. Те трябва да са готови да се учат през целия живот.
Евгения Пеева коментира още, че след 15 години голяма част от населението ще е в пенсионна възраст и все по-малка част - работоспособна. Освен това населението ще се представлява от различни етноси.
octavian
на 19.04.2015 в 21:22:34 #4Това не им пречи да дават акъл по форумите!
Stealthblade
на 16.04.2015 в 15:34:40 #3Архангел | 16.04.2015 13:51 По принцип съм съгласен с теб, че държавата не трябва да се меси навсякъде, но все пак трябва да се излезе от тази каша. Като не знаем как, да видим другите как са се справили. Ако пък решението включва политиците да си седнат на задниците и да не пречат - перфектно! До колкото знам именно във Финландия всяко училище само си определя кое как и кога се учи. Учители и родители сядат и решават. Единственото условие е накрая да могат да си вземат децата финалните изпити за средно.
Архангел
на 16.04.2015 в 14:51:53 #2""Какво пречи на някой в НС да си мръдне тлъстия задник и да помолят "съюзниците" за помощ." Пречи,че проблема нанеобразованите си е техен проблем! Никой не е длъжен да им налива с канчето в тиквите! На държавата им стига да са редовни консуматори и да се ебат/правят деца!
Stealthblade
на 16.04.2015 в 13:45:08 #1Не мога да разбера защо винаги трябва да откриваме топлата вода, а не се учим от най-добрите. Какво пречи на някой в НС да си мръдне тлъстия задник и да помолят "съюзниците" за помощ. Финладия да изпрати експерти по образованието. Естония за електронното правителство. Австрия за градския транспорт. Швейцария за отбраната. Норвегия за петролните и газови находища и т.н. Защо винаги трябва нещата да стават по възможно най-трудния начин и без каквато и да било визия за бъдещето.