Учениците се подготвят по-старателно. Това е общият извод, който МОН е направило при анализа на резултатите от националното външно оценяване след 7-ми клас.

На т.нар. малка матура са се явили над 95% от седмокласниците, като е нараснал броят на учениците, които доброволно са попълвали незадължителния втори модул на изпита.

Сравнено с предишни години, почти по всеки предмет има увеличаване броя на постигнатите точки, като малък спад се наблюдава само по география, чужди езици и физика и астрономия, където разликата е най-драстична.

Министерството е направило паралел и между резултатите на седмокласниците и тяхното представяне на външното оценяване през 2011 г., тоест на същия випуск.

Има спад от около 10 точки по всички предмети, но според МОН това не означава незнание. Външното оценяване при седмокласниците обхваща по-голям обем от знания, като спецификата на обучението включва и придобити нови умения.

Според тях дори данните от тази година сочат хармонично представяне на седмокласниците, които са се представили еднакво добре и по български език и литература (БЕЛ), и по математика.

Разгледано по региони, има повишаване в успеха на децата от всички градове, в сравнение с 2013 година.

Впечатление прави и че за разлика от преди няма драстични разлики между средния брой точки, постигнати в различните области. Въпреки това шампиони по добро представяне остават седмокласниците от София-град, Смолян, Варна, Търговище и Видин.

От общото представяне на външното оценяване без допълнителния модул 79 ученици са постигнали максималния брой точки по БЕЛ. Математиците са се представили по-успешно - 1111 отличници. 129 деца са получили 0 т. по БЕЛ, а по математика те са 77.

Общо отличниците по български език са 4694 на фона на 6478 по математика.

Почти 10 000 са получили двойка по български и литература, а по математика тази цифра доближава 13 000. Важно е да се знае обаче, че тази година скалата е вдигната с 2 точки, като тройката започва не от 18, а от 20 точки.

От децата, които са работили и по двата модула, няма нито едно с 0 точки по литература и по математика. 8 пък са първенците, които са успели да изкарат максималния брой точки - 100 от двата модула по литература.

Анализът на МОН сочи, че малката матура по БЕЛ е затруднила най-много децата при правенето на разлика между подчинено подложно и подчинено допълнително изречение, при пунктуация в сложното съставно изречение, вида на глаголната форма и разпознаване формите на наклонение на преизказната глаголна форма.

При преразказа децата са се справили добре, като са предали вярно съдържанието, но допускат лексикални и пунктуационни грешки, бъркат глаголните времена и не могат да определят героя, от чието име се води разказа.

Външното оценяване по математика е показало проблеми с изразяване на число от дадено равенство и намиране на число по дадена негова част.

Над 50% от явилите се са се провалили на задача за събиране на обикновени дроби, която се изучава в 5-и клас. За експертите това е знак, че някои от придобитите знания не са трайни.

 

Учебна 2013/2014

Учебна 2012/2013

Общ брой явили се ученици:

 

 

БЕЛ

9376

9422

МАТЕМАТИКА

9363

9404

Среден успех:

 

 

БЕЛ

4,627

4,583

МАТЕМАТИКА

4,11

4,036

Слаби оценки:

 

 

БЕЛ

427

478

МАТЕМАТИКА

1155

1405

Отлични оценки (6,00):

 

 

БЕЛ

4

2

МАТЕМАТИКА

56

73

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Както обикновено малките математици са се справили по-добре с алгебрата, отколкото геометрията и са показали значително подобрени в умението си да разчитат диаграми.

При отворените задачи обаче не четат добре условието на задачата и често не открояват търсеното от даденото. Голям процент от учениците не са могли да начертаят равнобедрен тъпоъгълен триъгълник и са допуснали грешки по работата с проценти.

В общите резултати в сравнение с миналата година се забелязва ръст на четворките и по двата основни предмета, като отличните оценки по математика все още са по-малко от тези по български.