Всички помощни училища в страната биха имали проблем с реакцията при случай, подобен на този на Ана-Мария. Този извод наложи в участието си в сутрешния блок на БиТиВи служебният просветен министър Румяна Коларова.

Припомняме, че преди няколко седмици родителите на ученичката с аутизъм Ана-Мария обявиха в медиите, че дъщеря им е била обект на сексуално насилие в 4-то помощно училище в столицата. Тогава Коларова е разпоредила проверка и по останалите учебни заведения от този тип, като е установено, че има масов проблем.

Всичките 48 помощни училища у нас нямат разписан механизъм за идентифициране на риска и свързване с отделите за закрила на детето при наличие на подобен случай като с Ана-Мария", обяви Коларова.

Имам отговорността да взема решение какво да е наказанието на директорката. Тя признава част от нарушенията по случая „Ана-Мария", някои от тях на силни. Децата са оставени под надзора на непедагогически персонал, това не трябва да се случва", разказа министърът по нашумелия казус. По думите й МОН се бави със становището и наказанията, защото в историята на министерството имало хиляди процедури, които са нарушавани и падат в съда, затова тук се стараят особено много за прецизност.

„Това са проблеми на цялата образователна система, не само на тези училища. Навсякъде има проблеми и те застрашават бъдещето на децата и на държавата. Образованието е най-добрата инвестиция. Проблемът е, че у нас то засилва социалните неравенства", са вижданията на Коларова по състоянието на родната образователна система.

За нея временните решения не действат, трябват принципни такива. „Няколко поредни парламента връщат Закона за училищното образование, на парче не стават промените", недоволства просветният министър. По думите й нашето образование не гарантира грамотност. В негативната картина на образованието за министъра влиза и тежкото състояние на професионалното образование. „970 са центровете за подобно образование, а всяка година се закриват между 3 и 6 професионални гимназии, защото финансирането не е нормално", разказа Коларова.

„Ще направим всичко възможно, за да покажем на ЕК, че у нас има консенсус за подкрепа на стратегиите за висше образование и за научни изследвания", коментира министърът по повод родните стратегии, които ще чакат одобрение от Брюксел. Тя загатна, че й е интересно как в новото Народно събрание депутатите ще ги обсъдят и гласуват.

Никой не ми е предлагал да ставам министър в бъдещото правителство. Ясно ми е само, че трябва да се опитам да убедя парламента да приеме тези две стратегии. Дали бих продължила зависи от политическата конфигурация, при която ще се работи, както и от други мои ангажименти. Аз съм максимално лоялна към Плевнелиев, на когото бях преди всичко съветник". С тези думи Коларова аргументира позицията си по въпроса би ли останала на министерското кресло в МОН, ако този пост й бъде предложен занапред.

За нея е важно преди всичко новото правителство да не бъде „анти" и да има коалиционно споразумение, което да се спазва и да съответства на нагласите на избирателите.