Образованието в България трябва да се превърне в ценност за ромските ученици, но за целта е необходимо тяхното присъствие в училище. Това заявява в своя позиция председателят на Синдикат образование "Подкрепа" Юлиян Петров. Той е категоричен, че единствено образователните институции могат да поставят началото на социализацията и да дадат равен шанс в живота на учениците цигани. В момента се извършва една чудовищна дискриминация към тяхното европейско израстване като граждани.
От синдикат "Образование" подчертават, че циганите са български граждани и призовават да бъдат третирани като такива с всичките права, но и със задълженията, произтичащи от това. Крайно време е българското училище в партньорство с държавните и общинските институции незабавно да спре с тяхното толериране и превръщането им в им в политически слуги на поредните властимащи, настояват синдикалистите.
От синдиката отново припомнят няколко свои предложения, които са представили пред образователното министерство и парламента, за да бъдат преодолени проблемите с циганчетата.
На първо място те предлагат да се промени философията на делегирания бюджет и финансирането да става на база на национална стратегия дали да има училище в съответното населено място, а не на база делегиран бюджет и брой ученици.
Синдикалистите настояват за незабавна промяна на Закона за предучилищното и училищното образование. Те искат да се смени ефективна финансова и административна отговорност към родителите, за да осигурят присъствието на децата си в училище. Законът трябва да се промени и във връзка със социализацията на учениците-цигани и задържането им в училище. При сегашните правила, ако не се проявява милост към тях, според обема знания и процент присъствие, повечето не биха преминали дори и във втори клас.
Детските надбавки за деца да бъдат в училищните бюджети и МОН, а не в Министерство на труда и социалната политика (МТСП). 16-те вида социални помощи за циганските семейства също да бъдат обвързани с присъствието на техните деца в училище, предлагат още от синдиката.
Синдикалистите искат мобилните проверки на регионалните управления веднага да преустановят своята кампания, докато не започнат да предоставят ефективни и законосъобразни препоръки за задържане на учениците в училище.
От синдикат "Подкрепа" подчертават, че през последните 10 години сме станали свидетели на отчаяните опити на държавата в лицето на МОН да реши с административни мерки един от най-тежките проблеми на българската образователна система - отпадането от училище и безпрецедентния брой отсъствия от учебни занятия. Опитите за справяне са чрез поредица от безсмислени кампании за проверка на присъствието на учениците, най-вече от ромския етнос в училище. Според синдикалистите тези показни акции доказват единствено очевидния факт, че има наличие на остър проблем в образователния процес, демонстрират безсилието и цинизма на МОН да признаят това и липсата на работеща стратегия за справяне с този нарастващ лавинообразно за системата проблем.
Недопустимо късогледство и предателство към бъдещето на страната е да се преследват само политически интереси и да се гледа на безотговорните родители, особено на родителите - цигани като на удобни гласоподаватели по време на избори.
И старият, и новият образователен закон с хилядите страници нормативна база, не дават отговор на този важен проблем - как да задържим учениците роми в училище, без учители и директори, да нарушават правилата.
Smeh
на 16.01.2017 в 02:50:40 #7projekt ..."България е единствената държава в която си купуваш новия айфон за да си светиш по пътя към външната тоалетна"... ------------------ Ако тези, които са с външна тоалетна имат пари за айфон, значи вървим в правилна посока. Малко си пътувал по света. Има много други като нас и доста по-зле от нас. Обаче това не ни оправдава, че сме тръгнали назад от доста време. Тази тема с циганите не ви ли писна вече? Нищо ново при тях. Ние трябва да се оправим въпреки тях.
Байчо
на 13.01.2017 в 21:04:05 #6Какви са тези думи "циганчета, цигани"?! не съм ги срещал от години!
Сърбин
на 11.01.2017 в 07:39:20 #5Преди време познавах една циганка. Тя имаше 4 деца, тогава беше на 33 години, големият й син беше на 18 години. И не беше завършил 6 клас. ОБАЧЕ ЗА ДА СТАНЕ ШОФЬОР, СЕ ИСКА 8 КЛАС. Тя самата беше завършила само първи клас. МЕЖДУВРЕМЕННО ТОЙ БИЛ ХАКНАЛ НЯКАКВА 16-ГОДИШНА, КОЯТО БИЛА ВЕЧЕ БРЕМЕННА В 8-МИЯ МЕСЕЦ... Опитах се да му говоря нещо за елементарна математика, събиране и изваждане, той не можеше да каже колко е 100+200 ... 50 - 20... Ето това са те. Имам преки впечатления! Човешки хлебарки.
spasov3
на 09.01.2017 в 14:25:58 #4Дори ми е трудно да коментирам........
Олаф БГ
на 09.01.2017 в 10:24:32 #3Достойна заплата за 8 часов работен ден. Работа с децата 8 часа (до 10 клас). Вариант: двамата учители в начален курс влизат заедно едновременно през целия ден в класа, а не сутрин и следобед. Премахване на изкуствените контролни и работа с наистина нуждаещите се във времето след редовните 5-6 учебни часа. Учене в училище. Домашното време е лично, а кандидатсването в математическата е личен върпос, а не проблем на учителя в класа и останалите родители и деца. Премахване на ЗИП до 7 клас в сегашния варинат. Един предмет с едно име. премахване на учебни тетрадки след 4 клас - уменя за работа с един учебник и една обикновена тетрадка + компютър. Премахване на всякакви "проекти" които дублират основната работа и размиват отчетността. Не може слабите резултати да не се анализират, а да се "подобряват" с второ плащане по проекти. Прекратяване на всякакви "външни" намеси на МОН (външни оценявания), на фондации, на изпити - класирания на цяла България, ясна отчетност за труда на всеки педагог, но по напредъка на всяко дете отделно (а не за мястото му в скалата на 60 хиляди връстници в зялата страна). Уволняване на несправили се учители. Прекратяване на спекулациите с ролята на родителите. Ако искате 3 или повече деца в българско семейство, нали не си мислите, че сега средния родител може да осигури сегашната "домашна работа"? За учебните дела е ролята на училището. Училището и МОН да не се изказват постоянно за семейството, а да си свършат работата. Родителят не трябва, а практиката показва, че не може, да довършва и поправя постоянно сгрешената система. Сегашните деца родители деца са били изхвърлени от същата образователна система, от онези плановици на географията, например, взели пари по предишни проекти за реформи. Едва в гимназията да се очаква друго от учниците, но качествено друго. Няма "роля на учителя" в оценяване на учебници. Министърът не е работодател на учителя и не може да го свиква на събори и да му възлага постоянно задачи. Защо учител да е длъжен да прегледа и да носи отговорност за някакакви нови учебници, при това НЕОГРАНИЧЕН брой по предмет? Защо да носи отговорност, например, че не ги е отхвърлил всички 19 броя нови "физики" за 8 клас ? Учителите да се научат да казват НЕ на министъра, а директорът да се научи да си пази учителите.
Олаф БГ
на 09.01.2017 в 09:57:22 #2И къде бяха синдикатите, да помогнат на учителите? http://news.bnt.bg/bg/a/protest-na-uchiteli-po-geografiya-v-sofiya Протест на учители по география в София Програмата НЕ Е променена, учебниците НЕ СА променени. Кунева прикри проблема, всички изведнъж млъкнаха. Ако циганчетата във 2 клас са 1%, това означава че в седми клас 30% двойки на изпитите са имали БЪЛГАРЧЕТАТА, а над 50% са имали до 3.50! Като махнете частните уроци какво остава за резултат на Кунева? Дупката на геврека. А какви "успехи" се отчетоха. Хиляди страници нормативна наредба - тя се оказва по-голяма от самото учебно съдържание.
projekt
на 09.01.2017 в 08:39:32 #1ейййй не пипайте електората. то при съвременното образование ако всичко е както трябва и 30-40% от белите българчета също не биха завършили основното си образование. когато бащата е прост и се държи като мутра щото е пълен с комплекси, когато майката е проста и се държи като мис Каспичан няма как и детето, за съжаление, да е по различно. България е пълна с малоумници комплексари и съответно това се пренася и върху децата им. "България е единствената държава в която си купуваш новия айфон за да си светиш по пътя към външната тоалетна" може ли на келеш или пикла във първи или втори клас да и купиш телефон за 1600 лв., да се караш на учителката че не оценявали правилно твоето детенце щото то било много умно, и после да очакваш че някой ще го научи на нещо. така че не е проблема само в циганчетата. по голям е проблема с българчетата.